התקף לב וכולסטרול

התקף לב הינו מצב חירום הדרוש מתן טיפול רפואי מיידי. בכל שנה אלפי אנשים באוכלוסייה הכללית, מתים עקב אוטם שריר הלב (התקף לב). בנוסף, אלפי אנשים סובלים מסיבוכים בריאותיים, שמרביתם נחשבים כמסכני חיים, עקב תוצאות התקף לב.

למרות שאת חלק מגורמי הסיכון (הלא נשלטים), לא ניתן למנוע ולהפחית, את גורמי הסיכון הנשלטים ניתן למנוע ובכך להפחית את הסיכויים בקבלת התקף לב, מחלות לב וסיבוכים הרי גורל נוספים.

התקף לב

כאמור התקף לב הינו מצב חירום בריאותי אקוטי אשר נגרם עקב היצרות חלקית או מלאה של העורקים הכליליים המעבירים דם מחומצן ללב. כאשר עורקים אלו חסומים באופן חלקי או מלא, לא מגיע דם מחומצן לרקמת שריר הלב ונוצר מצב של נמק ואיסכמיה, אשר מהר מאוד מדרדר לאוטם שריר הלב.

אדם הסובל מהתקף לב, יחוש כאבים עזים ובלתי נסבלים באזור החזה ובעיקר בצד שמאל, כאבים אלו עלולים להקרין לכתף, צוואר, גב, רום הבטן וללסתות.

גורמי סיכון להתקף לב

גורמי הסיכון להתקף לב מתחלקים לגורמי סיכון הנשלטים על ידי האדם, כגון: צריכה מרובה של אלכוהול, עישון סיגריות, מחלות כרוניות (כגון: יתר לחץ דם, סוכרת, שומנים בדם, כולסטרול גבוה ועוד), טרשת עורקים, השמנת יתר, מחלת היפרכולסטרולמיה משפחתית, חוסר פעילות גופנית, לחצים ומתחים נפשיים.

ולגורמי סיכון אשר אין ביכולת האדם לשלוט בהם כגון: מין (גברים סובלים מהתקפי לב יותר מנשים), תורשה והיסטוריה משפחתית, גיל (סיכון מעל גיל 40).

כדי לדעת באם האדם נמצא בקבוצת סיכון, עליו גם לדווח לרופא המטפל על היסטוריה משפחתית של מחלות לב, כולסטרול גבוה ולבצע באופן שיגרתי בדיקות דם כלליות וספציפיות, אקו לב, א.ק.ג, בדיקת לב במאמץ וכדומה.

כיצד כולסטרול גבוה עלול לגרום להתקף לב?

רמות גבוהות של כולסטרול בדם, עלולות להיגרם עקב היסטוריה משפחתית וגנטיקה או עקב אכילה מרובה של מאכלים עשירי כולסטרול ושומנים. עקב כך, נוצר מצב של התפתחות רובד "פלאק" בכלי הדם.

פלאק זה מורכב מחלקיקי כולסטרול, שומנים ותאים נוספים, אשר מצטברים לאט לאט במהלך השנים וגורמים תחילה לחסימה חלקית של מעבר דם ללב, אך במהלך השנים, ככל שה"פלאק" גדל, עלול להיווצר מצב של חסימה והיצרות כלי דם מלאה ובשל כך לא יגיע דם ללב דרך העורקים וכתוצאה מכך האדם יסבול מאוטם שריר הלב (התקף לב).

כיצד ניתן למנוע התקפי לב?

בכדי למנוע או להפחית בצורה משמעותית את הסיכונים להתקף לב, יש צורך לשנות סגנון חיים, הרגלי תזונה, לעסוק בפעילות גופנית באופן קבוע ובמקרים בהם יש לאדם ערכים גבוהים בדם של כולסטרול ושומנים, יהיה צורך לעיתים קרובות לקחת תרופות מיוחדות להורדת כולסטרול (כגון: סטטינים) ותרופות מיוחדות למניעת היווצרות תסחיפים בדם (כגון: אספירין).

מומלץ תחילה לנסות לשנות את הרגלי התזונה על ידי הימנעות מוחלטת ממאכלים אשר מכילים כמויות גבוהות של כולסטרול ושומנים (בעיקר שומנים רווים) כגון: בשר שמן, מוצרי חלב מעל 1.5% (כגון: גבינה צהובה, שמנת, מעדני חלב וכדומה), מוצרים המכילים סוכר, כגון: עוגות, עוגיות, ממתקים, גלידות, חטיפים וכדומה. בנוסף, מומלץ להימנע ממאכלים מטוגנים וממאכלים המכילים שומן רווי, כגון: צ'יפס, המבורגר.

מומלץ לשלב בתפריט היומי, אכילת שן שום אחת בכל יום, מיץ רימונים או ענבים טריים, תוספת אומגה 3, במקום טיגון האוכל, מומלץ לבשל, על הגריל או בצורת אידוי. מומלץ לאכול פירות וירקות מרובים, שכן מרביתם מכילים חומרים אנטי-אוקסידנטים (נוגדי חמצון) היעילים בין היתר להפחתת רמות כולסטרול.

זכויות רפואיות וכלכליות לחולי לב

רבים מחולי הלב אינם יודעים כי עומדות לרשותן זכויות חולי לב, שיכולות להעניק להם פטור ממס הכנסה, לסייע להם ברכישת מכשירים רפואיים, קבלת הנחה בתשלומי הארנונה, בשכר הדירה, בנסיעה בתחבורה וציבורית ובעוד שירותים נוספים.

אולי יעניין אותך גם:

מכון שיקום לאחר התקף לב

תת אבחון של היפרכולסטרולמיה משפחתית

מחקר חדש ומהפכני מצא שאין קשר בין כולסטרול גבוה לתחלואה במחלות לב

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: