סוגי טיפול בכולסטרול גבוה

סוגי הטיפול בכולסטרול גבוה - כולסטרולרמות גבוהות של כולסטרול בדם, מהוות סכנת חיים. למרות שאדם הסובל מכולסטרול גבוה, אינו באמת "סובל" תחילה, אך עם חלוף הזמן, הכולסטרול מתחיל להצטבר בדפנות כלי הדם וליצור רובד פלאק, אשר עם הזמן הולך וגדל וחוסם לאיטו את מעבר הדם הנקי ללב או לשאר אברי ומערכות הגוף.

אז נכון, תחילה אין האדם מרגיש שום תסמינים היכולים להעיד על כך שקיימים בדמן ערכי כולסטרול גבוה, אך עם הזמן, אדם זה עלול להיות בסכנה גבוהה לפתח מחלות וסיבוכים רפואיים רבים, כגון: התקף לב, יתר לחץ דם, טרשת עורקים, סוכרת, מחלות כליות וכדומה.

בכדי למנוע את התפתחות מחלות אלו ואחרות ובכדי למנוע ולטפל במצבים בהם ערכי הכולסטרול גבוהים, ניתן לפעול בנפרד או בו במקביל בעזרת מספר שיטות טיפול ומניעה.

טיפול תזונתי: מכיוון שמרבית המקרים של רמות גבוהות של כולסטרול בדם, נוצרות עקב אכילה לא מאוזנת ומרובת מאכלים עשירי כולסטרול ושומנים, מומלץ מאוד להפחית ואם אפשר להימנע לחלוטין ממאכלים אלו (לדוגמא: בשרים ודגים שמנים, מרגרינה, ממתקים, סוכרים, חטיפים, הימנעות ממאכלים מטוגנים, שמנת, מוצרי חלב בעלי אחוזי שומן גבוהים מ-1.5% וכדומה).

בנוסף, מומלץ להוסיף תוספי תזונה לתפריט היומי, אשר הוכיחו את יעילותם בהפחתת רמות כולסטרול בדם, כגון: כולסטין, אומגה 3, עלי זית, וכדומה. כמו כן, נמצא שאכילת מרובה של ירקות וחלק מהפירות, גם כן מסייעת בהפחתת כולסטרול גבוה (כגון: תפוחים, רימונים, עגבניות ועוד) ושימוש בשמן זית או סויה או קנולה במקום מרגרינה.

פעילות גופנית: על מנת להפחית את רמות הכולסטרול והשומנים בדם, למנוע מחלות לב ומחלות כרוניות אחרות, מומלץ מאוד לבצע לפחות 3 פעמיים בשבוע פעילות גופנית מסוג כלשהו (שחייה, ריצה, הליכה, ריקוד ועוד) לפחות 45 דקות.

פעילות גופנית עוזרת לזרימת הדם להיות תקינה, עוזרת להפחתה במשקל הגוף ובנוסף עוזרת בהפחתה ובמניעת הצטברות רובדי פלאק בכלי הדם אשר עלולים לגרום לחסימות.

הפחתה במשקל הגוף חשובה מאוד גם למניעת התפתחות מחלות כרוניות (כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב ועוד) וגם תסייע בהפחתת רמת השומנים והכולסטרול בדם.

רפואה אלטרנטיבית: גם בתחום זה ניתן למצוא סוגי טיפולים רבים אשר מועילים בהפחתת רמות גבוהות של כולסטרול. ניתן לקבל טיפולים מנתורופתים, מומחים לצמחי מרפא וכדומה.

בתחום צמחי המרפא ניתן לרכוש מספר צמחים אשר הוכיחו את יעילותם בהפחתת רמות הכולסטרול, כגון: צמח השינן הרפואי, קלנדולה, עלי זית, תה כולסטרן, רימונים, גדילן (סילימרין), זרעי אלפלפא ועוד.

תרופות: כיום קיימות מבחר רב של תרופות להפחתת רמות גבוהות של כולסטרול בדם. כל התרופות מצריכות מרשם מרופא ומעקב קבוע בכדי לראות שאכן הם משפיעות ועוזרות ואין סיבוכים או תופעות לוואי עקב השימוש בהם.

אנשים רבים אשר איזנו את רמות הכולסטרול והשומנים בדם באמצעות התרופות, יכולים כעבור זמן מה, להפסיק לקחת אותם אך הם חייבים לשמור על תזונה דלת כולסטרול ושומנים ולבצע פעילות גופנית באופן קבוע, שכן אדם אשר לא ישמור על ערכי כולסטרול ושומנים מאוזנים, עלול למצוא את עצמו מטופל בחזרה באופן תרופתי.

התרופות הקימות כיום הם לרוב ממשפחת תרופות בשם: סטטינים, כגון פלובאסטטין (לסקול), סימוביל, סימבקור פרבאסטטין (ליפידל), לובאסטטין (לובאליפ) ועוד.

לאחרונה יצאו לשוק התרופות שתי תרופות חדשות אשר הוכחו כמועילות ומוצלחות מאוד בהפחתת רמות כולסטרול רע  (LDL) והם נקראות: קרסטור ואיזטרול.

חשוב מאוד להיות תחת מעקב רפואי קבוע, שכן חלק מהתרופות עלולות לגרום לתופעות לוואי ויהיה צורך להפסיק את השימוש בהם באופן מיידי ולהחליפם בתרופה אחרת.

מידע נוסף על תרופות להורדת כולסטרול ניתן למצוא במאמר סקירת תרופות להורדת כולסטרול

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: