ערכי כולסטרול ומשמעותם

ערכים גבוהים של כולסטרול בדם, עלולים לגרום להתפתחות מחלות וסיבוכים רפואיים הרי גורל. כאשר נמצא בבדיקות דם, שאדם סובל מערכי כולסטרול גבוהים,

יהיה עליו לשנות את הרגלי התזונה שלו, לעסוק בפעילות גופנית באופן קבוע ואולי אף לקחת תרופות מיוחדות להורדת הערכים הגבוהים.

כולסטרול גבוה בדם עלול להתרחש עקב היסטריה משפחתית וגנטיקה, עקב תזונה עתירת כולסטרול ושומנים, עקב גיל, עישון ועוד.

עם השנים מצטבר הכולסטרול ומצטברים השומנים העודפים והשומנים הרווים בדפנות כלי הדם ויוצרים רובד פלאק טרשתי אשר הולך וגדל עם חלוף השנים ועלול לגרום לחסימה חלקית או מלאה של מעבר הדם התקין.

בנוסף, הפלאק עלול להתפורר ולהתחיל לזרום עם זרם הדם עד ללב, לריאות ואף המוח ולגרום למצב של פקקת (טרומבוזיס), שזהו מצב חירום רפואי, מסוכן אשר גורם לאוטם שריר הלב, שבץ ואף מוות.

כאשר הרופא המטפל שלך אומר לך יש לך  LDL גבוה, HDL נמוך והטריגליצרידים שלך ממש גבוהים, למה הוא מתכוון? האם זה מצב פיזיולוגי תקין או שמה, האם עלייך להתחיל לחשוש?

ערכי כולסטרול תקינים ומסוכנים

באמצעות פענוח בדיקת כולסטרול ניתן למצוא מספר ערכים חשובים, אשר באמצעותם יכול הרופא המטפל לראות האם אתה נמצא בסיכון לפתח טרשת עורקים, מחלות לב, מחלות כליות, סוכרת, האם אתה סובל משומנים בדם המסוכנים לבריאותך, האם אתה סובל מהיפרכולסטרימיה או היפוכולסטרימיה וכדומה.

  • ערכים תקינים של שומנים בדם (טריגליצרידים) צריכים להיות 10-190 מיליגרם לדציליטר.
  • כאשר בבדיקות דם, נמצאו רמות גבוהות של שומנים בדם, הדבר עלול להעיד על תזונה עשירה בשומנים, על מחלות בכליות, על מחלות בכבד (כגון: שחמת כבד), על תת פעילות של בלוטת התריס (היפותירואדיזים), על דלקת בלבלב ועוד.כאשר בבדיקות הדם, נמצאו רמות נמוכות של שומנים, הדבר מעיד על תזונה דלה בשומנים, פעילות יתר של בלוטת התריס (היפרתירואדיזים), הפרעות בספיגת המזון במעי הדק ועוד.הגוף זקוק לשומנים בכדי לתפעל את מערכות ואיברי הגוף באופן תקין. אך יש צורך לשמור על איזון בצריכת השומנים ובעיקר להימנע מאכילת מזונות עשירים בשומנים רווים (בעיקר מאכלים מטוגנים, מרגרינה ועוד).
  • ערכים תקינים של כולסטרול כללי (Cholesterol Total) צריכים להיות פחות מ-200 מיליגרם לדציליטר.באופן פיזיולוגי, הגוף זקוק לכמויות מסוימות של כולסטרול בכדי לייצר הורמונים, ויטמין D,  חומצות מרה ועוד. הגוף שלנו זקוק לכולסטרול על מנת שיוכל לפעול בצורה נורמאלית. קיים אף מצב הנקרא היפוכולסטרולמיה, שבו רמת הכולסטרול בגוף נמוכה באופן קיצוני ומסוכן.
    כאשר בבדיקות דם נמצאו רמות גבוהות של כולסטרול כללי בדם, הדבר עלול להעיד על כך שהאדם נמצא בקבוצת סיכון גבוה לפתח מחלות לב, סוכרת,  טרשת עורקים, תת-תפקוד של בלוטת התריס (היפותירואידיזם), מחלת כליות ועוד.כאשר בבדיקות דם, נמצא כי האדם סובל מרמות נמוכות של כולסטרול הדבר עלול להעיד על חוסר בוויטמין 12B, תזונה לקויה, פקוד יתר של בלוטת התריס (היפרתירואידיזם), מחלות כבד, ספיגה לקויה של מזון, זיהום בדם ועוד.
  • ערכים תקינים של כולסטרול "טוב" HDL (High Density Lipoprotein, ליפופרוטאין בעל צפיפות גבוהה) צריכים להיות אצל  גברים – 29-62 מיליגרם לדציליטר ואצל נשים – 34-82 מיליגרם לדציליטר.רמות גבוהות של HDL בדם לרוב אינן מזיקות. רמות נמוכות של HDL, עלולות להעיד על סוכרת, יתר שומנים בדם ומחלות לב.
  • ערכים תקינים של כולסטרול "רע" LDL (Density Lipoprotein Low, ליפופרוטאין בעל צפיפות נמוכה)  צריכים להיות 60-160 מיליגרם לדציליטר.
    כאשר נמצא בבדיקות דם LDL בערכים גבוהים, הדבר עלול להעיד על סיכון גבוה לפתח טרשת עורקים, מחלות לב, מחלות כליות, סוכרת ועוד.כאשר LDL נמצא ברמות נמוכות בבדיקות דם, הדבר עלול להעיד על תזונה לקויה או על בעיות בספיגת המזון במעי הדק.

על בדיקות כולסטרול וטריגלצרידים ללא צורך בצום לפני <<<

הנחיות חדשות לבדיקת כולסטרול לפני 40

 

אולי יעניין אותך גם:

כולסטרול לא רק בבני אדם, גם בצמחים

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: