שומן רווי והשפעתו על רמות כולסטרול

שומן רווי והפעתו על רמות כולסטרול - כולסטרולכולנו מכירים היטב את המילה כולסטרול. היא הפכה שם נרדף לכל מה שרע בתזונה שלנו, אבל זה לא בהכרח כך. למעשה, הכולסטרול הוא מרכיב קריטי בבניית רקמות שונות בגוף, בבניית הורמונים, ויטמינים, סטרואידים ועוד.

יחד עם זאת, הכולסטרול עלול להוות גם גורם סיכון להתפתחות מחלות עורקים והתקפי לב. זאת בשל נטייתו של הכולסטרול לשקוע בדפנות של כלי הדם העורקיים ולהצטבר שם, בתהליך שנקרא אטרוסקלרוזיס.
שקיעת הכולסטרול מצירה את קוטרם של כלי הדם, מה שמביא להיווצרות קרישים ולפגיעה באספקה התקינה של החמצן באמצעות הדם. במידה והתהליך קורה בעורקים הכליליים, ישנה סכנה לחלות באנגינה פקטוריס- תעוקת הלב, לחלות בטרשת עורקים וללקות בהתקף לב. לכן, עם כל עלייה בערכי הכולסטרול בדם, עולה גם הסיכון לחלות ולסבול מסיבוכים בריאותיים.

רצוי לבדוק באופן תקופתי את רמות הכולסטרול, כאשר 240 מ"ג ומעלה מצביעים על רמה גבוהה.

הכולסטרול נחלק ל-2 סוגים:

LDL – "הכולסטרול הרע", אשר נוטה לשקוע בכלי הדם ולגרום לבעיות.

HDL – "הכולסטרול הטוב" שמסייע דווקא לפינוי הכולסטרול.

לכן רצוי לקבל ביניהם יחס הפוך: LDL נמוך ו- HDL גבוה.

רמת הכולסטרול של אדם מסוים מושפעת קודם כל מתזונה, אבל גם מגורמים נוספים, ביניהם:

  • מידת הפעילות הגופנית שהוא מבצע- כמובן שפעילות גופנית תורמת להורדת רמת הכולסטרול.
  • משקל עודף- משפיע לרעה על הצטברות כולסטרול.
  • גיל- רמת הכולסטרול עולה החל מגיל עשרים לערך וממשיכה להתגבר במשך כל החיים, ובמיוחד לאחר גיל שישים.
  • מין- רמת הכולסטרול גבוהה יותר אצל גברים, לפחות עד גיל המעבר אצל נשים, אז הכולסטרול בגוף הנשי נוטה לעלות.
  • תורשה- משפיעה על קצב ייצור ועל יעילות הטיפול של הגוף בכולסטרול.

כולסטרול ותזונה

הכולסטרול מגיע משני מקורות: תאי הכבד מייצרים את רובו ואת היתרה אנו מקבלים דרך המזון שאנו צורכים. המזונות שמכילים כולסטרול הם בעיקר מזונות מהחי- בשר, דגים, ביצים ומוצרי חלב.

צריכת שומנים בפני עצמה אינה בעיה, אם היא מוגבלת לעד כ-30% מצריכת הקלוריות. השומנים חשובים לתפקודים שונים בגוף, ונחשבים לחלק מאבות המזון.

הבעיה העיקרית היא עם צריכת מזונות המכילים שומן רווי. שומנים אלה אינם נספגים היטב בדם ולכן הם מאוחסנים בגוף בלי שיש בהם צורך. בנוסף, הם פוגעים בספיגת השומן "הטוב", הבלתי רווי. גם שומן טרנס, שנמצא במאכלי מזון מהיר, חטיפים ומאכלים משומרים למיניהם הוא שומן מזיק לגוף, מסיבות דומות. הימצאות שומן רווי ושומן טראנס מובילה להשמנת יתר, למחלות לב וכלי דם, לסוכרת ולבעיות נוספות.

שומן רווי נמצא בעיקר במאכלים מטוגנים, מרגרינה, מוצרי חלב בעלי אחוז שומן גבוה, דגים ובשרים שמנים, אלכוהול וכן במאפים ומתוקים למיניהם.
אכילה בחוץ עם כולסטרול גבוה, או מאכלים שיעלו את רמת הכולסטרול מסוכנת אף היא ויש לשים לב לערך התזונתי במזון שלנו.

שומן רווי צריך להוות כ-10% בלבד מכלל השומנים שאנו צורכים וכדאי לאכול לפי דיאטה מתאימה-  לצורך מניעת סכנה בריאותית עתידית ובטח ובטח באם אתם סובלים כבר היום מעודף כולסטרול או שומנים בדם.

כיצד מורידים את רמת הכולסטרול?

השלב הראשון בהורדת רמות הכולסטרול הוא שינוי הדיאטה לדיאטה דלת כולסטרול. פרט להורדה מהתפריט של מאכלים המכילים שומן רווי, והחלפת שומנים רוויים בשומנים בלתי- רוויים, כדאי להוסיף לתפריט מאכלים המכילים אומגה- 3, בעיקר דגים. גם לשתיית מעט יין אדום מדי יום נודעת משמעות חיובית לגבי רמות הכולסטרול ובריאות מערכת הדם.

דבר נוסף שחשוב להורדת רמות הכולסטרול זו פעילות גופנית, רצוי 4 פעמים בשבוע למשך כ-40 דק' לפחות. הפעילות הגופנית מסייעת לזרימת הדם וכמובן מפחיתה שומנים.

רק במידה שדיאטה ופעילות גופנית לא מסייעות להורדת הכולסטרול, רופא יכול להמליץ על טיפול תרופתי.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: