פותחה מולקולה שתסייע בהפחתת כולסטרול

פיתוח חדשניעבור חולים הסובלים מרמות גבוהות של כולסטרול בדם, אשר אינם מגיבים לתרופות בשם סטטנים, קבוצת חוקרים מהטכניון (המכון הישראלי של חיפה) פיתחה מולקולה כימית חדשה המסייעת להפחתת אחוזי השומן המסוכן בדם.

רמות גבוהות של כולסטרול מגבירות סיכון למחלות לב וכלי דם

כאשר רמות גבוהות של כולסטרול נמצאות בדם, הן מצטברות בדפנות העורקים, וגורמות לתהליך המכונה בשם טרשת עורקים, מחלת לב נפוצה. הצטברות הכולסטרול, מעוררת בדפנות כלי הדם תגובה דלקתית, אשר במסגרתה מגויסים גורמי דלקת המובילים להיווצרות פלאקים.

העורקים הופכים לצרים יותר וכתוצאה מכך זרימת הדם לשריר הלב ולאזורים אחרים מואטת ואף נחסמת, במקרים חמורים יותר.

חסימת כלי הדם, מונעת מהדם להגיע לאיברים השונים וכך נמנעת אספקת חמצן ומרכיבים חיוניים אחרים. האדם, במקרה בו אספקת הדם ללב נחסמת, עשוי לחוות כאבים חריפים באזור החזה. במקרים בהם אספקת הדם נחסמת כליל- התוצאה היא התקף לב.

מהי מולקולת FE-1 ?

FE-1 הוא נוגד חמצון אשר יכול להפחית את רמות הכולסטרול בדם, כמו גם חיסול רדיקלים חופשיים. תרכובת זו עשויה להוות חלופה מבטיחה לטיפול בסטטינים, התרופה הנמכרת בעולם. כולסטרול גבוה ורדיקלים חופשיים עודפים בגוף, הם גורמי הסיכון העיקריים להתפתחות מחלות לב וכלי דם.

שמירה על אורח חיים בריא, צריכת כולסטרול נמוכה, עשויות להפחית את הסיכון ללקות במחלות לב. אולם למרות האזהרות, אנשים מתקשים להקפיד על צריכת שומנים נמוכה וחשופים יותר לשינויים בכלי הדם והתקפי לב, כתוצאה מכך.

סטטינים

סטטינים הם מעכבי HMG CoA reductase, אנזים המעורב בייצור כולסטרול. תוצאות עיכובו של אנזים זה, מסתכמות בירידה זמנית בריכוז הכולסטרול התאי. הירידה בריכוז הכולסטרול מפעילה סדרה של פעולות תאיות אשר בהמשכן, מופעל חלבון הגורם לויסות קולטני LDL. מספר רב של קולטני LDL, מובילים לספיגה מוגברת של LDL בפלזמה, ובכך למעשה מקטינים את ריכוז הLDL-כולסטרול בדם.

חוקרי הטכניון הציעו אלטרנטיבה חדשה לסטטינים. החוקרים גילו נוגד חימצון יעיל , FE-1, המורכב מברזל וחומרים זהים, המעכבים את HMG CoA reductase, באופן השונה מהסטטינים. דרך הפעולה של המולקולה החדשה שונה מדרך פעולת הסטטינים, אשר פועלים לפי מנגנון אחר.

נוגד החמצון מסלק רדיקלים חופשיים. רדיקלים חופשים אשר מקורם מהמזון, יין, וויטמינים הפועלים לסילוק רדיקלים חופשיים. מולקולה אחת למעשה מסלקת רדיקל חופשי בודד ואילו נוגד החמצון החדש, פועל כנגד אלפי רדילקים חופשיים.

יעילות המולקולה החדשה

חוקרים מרחבי העולם מצאו מספר יתרונות, אותם מספקת המולקולה החדשה. לדברי אחדים, נוגד החמצון משפיע על חילוף החומרים ומהווה גורם בקרה לאיזון רמות כולסטרול בנקודות מרובות- החל מספיגה תאית נמוכה, סילוק יעיל וירידה בייצור כולסטרול חדש.

תוצאות אלה חושפות ומציגות נקודות מבט חדשות לטיפול במחלת היפרכולסטרולמיה. למולקולה החדשה ולסטטינים קיים הבדל ניכר בהרכב הכימי של החומר, דבר אשר מסביר את מנגנוני הפעולה השונים של השניים.

נקודה נוספת המדגישה את יעילות המולקולה החדשה היא כי FE-1 מפחית את ייצור הכולסטרול בגוף בצורה יעילה יותר בהשוואה לסטטינים.

חסרונות אפשריים

הממצאים החדשים אמנם נשמעים מבטיחים עבור חולים רבים, אם כי הנסיון בתחום עודנו דל. החוקרים בתחום מתכננים לחקור את יעילות FE-1 במחלות אחרות הנקשרות לרמות גבוהות של כולסטרול כמו סוכרת.

סטטינים לעומת זאת,  נבחנו לאורך עשרות שנים ומשמשים כיום חולים רבים לטיפול בכולסטרול, מחלות לב וכלי דם. בדומה לשאר התרופות, לשימוש בסטטינים קיימות תופעות לוואי רבות הכוללות כאבי שרירים והרס תאי השריר, הרס הכבד, בעיות עיכול, בעיות עור ותופעות לוואי נוירולוגיות.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: