סקירת תרופות להורדת כולסטרול

סקירת תרופות להורדת כולסטרול - כולסטרולכיום, קיימות תרופות רבות אשר מיועדות להורדת רמות גבוהות של כולסטרול ושומנים בדם. כל התרופות ניתנות על ידי הרופא המטפל באמצעות מרשם רפואי, ומצריכות בדיקות דם תקופתיות.

להלן מספר דוגמאות לתרופות שכיחות הניתנות כיום להורדת רמות גבוהות של כולסטרול ושומנים בדם:

סטטינים או HMG-CoA reductase inhibitors

הסטטינים הינם קבוצת התרופות השכיחה והנפוצה ביותר כיום, אשר פועלת באמצעות עיכוב אנזים HMG-CoA reductase ועקב כך מסייעת בהפחתה של כולסטרול גבוה בדם ובעיקר הכולסטרול ה"רע" (LDL).התרופה תורמת גם להורדת רובד הפלאק הטרשתי, אשר הצטבר עם חלוף השנים בדפנות כלי הדם עקב כולסטרול ושומנים גבוהים בדם.

הפחתת רובד הפלאק הטרשתי עוזרת במניעת התפתחות מחלת טרשת עורקים ובכך מסייעת במניעת התפתחות מחלות כגון: מחלות לב, אוטם שריר הלב, יתר לחץ דם, סוכרת ועוד.השפעת התרופה במלואה תורגש תוך 4-6 שבועות. תרופות שכיחות ממשפחת סטטינים כוללות: סימווסטטין (simovil), atorvastatin (ליפיטור), לווסטטין (mevacor), Fluvastatin (lescol) ועוד.

בלקיחת סטטינים עלולות להיווצר תופעות לוואי שונות כגון: הפרעות במערכת העיכול, לדוגמא: בחילות, גזים, שלשולים. בנוסף, עלולות להופיע תופעות לוואי כמו: עליה באנזימי הכבד, כאבי ראש, צהבת, נדודי שינה ופריחה על עור הגוף. באם תופעות אלו מופיעות מומלץ להודיע לרופא המטפל בהקדם.

אזטרול

אזטרול הידועה גם בשם: אזטימייב, הינה תרופה אשר תורמת בעיכוב ספיגת הכולסטרול בדם ובמעי הדק.
באמצעות מנגנון הפעולה של התרופה ניתן להפחית את הרמות הגבוהות של כולסטרול בדם עד כ-20%.

נמצא כי התרופה עובדת ביעילות כאשר היא משולבת עם תרופות ממשפחת הסטטינים. תופעות לוואי שכיחות המתרחשות בעת לקיחת אזטרול כוללות: דלקת בחלל הלוע, סינוסיטיס, דלקת באף, כאבי פרקים, צהבת, עייפות, שתן כהה, כאבי בטן, שלשולים, טרומבוציטופניה (מחסור בטסיות דם),  דלקת לבלב. כאבי גב, נזק לשרירים (מיופתיה).

ניאצין

ניאצין הוא בעצם נגזרת של ויטמין B3. כאשר ניאצין נלקח במינונים גבוהים הוא מסייע בהפחתת רמות גבוהות של כולסטרול בדם (הכולסטרול ה"רע"LDL), מעלה ומאזן את הכולסטרול ה"טוב" (HDL) ומעכב יצרת כולסטרול בכבד.
בכדי לראות את תוצאות טיפול בניאצין, יש צורך להתחיל במינון נמוך ולהעלות במינון באיטיות עד למינון של כ-1500 עד 3000 מ"ג.

חשוב מאוד לא לקחת את הניאצין על דעת עצמך אלא להתייעץ עם הרופא המטפל ולהיות תחת השגחה רפואית.  שכן, נמצא שניאצין הנלקח שלא לצורך או במינונים גבוהים עלול לגרום לכיב עיכולי, נזק לכבד, כאבי ראש, עקצוצים, בחילות, עצבנות ועוד.

פיבראטים

פיבראטים הינם קבוצת תרופות הנוצרות מחומצה פיברית. פיבראטים מסייעים בייצור ובפירוק שומנים באמצעות הפעלת גנים ומערכות שונות בגוף האדם.

הפיבראטים השכיחים הנמצאים בשימוש כוללים:  Bezafibrate (בזאפיבראט) ו-Ciprafibrate (ליפנור). באמצעות מנגנון הפעולה הייחודי שלהם הם עוזרים בהורדת רמות גבוהות של שומנים בדם, הורדת רמות גבוהות של הכולסטרול ה"רע"
(LDL) ובהעלאת רמות כולסטרול "טוב" (HDL) בדם.תופעות לוואי שכיחות משימוש בתרופה זו כוללות: הפרעות המערכת העיכול, הפרעות בתפקודי כבד, ייצור מוגבר של אבנים במרה, כאבי שרירים, הגברת פעילות של נוגדי קרישה בדם וכדומה.

תרופות לקשירת חומצות מרה (הנקראות sequestrants או resins)

תרופות מסוג זה עוזרות בהפחתת רמות גבוהות של כולסטרול בדם באמצעות קשירה מכוונת של חומצות המרה ובשל כך נוצר בגוף באופן נורמאלי ייצור עוד חומצות מרה אשר יתרמו בפירוק רמות גבוהות של כולסטרול ושומנים. התרופה יעילה יותר כאשר משלבים אותה עם תרופות ממשפחת הסטטינים. תופעות לוואי העלולות להופיע כוללות: הפרעות במערכת העיכול, הפרעה בספיגת ויטמינים.

אולי יעניין אותך גם:

האם התרופה נגד כולסטרול ליפיטור יכולה לסייע לחולי טרשת נפוצה?

תרופות מנקות עורקים

תרופות להורדת כולסטרול וירידה בקו-אנזים

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: