טיפול חדשני בנוגדנים לרמות כולסטרול גבוהות

טיפול בנוגדניםרמות כולסטרול גבוהות והסכנה הכרוכה בהם מחלות כלי דם הן כיום גורם המוות המוביל בעולם המערבי. מחלות לב ושבץ מוחי הן דוגמאות למחלות שבסיסן פגיעה בעורקים המזרימים דם לאיברים אלו.

שקיעה של שומנים וכולסטרול בכלי הדם יכולה להוביל ליצירתו של "פלאק" דלקתי, בתהליך המכונה "טרשת עורקים" (atherosclerosis). גדילתו של הפלאק הטרשתי יכולה להוביל לחסימה מלאה של כלי הדם, והפרעה בזרימת הדם לאיבר (הלב, המוח, או אפילו שרירי הרגל).

קיימים מספר סוגים של כולסטרול בדם. שניים מהסוגים העיקריים הם הכולסטרול ה"טוב", המוכנה HDL, והכולסטרול הרע, המכונה LDL.

רמות הכולסטרול הרע הן אלו שקשורות באופן ישיר לסיכון לפתח טרשת עורקים ומחלות כלי דם אחרות והן המטרה העיקרית להתערבות רפואית.

טיפול ברמות כולסטרול גבוהות בדם

הטיפול המקובל היום ברמות כוסטרול גבוהות כולל תרופות ממשפחת ה"סטטינים". תרופות אלו, שהתגלו כיעילות באופן יחסי, מעכבות את האנזים בגוף האחראי על יצירת הכולסטרול (HMG-CoA reductase).

כתוצאה מעיכובו של אנזים זה מופחתת כמות הכוסטרול הנוצר בגוף, ורמתו בדם יורדת. עם זאת, לא מדובר בניצחון מוחלט של הטיפול התרופתי על רמות הכולסטרול הגבוהות.

חולים רבים ממשיכים לסבול מרמות גבוהות של כולסטרול בדם, גם כאשר הם נוטלים את הטיפול התרופתי. בנוסף, לסטטינים תופעות לוואי נפוצות ובראשן הפרעה בתפקודי הכבד וכאבי שרירים.

כאבים אלו יכולים להצביע, במקרים נדירים, על פירוק שריר כתופעת לוואי של הטיפול התרופתי (rhabdomyolysis). לכן, ברי שטיפולים חדשיים כנגד רמות כולסטרול גבוהות יכולים להיות בעל אפקט משמעותי מאוד על התחלואה והתמותה ברחביי העולם.

טיפול חדשני באמצעות נוגדנים לרמות כולסטרול גבוה

מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי היוקרתי The New England Journal of medicine בחן באופן ראשוני טיפול חדשני בנוגדנים כנגד רמות כולסטרול גבוהות.

הרעיון לטיפול החדשני החל בגילוי של חולים בודדים שסובלים מרמות כולסטרול גבוהות מדם, שהופיעו באופן תורשתי ולא התאימו לאחת מהמחלות הידועות של עודף כולסטרול בדם.

התברר, שהחולים סבלו ממוטציה הגורמת לפעילות יתר של חלבון בגוף, המכונה בקיצור PCSK9. חלבון זה נקשר לקולטן של הכולסטרול הרע (LDL), וגורם לו להתפרק בקצב מהיר מהרגיל. כתוצאה מפירוק הקולטן הכוסטרול לא נכנס לתאים, וממשיך להסתובב בזרם הדם.

רמות הכולסטרול בדם גבוהות מהרצוי, וטרשת עורקים מתפתחת בקצב מהיר. למעשה, היה ידוע מזה שנים רבות על מחלה דומה, בה קיים חוסר תורשתי בקולטן לכולסטרול הרע.

מכיוון שהחלבון המדובר – PCSK9 – קיים אצל כל בני האדם, יש היגיון רפואי וביולוגי לפתח תרופות שיפגעו בחלבון זה.

פגיעה בו תגרום לעמידות של הקולטן לכולסטרול, וכך יוכל כולסטרול להגיע מזרם הדם אל התאים. אכן, החוקרים פיתחו נוגדן חד שבטי – חלבון אימונולוגי שיכול להיקשר באופן הדוק עם מטרה ביולוגית אחרת – במקרה זה החלבון PCSK9.

במאמר שפורסם, מתארים החוקרים מחקר בשלב הראשוני של תרופה זו. מחקר בשלב 1 הוא מחקר בסיסי, בדרך כלל על מתנדבים בריאים שנועד להעריך באופן ראשוני את יעילותה של התרופה.

החוקרים ערכו מספר מחקרים מקבילים, עם מספרים קטנים של חולים, ובהם השוו מנות שונות של הטיפול התרופתי החדש עם טיפול סטנדרטי בתרופות ממשפחת הסטטינים.

נמצא, שלטיפול החדש יעילות רבה בהפחתת רמות הכולסטרול, גם בקרב חולים הסובלים ממחלה תורשתית של כולסטרול גבוה בדם.

נראה, שלטיפול תרופתי זה עתיד מבטיח. עם זאת, הטיפול צריך לעבור מחקרים נוספים, בקרב מספרים גדולים מאוד של חולים, להערכת היעילות בקנה מידה גדול, ולזיהוין של תופעות לוואי נדירות (במחקר זה לא התגלו תופעות לוואי של הטיפול החדש). ייתכן שטיפול ממוקד זה יהווה קו חדש במלחמה הרפואית כנגד הכולסטרול הרע וטרשת העורקים.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: