כולסטרול בגיל הזהב

הכולסטרול הוא מרכיב חשוב בגופנו, ומשתתף בתהליכים ביולוגיים רבים כמו יצירת הורמונים, ייצוב קרום התא, סנתוז ויטמין D ועוד. מלבד תפקידיו הפיזיולוגיים החשובים, הכולסטרול מצטבר בגוף, בעיקר בעורקים הקטנים, שם יוצר פלאקים שחוסמים את חלל כלי הדם.

עם התקדמות הגיל, פלאקים אלו הופכים לגדולים יותר, והחסימות הופכות לסימפטומטיות. הן גורמות לעלייה בלחץ הדם, לאין אונות, ואפילו להתקפי לב. על כן, מסיבות אלו ורבות אחרות, בגיל הזהב חשוב ביותר לשים לב ולשמור על רמת כולסטרול תקינה.

מקור הכולסטרול

70% מכמות הכולסטרול בגופנו מיוצרת באופן עצמאי על ידי הכבד, לכן גם אי אפשר להגיע למצב בו רמות הכולסטרול יהיו נמוכות מדי. שאר הכולסטרול שבגוף מגיע באופן ישיר מהמזון שאנו אוכלים- בעיקר מסוגי מזון עתירים בשומן.

סוגי מזון שמכילים כולסטרול רב הם ביצים (בעיקר החלמון), בשר אדום, מוצרי חלב ושמן. ניתן לסכם ולומר שהמקור "הטוב" ביותר לכולסטרול הוא שומן מהחי, שכן שומן בלתי רווי שמקורו מהצומח מכיל כמויות קטנות מאוד של כולסטרול.

חלוקה לכולסטרול טוב וכולסטרול רע

קיימים שני סוגי כולסטרול שלכל אחד תפקיד שונה בגוף. החלוקה לסוגים נקבעת לפי סוג הליפופרוטאין (סוג המעטפת החלבונית) שנושא את הכולסטרול בדם.

Low Density Lipoprotein – LDL הוא הכולסטרול ה"רע" שיוצר את הפלאק בעורקים וגורם למחלות השונות.

High Density Lipoprotein – HDL  הוא הכולסטרול ה"טוב", ותפקידו להרחיק את הכולסטרול הרע מדפנות העורקים ולהביא לפירוקו.

סיכוני הכולסטרול בגיל הזהב

כאמור, הכולסטרול מצטבר בדפנות העורקים במשך שנים, וגורם לבעיות חמורות בקרב אנשים בגיל הזהב. זאת משום שבקרב אוכלוסייה זו קיימת הצטברות אדירה לאורך שנים רבות. מצב מסוכן זה מוביל פעמים רבות למחלות ואירועים שונים וחמורים כמו טרשת עורקים, התקף לב, סוכרת, שבץ מוחי ועוד.

הגורמים להצטברות כולסטרול בגיל הזהב

אורח חיים לא בריא לאורך שנים הוא הסיבה העיקרית להצטברות הכולסטרול. הרגלים רעים כגון עישון סיגריות, חוסר פעילות גופנית, שתיית אלכוהול מרובה, ואכילת מזון שמן הם ללא ספק גורמים מרכזיים במצבים אלו.

שינוי אורח החיים בגיל מבוגר עשוי לעזור להפחתת הפלאק, או לפחות לגרום להפסקת ההצטברות ולכך שהאדם לא יתדרדר למצבים מסוכנים יותר. עם זאת יש לציין שאורח חיים בלתי בריא בגילאים המבוגרים הוא זה שמוביל ישירות למחלות המדוברות. לכן, חשוב מאוד לשמור על אורח חיים בריא כבר בגילאים הצעירים, כדי לא להיכנס לקבוצות הסיכון השונות בגילאים מבוגרים יותר.

טיפול בכולסטרול גבוה בגיל הזהב

הטיפול בכולסטרול גבוה מתמקד בשינוי באורח החיים, ולכן יש להתאימו באופן ספציפי לאדם המטופל, במיוחד כאשר מדובר על אדם מבוגר בעל הרגלים נוקשים.

  • שינוי התזונה – יש לעבור מיידית לתזונה דלת שומן ולהימנע ממוצרי חלב, בשר אדום ושאר מאכלים שמנים. בנוסף, כדאי מאוד לשפר את התפריט היומי ולהעשיר אותו בפירות וירקות, אגוזים, שמן זית, שום וכו'.
  • פעילות גופנית – עוזרת להתמודדות עם משק השומן בגוף ולהקטנת הפלאק בעורקים. כמו כן, פעילות גופנית עוזרת להעלות את רמת הכולסטרול הטוב שמסלק את הכולסטרול הרע ממחזור הדם.
  • תרופות – קיימות תרופות רבות שתפקידן להוריד את רמת הכולסטרול בדם. כיום מקובל להשתמש בתרופות הנקראות סטטינים שתפקידן הוא לעכב את ייצור הכולסטרול בכבד, ובכך לגרום להורדת רמת הכולסטרול. התרופה משפיעה מהר מאוד, וניתן להבחין בשינויים תוך שבוע בלבד, כאשר האפקט המרבי מגיע לאחר 6 שבועות.

רמות כולסטרול בדם

אצל אנשים בגיל הזהב חשוב מאוד למדוד את רמת הכולסטרול בדם על מנת להבטיח את רמתו התקינה, ולוודא שהאדם שומר על אורח חיים תקין ועוקב אחר ההנחיות.

הרמה הרצויה בדם היא עד 200 מ"ג, כאשר רמה של עד 240 מ"ג נחשבת לגבולית. כשהרמה היא מעל 240 מ"ג הרמה נחשבת גבוהה, וככל שהיא גבוהה יותר כך גובר הסיכון ללקות במחלות לב.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: