חציל מסייע להורדת כולסטרול

תזונההתזונה הישראלית והים תיכונית כוללת מאכלים רבים המכילים חצילים, אשר מלבד היותם טעימים ביותר הם גם בעלי סגולות רפואיות, ובין היתר מסייעים להורדת לחץ דם.

ככל הנראה, שיעור הסיבים התזונתיים הגבוה המצוי בחצילים תורם בצורה טובה להורדת רמת הכולסטרול בדם ומסייע למניעת מחלות שונות כמו התקף לב ושבץ. ועל כן, מומלץ לשלב בין נטילת התרופות השונות לאכילת חצילים, אשר יכולים לסייע לשמירה על הבריאות ולמניעת מחלות שונות.

חציל הוא ירק עשיר בסיבים

חציל הוא אחד הירקות החשובים במטבח הים תיכוני, וניתן למצוא אותו במאכלים טעימים של עדות רבות. החציל הוא ירק העשיר בסיבים תזונתיים, אשר ידועים בתרומתם לבריאות הכללית במגוון מישורים. כאשר מדובר בכולסטרול, מאכלים עשירים בסיבים ידועים כמורידים את רמת הכולסטרול ה"רע" (LDL) ובכך תורמים לבריאות הכללית.

מאכלים נוספים עשירים בסיבים התורמים להורדת הכולסטרול הם סובין, שיבולת שועל, שעורה, במיה, שעועית, אפונה ועדשים. כמו כן, אגוזים וחלבון סויה יכולים גם כן לתרום להורדת הכולסטרול.

רכיבים תזונתיים חשובים המצויים בחציל

חצילים מכילים רכיבים תזונתיים חשובים, החיוניים לבריאות הגוף וכוללים בטא קרוטן, ויטמין C, ויטמינים מקבוצת B (B1, B6, B12 וכו'), ברזל, אבץ, סידן ומרכיבים נוספים.

בנוסף, החציל הוא בעל השפעה על כיווץ כלי דם פריפריים, מגביר הפרשת נוזל מרה החיוני לתהליך העיכול ובעל סגולות רפואיות במגוון מצבים רפואיים כמו כיבי קיבה, דליות ברגליים, אנמיה וכו'.

תזונה עשירה בחצילים יכולה להפחית כולסטרול בדומה לסטטינים

מחקרים שונים הראו שתזונה העשירה במרכיבי המזון העשירים בסיבים והתורמים להורדת הכולסטרול יעילה כמעט כמו שימוש בסטטינים (תרופות להורדת כולסטרול).

אי לכך, על מנת להימנע משימוש בתרופות ניתן לאכול חצילים אשר יוכלו לסייע להורדת רמת הכולסטרול ובכך להגן מפני מחלות שונות.

החציל גורם לירידה ברמת הכולסטרול

ככל הנראה, חציל יכול לגרום להורדת רמת הכולסטרול בדם על ידי ספיחתו והפרשתו. אחת ההשערות מדברת על כך שהחציל העשיר בסיבים יכול "לספוח" אליו את הכולסטרול ובכך לגרום לירידה ברמתו בדם.

הכולסטרול אשר נספח אל סיבי החציל יוצא החוצה עם הצואה ולא נספג מהמעיים אל זרם הדם. מלבד זאת, ככל הנראה החציל משפיע על רמת הכולסטרול בדם בדרכים נוספות אשר מורידות את רמתו.

ההשפעה של החציל על הורדת רמת הכולסטרול אדירה, ותזונה עתירת חצילים יכולה להביא להפחתת הפלאקים הטרשתיים בכלי דם גדולים והגנה על איברים שונים מפני הצטברות כולסטרול הרסנית. מכיוון שהצטברות הפלאק הטרשתי על כלי דם נחשבת כאחד מהגורמים החשובים ביותר למחלות לב וכלי דם, הפחתת הפלאק הטרשתי על ידי הפחתת הכולסטרול חיונית לשמירה על הלב ואיברים נוספים.

שילוב תזונה עשירה בחצילים עם טיפול תרופתי

חשוב לציין שאמנם חציל הוא בעל סגולות רפואיות חשובות, אך למרות הכל אינו בא להחליף את התרופות הקיימות.

השימוש בתרופות חייב להיעשות בהתאם להמלצות הרופא, והפסקת השימוש בתרופות השונות יכולה לגרום לנזק רב וחייבת להיעשות בהתאם להסכמת הרופא המטפל ולאחר שהחליט שאין בהן צורך.

עם זאת, תזונה עשירה בחצילים יכולה להגביר את האפקט המטפל של התרופות השונות, ולחזק את השפעתן. לדוגמא, אכילת חצילים בשילוב עם תרופות להורדת לחץ דם תסייע להפחית עוד יותר את לחץ הדם, ואילו אכילת חצילים בשילוב עם תרופות להורדת כולסטרול תפחית בצורה משמעותית יותר את הכולסטרול.

השילוב בין החצילים לתרופות יכול לסייע למנוע את השימוש בתרופות במינון גבוה יותר (על תופעות הלוואי השונות שלהן) ולמנוע הוספת תרופות, ולכן אכילת חצילים יכולה לסייע מאוד מבחינה בריאותית.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: