כולסטרול אצל נשים

גברים ונשים שונים זה מזה מבחינות רבות. הבדלים פיזיולוגיים לא מעטים קיימים ביניהם, חלקם ברורים וידועים, וחלקם לוטים בערפל. המערך ההורמונלי של גברים ונשים שונה לחלוטין, כמו גם החומר התורשתי שהם נושאים.

גם בפרופיל השומנים בדם, כולסטרול לסוגיו וטריגליצרידים, קיימים הבדלים בין נשים לגברים. פרופיל השומנים קשור באופן ישיר להורמוני המין, ומושפע ממנו. אם כך, מהם המאפיינים הייחודיים של מצב הכולסטרול אצל נשים?

צריך לזכור שכאשר מדברים על ממדים פיזיולוגיים אצל נשים מדובר בהכללה גסה. מובן שישנם שינויים גדולים בקרב נשים שונות כמו בקרב גברים שונים, ומדובר במיצוע ובנתונים סטטיסטיים בלבד.

אצל נשים, רמת הכולסטרול הכללית בדרך כלל מעט גבוהה יותר. הרמה הגבוהה נובעת דווקא מכמות גבוהה יותר של כולסטרול טוב – HDL. רמת כולסטרול אצל נשים הכללי עולה באיטיות במהלך תקופת הפוריות, ועולה בחדות לאחר הפסקת המחזור (מנופאוזה). עלייה זו נובעת מקפיצה ברמות הכולסטרול הרע – LDL ו- VLDL.

בערך עד גיל 60 רמות הכולסטרול הרע נמוכות יותר אצל נשים, ורק לאחר מכן המצב משתווה ואף מתהפך, והכולסטרול הרע גבוה יותר אצל נשים בהשוואה לגברים באותו הגיל. רמות כולסטרול אצל נשים הטוב גבוהות יותר אצל נשים לאורך כל החיים.

מתברר שגם רמת הטריגליצירדים (שומנים) בדם עוברת מהלך דומה. רמת השומנים בדם אצל נשים לפני הפסקת המחזור נמוכה מאצל נשים לאחר הפסקת המחזור. גם רמת הטריגליצרידים בדם מהווה גורם סיכון חשוב למחלות לב וכלי דם.

מובן שנתונים אלו אינם בגדר מידע ביולוגי חסר משמעות קלינית. רמת הכולסטרול הטוב ורמת הכולסטרול הרע הם גורמי סיכון רבי חשיבות בכל הנוגע למחלות לב כלליות וטרשת עורקים, המחלות הנפוצות ביותר בעולם המערבי.

בגיל הפוריות, נשים מוגנות באופן יחסי ממחלות הנובעות מהצטברות כולסטרול אצל נשים ושומנים בכלי הדם. עם זאת, הסיכון למחלות אלו עולה משמעותית עם השינויים ההורמונאליים של גיל המעבר, ויש להתייחס אליו בהתאם.

בעבר הלא רחוק, היה נהוג לטפל בנשים שסבלו מתסמינים של גיל המעבר בתחליפי הורמונים נשיים. קיימות עדויות שטיפול הורמונאלי כזה, שמנסה לשמר את המצב הפיזיולוגי של האישה לפני הפסקת המחזור, יעיל גם בהפחתת הסיכון למחלות לב טרשתיות, ובהפחתת הכולסטרול הרע בדם. עם זאת, טיפול זה נזנח מעט בגלל העדויות על הסכנות הכרוכות בו בהגברת הסיכון למחלות ממאירות שונות.

נשים צריכות לזכור ולהיות מודעות לצורך בטיפול ברמות שומנים או כולסטרול אצל נשים חריגות. יחד עם זאת, קיימות עדויות שונות שהטיפול האופטימאלי לנשים שונה מעט מגברים. המידע הנוגע לכך מעט מוגבל, מכיוון שמחקרים בסיסים שבוצעו בעבר נעשו בעיקר על גברים, וכיום המהימנות שלהם בנוגע לטיפול בנשים מוטלת בספק אצל רופאים ומדענים המצדדים ברפואה מגדרית.

ברפואה מגדרית קיימת הבנה שהמלצות רפואיות אינן בהכרח זהות לגברים ונשים. אחת המטרות החשובות ברפואה על פי אסכולה זו היא ביצוע מחקרים עדכניים הנוגעים לבעיות רפואיות שכיחות, מאפייניהן, טיפול אצל נשים בלבד, וכמובן הבעיות השכיחות עד מאוד של הפרעות ברמות הכולסטרול והשומנים בדם.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: