היפוכולסטרולמיה–רמת כולסטרול נמוכה בדם

כולסטרול הוא אחד החומרים השומניים הידועים בדם. כאשר רמתו גבוהה, הכולסטרול אחראי למחלות רבות כגון לחץ דם גבוה, טרשת עורקים, התקפי לב ועוד. עם זאת, מלבד תפקידו בגרימת מחלות, לכולסטרול תפקידים פיזיולוגיים חשובים, כמו ייצור הורמונים ומלחי מרה. בנוסף לזאת, הוא בעל חשיבות מכרעת ביציבות קרום התא.

היפוכולסרולמיה הינו מצב שבו רמת הכולסטרול בדם נמוכה מדי. יכול להיות שאנו רגילים לשמוע מרופא המשפחה שלנו שעלינו להוריד את רמת הכולסטרול בגוף, אולם רמת כולסטרול נמוכה באופן קיצוני עלולה לגרום לבעיות קשות.

עם זאת, חשוב לדעת שהיפוכולסרולמיה נגרמת בדרך כלל מפגם במערכת ייצור הכולסטרול בגוף, ולאו דווקא מצריכה מועטה של כולסטרול במוצרי המזון השונים.

רמת כולסטרול נמוכה בדם מוגדרת כפחות מ-160 מ"ג לדציליטר, ומצביעה בדרך כלל על בעיה בריאותית קשה.

איך מגיע הכולסטרול לגוף?

 

כולסטרול מגיע לגופינו משני מקורות עיקריים: מייצור עצמי בכבד – כ-70%, ומהמזון שאנו צורכים – כ-30%. סוגי מזון עתירי כולסטרול הם מזונות בעלי אחוז שומן רווי גבוה שמקורם מהחי, כמו בשר אדום, מוצרי חלב וביצים.

בגלל שרוב הכולסטרול בגוף מגיע כאמור מייצור עצמי, בדרך כלל קשה להגיע לרמת כולסטרול נמוכה בגלל מיעוט כולסטרול בתזונה. על פי רוב, הסיבה לכך היא בעיה רפואית עמוקה יותר.

גורמים לרמת כולסטרול נמוכה בדם

 

לרמת כולסטרול נמוכה בדם גורמים שונים, וברוב המקרים טיפול נקודתי בגורם מביא לשיפור מיידי במצב ובחזרה לנורמה.

  • טיפול בסטטינים – סטטינים הם תרופה שניתנת לרוב האנשים הסובלים מעודף כולסטרול. הסטטינים מונעים את ייצור הכולסטרול בכבד, ובכך מורידים את רמתו בדם. קיימים מצבים בהם הסטטינים עושים את עבודתם "טוב מדי" או שהאדם רגיש מאוד לפעולתם וכך עלולה להיגרם רמת כולסטרול נמוכה.
  • יתר פעילות של בלוטת התריס – מצב זה עשוי גם הוא להוביל להיפוכולסטרולמיה.
  • חוסר פעילות של בלוטת האדרנל – חוסר פעילות של בלוטה זו גורמת לכך כנראה בגלל שתפקידה הוא להפריש הורמונים שמקורם מכולסטרול. חוסר פעילותה יוביל לייצור מועט של כולסטרול ויגרום לרמת כולסטרול נמוכה בדם.
  • מחלת כבד – הכבד הוא האחראי לייצור הכולסטרול בגוף. מחלה בכבד עלולה אם כן לגרום לייצור מופחת של כולסטרול.
  • בעיות בספיגה, או חוסר כולסטרול בתזונה – מקרים נדירים יותר, וזאת משום שרוב הכולסטרול שבגופנו מיוצר בכבד. למרות זאת, אפשרות זו קיימת.
  • בעיות גנטיות שונות – עלולות גם כן לגרום לפגמים בתהליך ייצור הכולסטרול.

רמת כולסטרול נמוכה ותוצאותיה

 

הכולסטרול ידוע כגורם למחלות לב וכלי דם כשרמתו גבוהה. ניתן לראות שכיום, בעולם המערבי, שמים דגש כבר בגילאים צעירים על הצורך בהורדת רמת הכולסטרול בדם. עם זאת, רמה נמוכה של כולסטרול היא בעלת קשר ישיר לתחלואה ומוות ומזיקה לא פחות מרמת כולסטרול גבוהה.

רמת כולסטרול נמוכה בדרך כלל אינה הגורם הישיר למוות, אלא מצביעה על מחלה חמורה שעלולה להוביל להידרדרות במצב הגוף. כלומר, היא סמן לבעיה שעלולה להיות קטלנית עבור האדם. מטופל הסובל מרמת כולסטרול נמוכה בדמו חייב לעבור בירור מעמיק כדי להבין את הסיבה שהובילה לכך ולנסות לטפל בגורמים.

הבעיות שנוצרות כתוצאה מ-HDL נמוך

HDL הוא הכולסטרול הטוב, תפקידו הוא לסלק כולסטרול רע, או LDL, מדפנות העורקים. כאשר קיימת היפוכולסרולמיה, כלומר רמת HDL נמוכה, סוג זה של כולסטרול אינו מבצע את עבודתו, וכך מצטברת בדפנות כלי הדם כמות גדולה יותר של LDL, דבר שמגדיל את הסיכון להתפתחות טרשת עורקים ומחלות לב שונות.

את רמת HDL ניתן להעלות בקלות על ידי פעילות גופנית. בנוסף לכך, חשוב לשמור על רמה זו בטווח הנורמה על מנת להימנע מבעיות נוספות.

אולי יעניין אותך גם:

האם כולסטרול נמוך מגביר סיכון למחלת לב?

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: