כולסטרול וכאבי שרירים

תרופותהטיפול בכולסטרול הוא תחום פופולרי ורחב ברפואה המודרנית. שמירה על רמות תקינות של הכולסטרול בדם הכרחיות להפחתת הסיכון לחלות בסוכרת, שבץ, התקף לב ומחלות רבות אחרות. תרופות המכונות בשם סטטינים הם קבוצת תרופות שמטרתן לסייע בהפחתת רמות גבוהות של כולסטרול בדם. בעשותם זאת, הם עוזרים במניעת מחלות לב וכלי דם.

מספר דוגמאות של הסטטינים הם אטרווסטטין, פראווסטטין, סימווסטטין, פיטאווסטטין. מחקרים מראים כי, אצל אנשים מסוימים, סטטינים מפחיתים את הסיכון להתקפי לב, שבץ מוחי, ואפילו מוות ממחלות לבב כ-25% עד 35%. מחקרים הראו כי סטטינים יכולים להפחית את הסיכויים לשבץ חוזר או התקפי לב בכ -40%.

סטטינים הם תרופות יעילות להורדת כולסטרול רע (LDL). דבר זה נעשה על ידי עיכוב כמות הכולסטרול המיוצרת על ידי הכבד. אחת מתופעות הלוואי העיקריות של הטיפול בסטטינים הוא הסיכון המוגבר לפתח כאבי שרירים. לפי המשוער, 75 אחוזים מהמטופלים מציגים את תסמיני התרופות של כאב השרירים שעלול להוביל בהמשך לבעיות בריאותיות קשות.

תופעות לוואי של הסטטינים?

השימוש בססטטינים עשוי ליצור דלקת של השרירים המכונה בשם מיוסיטיס. הסיכון לפגיעה בשרירים עולה כאשר תרופות מסוימות אחרות נלקחות במקביל עם השימוש בסטטינים. לדוגמה, שילוב של סטטין וfibrate – תרופה אחרת להפחתת כולסטרול – מגבירה את הסיכון לנזק.

רמות גבוהות של CPK אוקריאטין קינאז, אנזים שכאשר נמצא בריכוז גבוה,יכול לגרום לכאבי שרירים, דלקת קלה וחולשת שרירים. מצב זה, אם כי נדיר,יכול לקחת זמן רב עד אשר יימצא לו פתרון.
רבדומיוליסיס, דלקת שרירים קיצונית הגורמת לפירוק רקמת השרירים ולנזק בלתי הפיך. המטופלים מתלוננים על כאבי שרירים וחולשה. השרירים שניזוקו משחררים חלבונים לתוך הדם.

החלבונים מצטברים בכליות. פעילות הכליות נפגמת לאחר שאינן מצליחות לסלק את כמות החלבון והחומרים האחרים המצטברים כתוצאה בפירוק השריר. התוצאה המתרחשת היא אי ספיקת כליות ובמקרים מסוימים אף מוות. למרבה המזל התופעה נדירה.

נזק לכבד – לעתים, שימוש בסטטינים יכול לגרום לייצור מוגבר של אנזימים המסייעים בתהליך עיכול המזון, משקאות ותרופות. הרופא עשוי להמליץ על סטטינים אחרים כתחליף. תרופות מסוימות אחרות המשמשות להורדת כולסטרול, כגון Gemfibrozil, וניאצין, מגבירות את הסיכון לבעיות בכבד בקרב אנשים הנוטלים סטטינים.

דרכי טיפול והמלצות

אם אתה מפתח כאבי שרירים לאחר תחילת הטיפול בסטטינים, ההמלצה היא ליידע את הרופא המטפל מיידית. כאב או חולשה כללית בקבוצות שרירים שונות היא בעיה מדאיגה הרבה יותר מכאב ברגל או בכתף.

בנוסף לבדיקה גופנית, הרופא ימליץ על בדיקת דם לקריאטין קינאז. זהו חלבון המופיע במחזור הדם כאשר תאי השריר נפגעים. רמה גבוהה של קריאטין קינאז מסייעת בזיהוי בעיות שרירים לאחר שימוש בסטטינים, אם כי הדבר אינו מוביל בהכרח לאבחנה סופית.

מומלץ להפסיק את הטיפול בסטטינים כאשר נמצאים ריכוזים גבוהים של קריאטין קינאז בדם, וכאשר הכאב הוא בלתי נסבל. ברגע שהמצב חוזר לקדמותו, קיימות מספר אפשרויות להמשך הטיפול.

ניתן ליישם את הטיפול באמצעות סטטינים, אולם במינונים נמוכים בהרבה או שניתן למצוא תחלופה לתרופה. Fluvastatin היא אפשרות ראשונה, שכן היא עשויה להפחית את הסיכון לכאבי שרירים. גישה אחרת המפחיתה כולסטרול היא באמצעות שינוי בתזונה ופעילות גופנית, נטילת ניאצין.

במקרים בהם הכאבים נסבלים ורמת הקריאטין בדם תקינה או גבוהה במקצת, השימוש בסטטין לזמן קצר עשוי לסייע. אצל אנשים מסוימים, הכאב נמוג בעצמו. הפחתת המינון, מעבר לסטטין אחר, או שימוש בתרופה שאינה מקבוצת הססטין הן אפשרויות עיקריות.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: