למה ריצה מעודדת ירידה של כולסטרול?

ריצה מעודדת הפחתת כולסטרולפעילות גופנית תורמת להפחתת רמות הכולסטרול ואף מעודדת עלייה של רמות הכולסטרול ה"טוב". עם זאת, אם נתמקד נבין כי פעולת הריצה בפרט, תורמת אף יותר (מפעולות אחרות) להפחתת הכולסטרול באופן משמעותי. מדוע? זאת ועוד במהשך, קודם חשוב להבין כיצד הכולסטרול מתפקד בגוף האדם.

הכולסטרול הנחוץ לפעילות של כל התאים בגופנו מגיע לרקמות השונות דרך מחזור הדם. עם זאת, מאחר ומדובר על חומר שומני שאינו מסיס במים, הרי שהוא יכול לנוע בזרם הדם אך ורק כחלק מקומפלקס של שומנים המוקף בשכבה של פוספוליפידים שחלקם החיצוני הוא הידרופילי.

הקומפלקס השומני נע בדם כאשר הוא עטוף בחומרים שונים שביניהם חשוב להזכיר את הליפופרוטאינים שכשמם כן הם  – מורכבים משומנים (ליפו) ומחלבונים (פרוטאינים).

הליפופרוטאינים השונים נבדלים זה מזה בהתאם לרמת הצפיפות שלהם. ליפופרוטאינים בעלי רמת צפיפות נמוכה נקראים LDL ואילו ליפופרוטאינים בעלי רמת צפיפות גבוהה נקראים HDL.

הכולסטרול הטוב והכולסטרול הרע

הליפופרוטאינים שמשמשים להערכת הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם הם HDL ו- LDL. ה- LDL שנקראים בשפת היומיום "הכולסטרול הרע" נקראים כך משום שאלו הם הליפופרוטאינים שקיימים בקומפלקס באמצעותו הכולסטרול שמגיע מהכבד נע בזרם הדם לאיברי הגוף השונים ואילו ה- HDL שנקראים בשפת היומיום "הכולסטרול הטוב" אחראים על פינוי הכולסטרול מהרקמות חזרה לכבד.

במצבים בהם ישנו עודף של כולסטרול בדם, רמת הפעילות של ה- LDL עולה ובעקבות זאת גדל הסיכוי לשקיעת כולסטרול בדפנות של כלי הדם השונים. שקיעת הכולסטרול בדפנות העורקים מאיצה את תהליך טרשת העורקים שמהווה את גורם הסיכון המרכזי למגוון רחב של מחלות לב וכלי דם.

הקשר בין כולסטרול לריצה

במהלך העשורים האחרונים בוצעו מאות מחקרים שהראו כי פעילות גופנית סדירה מביאה להורדת רמות ה- LDL ולהעלאת רמות ה- HDL. לפיכך כאשר מטופלים סובלים מרמות גבוהות של כולסטרול, ההמלצה הראשונה של הרופא המטפל היא להתחיל לבצע פעילות גופנית.

עם זאת, רק לאחרונה התגלה המנגנון הביוכימי שעומד מאחורי הקשר המורכב שבין הריצה לבין הפחתת רמת הכולסטרול.

מתברר שביצוע של פעילות גופנית גורם לפעילות מוגברת של אנזים מיוחד שנקרא ליפופרוטאין ליפאז. האנזים ליפופרוטאין ליפאז אחראי על ויסות של מגוון רחב ביותר של פעולות ביוכימיות בגופנו.

בין היתר הוא מבצע פירוק כימי של ליפופרוטאינים בעלי צפיפות נמוכה ומעודד את קליטת הכולסטרול בתאים. כאשר השרירים מופעלים בעצימות גבוהה הם זקוקים לדלק זמין על מנת לבצע את הפעילות שלהם באופן הטוב ביותר.

כתוצאה מכך מתרחשת שרשרת של תהליכים ביוכימיים שחלק ממנה כולל הפרשה מוגברת של ליפופרוטאין ליפאז. לאור זאת ניתן לראות כי בקרב אנשים שנוהגים לרוץ שלוש ארבע פעמים בשבוע באופן קבוע קיימות רמות נמוכות יותר של LDL ורמות גבוהות יותר של HDL. נתון זה הוכח מבחינה מחקרית.

האם כל סוג של פעילות גופנית מובילה להפחתה של רמות הכולסטרול?

באופן כללי ניתן בהחלט לכתוב כי כל סוג של פעילות גופנית יכול לתרום לשיפור הבריאות ומצב הרוח כמו גם להפחתת רמות ה- LDL והעלאת רמות ה- HDL. עם זאת, כיום נראה כי לריצה קיימת ההשפעה המקסימאלית על רמות הליפופרוטאין ליפאז.

חשוב מאוד לציין כי בעת האחרונה נכתבו מספר עבודות מחקריות שהראו כי על מנת להשיג את האפקט המרבי יש לשלב את הפעילות האירובית עם פעילות אנאירובית אך נושא זה עדיין נמצא במחקר ואינו נחשב לקונצנזוס. לפיכך כיום ריצה נחשבת לפעילות המוצלחת ביותר למניעת הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם.

המאמר בשיתוף אתר ריצות השטח trail.co.il

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: