הקשר בין פסוריאזיס ללחץ דם גבוה

מחקר חדש שבוצע לאחרונה על ידי רופאי עור מקליפורניה מצא קשר בין פסוריאזיס לבין התפתחות יתר לחץ דם.

מהמחקר ניתן ללמוד כי אנשים הסובלים מפסוריאזיס סובלים בתדירות גדולה יותר מיתר לחץ דם, ובדרך כלל חומרתו גם גבוהה יותר ביחס לאנשים שלא סובלים ממחלת הפסוריאזיס.

תגלית זו היא בעלת חשיבות גדולה מבחינת פיתוח מודעות של הרופאים והחולים לסיכון להתפתחות לחץ דם גבוה וטיפול מתאים אצל חולי פסוריאזיס.

מעט מידע על פסוריאזיס

פסוריאזיס היא מחלת עור נפוצה למדי, בעלת בסיס אוטואימוני, שגורמת לנגעים שונים על העור הגורמים לגירוד עז.

המחלה נחשבת למחלה כרונית ואין לה כרגע טיפול מלא אלא טיפול תמיכתי בלבד. המחלה מופיעה באפיזודות של התפרצויות, שלאחריהן תקופה שלמה של רגיעה והפסקה מלאה בהופעת הסימפטומים.

הטיפול במחלה הוא קל יחסית, וכולל משחות שונות להרגעת העור וסטרואידים. מלבד זאת, חולי פסוריאזיס רבים אוהבים להגיע לים המלח שקיבל בקהילת חולי הפסוריאזיס שם עולמי בזכות קרינת השמש הבטוחה והטובה.

מהלך המחקר והתוצאות

במחקר שבוצע בקליפורניה נבדקו נתונים של שתי קבוצות: 835 חולים הסובלים מפסוריאזיס ומיתר לחץ דם, ומצד שני 2400 חולים הסובלים מיתר לחץ דם בלבד.

החוקרים ניסו לכמת את חומרת לחץ הדם ממנו סובלים החולים על ידי נתונים שונים, כמו התרופות בהם הם משתמשים, שינויים באורח החיים וכו'.

מתוצאות המחקר עולה כי בקבוצת החולים הסובלים גם מפסוריאזיס, לחץ הדם חמור יותר והם נדרשים לטיפול אגרסיבי יותר. לפי הנתונים, החולים הסובלים מפסוריאזיס נדרשו לשילוב בין מספר תרופות להורדת לחץ דם, או לטיפול בתרופות חזקות מאוד, כמו מדכאי אדרנרגיים מרכזיים. לעומת זאת, אצל קבוצת הביקורת לעומת זאת, הטיפול היה שגרתי ונורמלי.

הקשר בין פסוריאזיס למחלות לב וכלי דם

כידוע, יתר לחץ דם הוא אחד הגורמים המרכזיים למחלות לב וכלי דם. כאשר אינו מטופל, הסיכון להתפתחות מחלות כמו התקף לב או שבץ מוחי גבוה מאוד.

במקרה של חולי פסוריאזיס, ניתן לראות שהסיכון לפתח מחלות מסוג זה הולך וגובר, ועל כן הם חייבים להיות במעקב צמוד ולדאוג להתחיל טיפול בזמן.

קיימות שלוש השערות מרכזיות לגבי הקשר בין פסוריאזיס ליתר לחץ דם. השערות אלה קשורות למנגנון הראשוני האוטואימוני הגורם מלכתחילה להיווצרות מחלת הפסוריאזיס והן:

  • מחלת הפסוריאזיס מגרה ייצור מוגבר של תאי עור וכחלק מכך ייצוא החלבון אנדותלין 1 שאחראי על היצרות כלי הדם והעלאת לחץ הדם.
  • מחלת הפסוריאזיס גורמת לתגובה דלקתית, שידועה כתגובה שעלולה להוביל לנזק ללב ולכלי הדם.
  • כלי הדם של אנשים הסובלים מפסוריאזיס נוטים להיות מכווצים יותר, ולכן לחץ הדם אצל אנשים אלה עולה.

מסקנות המחקר

פסוריאזיס נחשבת למחלה קלה יחסית, ואנשים רבים רואים בה מחלת עור כרונית לכל דבר. הטיפול פשוט למדי, ואצל רוב האנשים חולפות שנים בין האפיזודות השונות של התפרצות המחלה.

עם זאת, ממחקר זה עולה שמחלת הפסוריאזיס עלולה לגרום באופן עקיף לסיבוכים שונים וקשים כמו בעיות לב וכלי דם. יתר לחץ דם אינו דבר שיש להקל בו ראש, והוא מהווה את אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר להתפתחות התקף לב ושבץ, במיוחד כאשר הוא מופיע בצורה קשה כמו אצל חולי פסוריאזיס (לפי תוצאות המחקר).

לכן, אנשים הסובלים מפסוריאזיס צריכים להיזהר ולהקפיד על המעקב אחר לחץ הדם.

תוצאות המחקר מובילות למסקנה ברורה; חולי פסוריאזיס חייבים להתמיד בפעילות גופנית, להימנע מעישון, ולהקפיד על תזונה נכונה. כל זאת על מנת לצמצם את הסיכון לפתח יתר לחץ דם ואת המחלות הנלוות לו.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: