בקרוב: גלולה חדשנית לטיפול בכולסטרול ולחץ דם

מחקר על גלולת פולי פיללרוע המזל ריבוי התרופות שקשישים נוטלים מדי יום מוביל למצב שבו במקרים מסוימים תרופה אחת או יותר נשכחות בקופסת התרופות וכן ממחקרים רבים שבוצעו בתחום עולה כי הצורך ליטול מספר תרופות מדי יום מוביל לחוסר רצון להיענות לטיפול.

אם לא די בכך, הרי שלא אחת התרופות השונות שצריכות להינטל כל אחת בשעה אחרת מוחלפות זו בזו וניטלות בשעות הלא נכונות.

כמובן שבעיות הזיכרון שקיימות בשכיחות גבוהה יותר בקרב קשישים יחסית לאוכלוסייה הכללית לא תורמות לתופעה של הימנעות מנטילת תרופות במצבים בהם קיים מלאי מרשים של תרופות שיש לקחת באופן קבוע.

עם זאת, גלולה חדשה שנמצאת בשלפי מחקר ופיתוח מתקדמים ככל הנראה תוביל לשינוי במצב עגום זה שתורם למקרי תחלואה ותמותה רבים ביותר מדי שנה.

תרופה חדשנית ומהפכנית

הגלולה החדשה שנמצאת כיום בפיתוח נקראת פולי-פיל. משמעות המילה פולי היא "הרבה" וכשמה כן היא – גלולה שמסוגלת לטפל בהרבה מחלות במקביל.

במחקרים שנערכו על הגלולה החדשה נראה כי היא מסייעת להגדיל את ההיענות לטיפול בקרב חולים שצריכים ליטול מדי יום תרופות להורדת כולסטרול ותרופות להורדת לחץ דם. הגלולה המהפכנית מכילה את שני סוגי התרופות גם יחד.

במחקר אוסטרלי שנערך במקביל באירופה, אוסטרליה והודו בקרב 3140 נבדקים נמצא כי הגלולה הביאה להיענות משופרת בשיעור של 43 אחוזים מבחינת ההתמדה בנטילת התרופות. לאור הממצאים האלו נראה כי בכוחה של הגלולה החדשה להציל את חייהם של מיליוני בני אדם מדי שנה.

דבר המומחים בתחום

פרופ' סלים יוסוף הוא נשיאה של הפדרציה העולמית למחלות לב. לדבריו תוצאות המחקר מדגישות את מידת החשיבות שבהמשך ואף בהאצת תהליך הפיתוח של הגלולה החדשה.

לדבריו הגלולה תאפשר לשפר את מידת הנגישות של חולים בכל רחבי העולם לתרופות וכן תאפשר להפחית את עלות הטיפול התרופתי באופן משמעותי.

הודות לכך היא תסייע במניעה של מיליוני מקרים של שבץ מוחי והתקפי לב מדי שנה. גם ד"ר אמיתי אלקיים, רופא מומחה לרפואה פנימית, מצטרף לדבריו של פרופ' יוסוף באומרו כי הגלולה החדשה תסייע לקשישים רבים להתמיד בטיפול התרופתי שלהם ובכך תחולל מהפכה של ממש ביכולת המניעה של מחלות לב וכלי דם.

התרופה מכילה חומרים פעילים שמסייעים להפחתת כולסטרול, חומרים להורדת לחץ דם וכן מרכיבים של אספירין שמשמשים להפחתת הסיכוי להיווצרות של קרישי דם.

אמנם נכון לכתיבת שורות אלה עדיין לא ברור מתי הגלולה תשווק לציבור הרחב אך לאור התוצאות המעודדות של המחקר האוסטרלי ולאור ההתעניינות העצומה מצד הקהילה הרפואית כמו גם מצד הקהילה המחקרית נראה כי לא ירחק היום שבו יותר ויותר קשישים יוכלו ליהנות מסגולותיה של הפרו-פיל. שווה להמשיך ולהתעדכן.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: