שוקו חם וכולסטרול

מחקררבים אוהבים לשתות שוקו חם באופן קבוע, אולם לא מודעים גם ליתרונותיו הבריאותיים. מחקר שנעשה באוניברסיטת הרווארד העלה כי שתיית שוקו עשויה לשפר את הזיכרון, באמצעות שיפור זרימת דם למוח. 

 מחקר זה כלל כ-60 מבוגרים אשר נהגו לשתות כוס שוקו חם מדי יום. במהלך המחקר הנמשך כחודש, המשתתפים צרכו את כמות הקקאו שלהם, רק באמצעות שתיית השוקו, ולא ממקורות אחרים כמו שוקולד או גלידות. בסוף המחקר, נבדקה רמת זרימת הדם למוחם באמצעות אולטרה סאונד, ונערכו להם מבחני זיכרון. התוצאות הראו שיפור ניכר הן מבחינת זרימת הדם והן מבחינת היכולות הקוגניטיביות.

מחקר זה, אשר פורסם בכתב עת נוירולוגי מוביל, שופך אור על הקשר בין זרימת דם למוח ויכולות קוגניטיביות. מנגנון זה, הנקרא מיזוג נוירו וסקולרי, יכול לשמש להמשך מחקר על מחלות כמו אלצהיימר. אולם יש צורך במחקרים נוספים אשר יוכלו להוכיח את הקשר בין שתיית קקאו לשיפור בזרימת הדם, מעבר לקשר של זרימת דם למוח ויכולות קוגניטיביות. כמו כן, יש צורך להוכיח את השפעת הקקאו במקרים של מחלות דמנטיות, הפוגעות בזיכרון באופן ספציפי.

מהלך המחקר וההיגיון העומד מאחוריו

הנחקרים בניסוי זה היו 60 קשישים (ממוצע גיל של 73), אשר 18 מהם היו מלכתחילה בעלי ליקוי או הפרעה כלשהי לזרימת הדם למוח, אולם ללא נוכחות של דמנציה, אלצהיימר או מחלה נוירולוגית אחרת. במהלך המחקר, התבקשו המשתתפים לשתות שתי כוסות קקאו ליום, עשירות בפלבנול, במשך 30 יום, באופן עקבי ומבוקר. כמעט כל 60 הנסיינים היו בעלי לחץ דם גבוה וחצי מהם סבלו מסוכרת. 85% מהם היו לבנים.

המוח הינו איבר הצורך אנרגיה רבה, כ 2% ממסת הגוף ו-20% מתצרוכת האנרגיה. לכן, הוא דורש אספקת דם רבה בכדי להעביר מרכיבים אנרגתיים כמו סוכר וחמצן.

זרימת הדם למוח יורדת עם הגיל, וקשורה לירידה קוגניטיבית ומנטלית. תוצאות המחקר היו שתוצאות זרימת הדם למוח השתפרו בכ-8%, דווקא אצל אותם נסיינים אשר רמת הזרימה אצלם הייתה נמוכה בתחילת המחקר.

השפעה זו לא נראתה אצל אותם נסיינים אשר התחילו את המחקר עם זרימת דם תקינה. מעבר לכך, במבחני הזיכרון שנעשו, נראה שיפור בזמני השלמת המשימה (ירידה מ- 176 שניות ל-116 שניות), אצל אותם נסיינים אשר חוו שיפור בזרימת הדם למוח. כאמור, השפעה זו לא נראתה אצל קבוצת הנסיינים אשר זרימת הדם למוח אצלם נשארה ללא שינוי.

השלכות המחקר

מחקר זה הינו קטן מבחינת המשתתפים בו, ולכן נחשב רק כמחקר מקדים (preliminary). עובדה זו מגבילה את התוקף ואמינות הניתנת לו, מכיוון שהוא אינו יכול להוכיח באופן ישיר את שיפור הזרימה. כמו כן, מחקר זה לא בדק את התוצאות הנצפות לטווח הארוך, ולא ידועה השלכת התוצאות על הפעילות היום יומית.

מעבר לכך, ישנה בעיה בשתיית כוס ממותקת בגיל המבוגר, באופן מסודר ועקבי כל יום, מכיוון שהיא עלולה לזרז השמנה אשר תגרור בעקבותיה ירידה בתפקודי המוח. כמו כן, יש לזכור כי הנסיינים אשר זרימת הדם למוח אצלם הייתה תקינה, לא נהנו מתוצאות אלו.

מחקר זה מתווסף לסדרת מחקרים אשר נעשתה בעבר. חלקם קשרו בין הקקאו למניעת מחלות לב שונות, מתוך הנחה שמרכיבי הפלנואידים הנמצאים בקקאו הם אלה המונעים את קרישיות הדם. וחלקם קשרו את הקקאו לרווחים בריאותיים אחרים.

עם זאת, יש לחזור על ניסויים אלה, בכדי להבין את המנגנון העומד בבסיס התוצאות שהתקבלו. במידה ויתגלה המנגנון, אותם קשישים יוכלו להרוויח רק מיתרונות הקקאו, ללא תלות בקלוריות הרבות, הסוכר והשומן הנמצאים בו.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: