הורדת כולסטרול דרך תזונה

 אנשים רבים סובלים מרמות כולסטרול גבוהות, ורבים עוד יותר לוקחים תרופות על מנת לאזן את מצבם. רמות כולסטרול גבוהות עלולות להוות גורם סיכון לטרשת עורקים ומחלות לבביות טרמינליות. לכן, בדרך כלל ימליץ רופא המשפחה לטפל במצב זה באמצעות תרופות. התרופות הניתנות למצב זה יהיו מסוג סטטינים. תרופות אלו, ככל סוגי התרופות האחרות, הינן בעלות תופעות לוואי מסוימות כמו למשל כאבי שרירים, עייפות וקוצר נשימה.

מחקרים אשר נעשו בתחום גילו כי טיפול ושינוי תזונתי שווה ערך לתרופות הסטטינים מבחינת תוצאותיהם. מעבר לפעילות גופנית ואימוץ אורח חיים בריא מבחינה רגשית, מחקר מצא כי תזונה עתירת סיבים תהיה יעילה יותר מתזונה צמחונית עתירת שומן במטרה להוריד כולסטרול. מחקר זה, אשר מדגיש את חשיבות התזונה הינו מחקר ראשון מסוגו אשר מפחית מחשיבות התרופות.

חשיבות הורדת הכולסטרול

רמות גבוהות של כולסטרול נמצאו כקשורות להתפתחות טרשת עורקים אשר מהווה סיכון למחלות לב ושבץ מוחי. ככל שרמות ה-LDL  גבוהות הן שוקעות באופן מואץ בדפנות העורקים, ולכן הוא מכונה גם "כולסטרול רע".

כאשר הכולסטרול מצפה את דפנות כלי הדם, הוא מפחית מתצרוכת החמצן של איברים חיוניים קרובים. במצב החמור ביותר, תהיה סתימה מלאה של כלי הדם. הורדת רמות הכולסטרול תסייע בירידה בהצטברות הכולסטרול ובכך תמנע הסתבכויות נוספות.

חשיבותם של תרופות הסטטינים ויעילותן ידועה מזה הרבה שנים בתפקידם בהורדת רמות הכולסטרול. אולם תופעות הלוואי הרבות אשר הן עלולות להביא עימן, מביאות את החוקרים לחפש אלטרנטיבות בריאות יותר.

יתרה מכך, רמות כולסטרול גבוהות נחשבות כמצב כרוני, כך שאנשים צעירים יחסית מוצאים עצמם משועבדים למשך כל ימי חייהם לתרופות אשר צריכות להילקח על בסיס קבוע. מחקרים רבים אשר נעשים בתחום מעודדים טיפולים על בסיס טבעי אשר כוללים איזון תזונה.

השפעתה של התזונה על הורדת רמות הכולסטרול

מחקרים קודמים כבר הוכיחו את יעילותה של תזונה בהורדת רמות הכולסטרול. מחקרים אשר נעשו על ידי NIH , המוסד הלאומי האמריקאי לבריאות, הוכיחו כי תזונה בשילוב של פעילות גופנית יכולה להפחית ב 20%-30% מערכי הכולסטרול, בדומה לתרופות.

מעבר לירידה ברמות הכולסטרול, שמירה על דיאטה מאוזנת יכולה להועיל לגורמי סיכון נוספים למחלות לב כמו השמנת יתר, סוכרת, טרשת עורקים וכו'.

המחקר האחרון, אשר נערך על ידי אוניברסיטת טורנטו, בדק שלוש קבוצות אשר סבלו מערכי LDL  גבוהים ולא טופלו באמצעות תרופות. קבוצה אחת קיבלה תזונה רווית שומן ושתי הקבוצות האחרות קיבלו ייעוץ תזונתי בריא יותר של מזונות כמו טופו, אגוזים, שיבולת שועל ועוד. תוצאות המחקר הראו ירידה של 8 מ"ג/ד"ל ברמות ה LDL  לעומת ירידה של 24-26 מ"ג/ד"ל בהתאמה.

חשיבות תוצאות המחקר

מחקר זה הצליח לבודד את מרכיב התזונה מההשפעה המתמשכת של התרופות. מנהלי המחקר הורו לנסיינים להימנע במשך תקופת המחקר מלקיחת התרופות.

החשיבות הגדולה במחקר, היא בכך שתוצאותיו מדגישות את האחריות על החולים עצמם. אנשים רבים תולים את יהבם על תרופות הסטטינים וממשיכים באורח חיים לא בריא, כמו דיאטות עתירות שומן ומועטות סיבים. על רופאי המשפחה להמליץ על שיטות אלו למטופליהם.

עם זאת, ולמרות כל האמור לעיל, ישנם אנשים אשר הגנטיקה שלהם היא הגורם לרמות גבוהות של LDL , ועל כן הם לא ייהנו מירידה מספקת.

לאותם אנשים, לא תהיה ברירה אלא להמשיך עם התרופות הכרוניות. כמו כן, ישנם אנשים אשר יתקשו להתרגל למשטר הדיאטטי המוקפד, ויעדיפו את הביטחון בלקיחת התרופות ובתוצאות המובטחות.

אולי יעניין אותך גם:

3 מתכוני מרק עדשים נפלאים המתאימים לסובלים מכולסטרול גבוה

יוגורט שעוזר בהפחתת כולסטרול

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: