הנחיות משרד הבריאות למאבק כולסטרול מגיל הרך

רבים בארץ ובעולם סובלים מרמת כולסטרול גבוהה ומסוכנת. רמת כולסטרול שכזו לאורך זמן עלולה לגרום לתוצאות הרסניות, ולפיכך, כמעט כל ארגון בריאות מזהיר מפני בעיה בריאותית זו. מבוגרים רבים מטופלים בתרופות להורדת הכולסטרול ונמצאים במעקב תדיר אחר רמתו בדם ומטופלים בהתאם, אך מה לגבי ילדים צעירים הסובלים מבעיות כולסטרול?

כולסטרול מגיל הרך וילדים

המלצה חדשה של ארגוני בריאות ישראלים קובעת שאין להסתפק במעקב אחר הכולסטרול בקרב מבוגרים, ושיש לעשות בדיקות סקר לכולסטרול ושומני דם גם אצל ילדים, החל מגיל שנתיים.

הילדים המועמדים לבדיקות כאלה הם בעיקר ילדים הסובלים מעודף משקל או בעלי היסטוריה משפחתית של עודף כולסטרול ומחלות לב. המלצות אלו נקבעו בעיקר בגלל ריבוי הילדים הסובלים מעודף כולסטרול מגיל הרך, ומהתוצאות הקטלניות של כולסטרול לא מטופל המצטבר במשך שנים ארוכות.

מלבד המלצה על ניטור הכולסטרול, הומלץ גם לטפל בילדים מעל גיל 8 בססטינים, תרופות להורדת כולסטרול מגיל הרך, במידה שהם סובלים לאורך זמן מרמת כולסטרול גבוהה, שלא מצליחה לרדת על ידי תזונה נכונה או פעילות גופנית.

סטטינים, אשר בהם השתמשו עד היום לטיפול במבוגרים, ישמשו לאור ההמלצות האלה גם לטיפול בילדים קטנים.

סכנות כולסטרול מגיל הרך

אחת הבעיות הקשות ביותר המובילות למחלות לב וכלי דם היא טרשת עורקים, רובד המורכב בעיקר משומן וכולסטרול אשר מצפה את חלל העורקים, ובכך מקטין את רוחבם ומפריע לזרימת הדם התקינה.

בשלבים מתקדמים יותר, הרובד הטרשתי עלול להוביל לחסימה של כלי הדם, ואז עלולות להיגרם מחלות קשות כמו התקף לב או שבץ מוחי. הרובד הטרשתי מתחיל להצטבר החל מרגע הלידה, מחקרים שונים הצליחו להראות רובד משמעותי אצל תינוקות בני שנה בלבד.

עם זאת, הסימפטומים השונים הנגרמים כתוצאה ממנו מתחילים בגיל מבוגר יותר, באזור גיל ה-50.

לפיכך, ארגונים רפואיים שונים קבעו שיש למנוע את התפתחות הרובד הטרשתי כבר מגיל צעיר. 10-13% מהילדים בישראל סובלים מרמת כולסטרול מגיל הרך גבוהה בדם ונמצאים בסיכון גבוה ביותר לפתח מחלות לב וכלי דם בתור מבוגרים. לכן, קבעו הארגונים השונים שיש לעקוב אחר רמת הכולסטרול ולטפל בה על ידי תרופות כבר מגיל צעיר.

את ההמלצות המדוברות הוביל האיגוד הישראלי לרפואת ילדים בתמיכת החברה לחקר, מניעה וטיפול בטרשת עורקים, החברה לפדיאטריה קלינית, והחברה לרפואת ילדים בקהילה.

משמעויות ההמלצות

על פי ההמלצות החדשות, בעלי תפקידים במערכת הבריאות ינסו לאתר את הילדים הנמצאים בסיכון גבוה לפתח מחלות כלי דם בתור מבוגרים, או כאלה הסובלים מרמת כולסטרול גבוהה.

ההמלצה היא לבדוק כל ילד שבמשפחתו היסטוריה של מחלות לב או כלי דם בגיל צעיר, ילדים שאחד מהוריהם סובל מעודף כולסטרול חריף (מעל 240 מ"ג לדציליטר), וילדים הסובלים מהשמנה, סכרת ויתר לחץ דם.

בנוסף, ילדים המציגים באופן מופגן זלזול בבריאותם ומעשנים או כלל לא מבצעים פעילות גופנית ייבדקו גם כן.

לאחר הבדיקות, וזיהוי הילדים הסובלים מעודף כולסטרול ומרמת שומנים גבוהה בדם, יעברו ההורים וילדיהם הדרכה בנושא תזונה נכונה דלת שומן, ויוצגו להם מגבלות דיאטטיות עליהן יידרשו להקפיד.

במידה והשינוי התזונתי לא יועיל, יעברו לטפל בילדים בתרופות ממשפחת הסטטינים החל מגיל 8.

המתנגדים להמלצות

ההמלצות לנטילת סטטינים בגיל כל כך צעיר לא עברו באופן חלק, ויצרו התנגדות גדולה מאוד. לטענת המתנגדים, ההשלכות ארוכות הטווח של טיפול בסטטינים בגיל הרך עדיין לא ידועות, וקיים סיכוי שבטיפול מסוג זה אנו מרעילים את ילדינו לשווא. על כן, יש להמתין בסבלנות עד שהנושא ייחקר לעומק ויושגו תוצאות מהימנות.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: