תרופות מנקות עורקים

רמות כולסטרול גבוהות מהוות גורם סיכון עיקרי להתפתחות מחלות לב ואירועים מוחיים. על פי מחקרי סטטיסטיקה שונים, נראה כי 30% מהאוכלוסייה סובלת מתחלואות אלו. על כן, הורדת רמות הכולסטרול הינה מטרה חשובה מאין כמותה, במניעת גורם המוות מספר אחד בעולם המערבי. הטיפול בדרך כלל ייעשה לאחר שהתגלו רמות חריגות של הכולסטרול "הרע" (LDL) במהלך בדיקות הדם.

הכולסטרול אשר חיוני לגוף ברמותיו הנורמליות, אחראי על מגוון פעילויות. עם זאת, גורמים שונים, תורשתיים או סביבתיים, גורמים לכולסטרול לשקוע בדפנות העורקים ולשבש את אספקת הדם, ואף לחסום אותה באופן כליל, במקרים קיצוניים. תזונה לקויה, מצבי לחץ ותורשה בעייתית יכולים להוות גורמי סיכון להעלאת רמות הכולסטרול בדם.

תרופות להורדת רמות הכולסטרול

תרופות להורדת רמות כולסטרול הינן תרופות אשר נחשבות לכרוניות, וניתנות לאחר בדיקות דם ובהוראת הרופא המטפל. התרופות הנפוצות לבעיה זו הינן תרופות ממשפחת הסטטינים, מנגנון הפעולה של תרופות אלו הן עיכוב האנזים אשר מסנתז כולסטרול. תרופות אלו נחשבו עד היום ליעילות ובטוחות לשימוש.

תרופות אחרות אשר נמצאות בשימוש, הינן תרופות קושרות חומצות מרה. התרופה אשר קושרת חומצות מרה מעודדת את הגוף לייצר עוד חומצות על ידי פירוק כולסטרול. תרופות אלו יהיו יעילות יותר בשילוב עם תרופות ממשפחת הסטטינים.

לכל התרופות הללו תופעות לוואי רבות מעצם שימושם. עקב כך, יש החולקים על התפיסה האומרת כי יש לטפל קודם כול באופן תרופתי ברמות כולסטרול גבוהות. חלק מתופעות הלוואי המסוכנות של הסטטינים הם כאבי שרירים היכולים להחמיר עד כדי  פגיעה בשריר, פגיעה בכליות ולעיתים נדירות אף עד מוות. תופעות לוואי מסוכנות נוספות הן ירידה בתפקודי כבד וירידה קוגניטיבית. תופעות אלו הרבה פחות מוכרות בקרב הרופאים ולכן קיימת פחות תשומת לב להופעת תסמינים אלו.

התרופות מהסוג החדש

בעוד שהתרופות שניתנו עד היום מטפלות ברמת הכולסטרול הגבוהה לאחר שנוצרה ומנסות לעצור את החרפת המצב, תרופות מהסוג החדש יוכלו לטפל בבעיה עוד קודם לכן. רמות כולסטרול גבוהות נוטות לשקוע בדפנות כלי הדם ולגרום לטרשת עורקים. ניסיונות חדשים בתרופות מהזן החדש מוודאים את יכולתן לנקות את העורקים מבפנים מאותו פלאק אשר הצטבר.

תרופות חדשות אלו עושות את דרכן הראשונית באמצעות ניסויים קליניים. הן יוכלו להיות יעילות במיוחד לאחר התקף לב, על מנת למנוע אירועים חוזרים. חשיבותם גדולה מאד בכך שהן מאפשרות חלון הזדמנויות גדול יותר, מרגע הופעת הטרשת והפלאק המצטבר ועד זמן הטיפול החודרני. גם אם נראה כי קיימת חסימה או הפרעה באספקת הדם בעורק, ישנה הזדמנות לתקן מצב זה באופן תרופתי.

טיפולים משלימים להורדת רמת הכולסטרול

 מעבר לטיפולים התרופתיים, ההמלצה המקובלת לסובלים מעודף כולסטרול היא פעילות גופנית, תזונה בריאה והפחתת מתח ורגעי חרדה. ישנן המלצות תזונתיות רבות להורדת רמת הכולסטרול, כשביניהן המלצות ספציפיות על תוסף תזונה כזה או אחר.

תזונאים ממליצים על הורדת מרכיבים מהתפריט אשר עשירים בכולסטרול, כמו מוצרים מעובדים (המבורגרים, נקניקיות ועוד), הגבלת אכילת ביצים וחלמונים והגבלת שומן טראנס. במקומם יומלץ על הוספת שמן זית, אבוקדו, פירות וירקות, מוצרים דלי שומן ופחמימות מלאות.

מעבר לדיאטה זו, מומלץ למטופלים לפעול למען הורדת המשקל ויתר לחץ הדם אשר הם סובלים ממנו. פעמים רבות פגישה עם דיאטנית מוסמכת יכולה לפתור את הבעיות, כאשר המצב אינו חמור. במקרים חמורים או מסוכנים תוספים תזונתיים או הוספת גורמים מיטיבים לתזונה , כמו גם פעילות גופנית אינם יכולים להספיק לטיפול הכולל והם מהווים רק כהשלמה לטיפול הפרמקלוגי.

למידע נוסף בנושא ראו גם:

תרופות נגד כולסטרול וירידה בקו-אנזים

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: