אשכוליות ותרופות להורדת כולסטרול

תרופהכל החומרים המגיעים לגופינו דרך מערכת העיכול עוברים עם זרם הדם דרך הכבד. בין תפקידיו המרובים של איבר חשוב זה נמנים גם פירוק וסילוק של רעלים שונים מהגוף. תאי הכבד מזרזים ריאקציות כימיות רבות שנועדו לזרז פינוי חומרים רבים מהדם.

מערכת אנזימים מתוחכמת ומסועפת בכבד נועדה להצמיד קבוצות כימיות שונות לחומרים ביוכימיים מגוונים, לגרום להמסתם במים (ולכן גם בנוזל הדם) – ולסלקם דרך מערכת השתן.

שינויים כימיים אלו חיוניים למניעת הצטברותם של חומרים רעילים רבים בגוף – בין אם הם מגיעים מן החוץ או מיוצרים כתוצרי פירוק של אינטראקציות כימיות טבעיות בגוף.

גם התרופות שאנו נוטלים מהוות מוקד לפעילות אנזימטית בכבד. למעשה, תרופות רבות שאנו נוטלים בבליעה מנוטרלות בחלקן הגדול בעת המעבר בכבד, ורק חלק קטן ממשיך להיות פעיל בדם (תופעה זו מכונה First Pass).

האנזימים הפעילים בכבד גורמים לשינויים כימיים רבים בתרופות, הגורמות להן (במרבית המקרים), להפוך ללא פעילות. בין מערכות האנזימים בכבד ידועה ביותר המערכת המכונה CYP450 (קיצור של Cytochrome 450), שלה תתי מרכיבים רבים, המשתנים מאדם לאדם.

מיץ אשכוליות והשפעתו על הכבד

מתברר, שמרכיבים מסוימים הנמצאים במיץ אשכוליות יכולים להשפיע על פעילות האנזימים בכבד. מיץ האשכוליות יוצר ריאקציה כימית עם מרכיבים אנזימטיים מקבוצת CYP450, וכך משנה את פעולתם. באופן ספציפי, מושפע ככל הנראה האנזים CYP3A4.

כאשר האנזים מנוטרל בעקבות אינטראקציה עם  מיץ האשכוליות, גם קצב הפירוק של תרופות שונות בגוף יורד. כתוצאה מכך, משתנה רמתם בדם. תרופות שניתנו במינון הרגיל יכולות להגיע למינונים גבוהים בהרבה, וכך לגרום לתופעות לוואי שונות ומסוכנות. מכיוון שקשה להתאים את מינון התרופות לצריכת מיץ האשכוליות של החולה, מומלץ פשוט להימנע משתיית מיץ אשכוליות בעת נטית תרופות מסוימות.

השפעת מיץ אשכוליות על תרופות להפחתת רמת הכולסטרול

תרופות להפחתת כולסטרול, המכונות "סטטינים" הן תרופות יעילות ונפוצות מאוד. תרופות אלו הוכחו במספר רב של מחקרים רפואיים כבעלות יעילות רבה בהפחתת רמת הכולסטרול בדם, ולכן בהפחתת הסיכון לתמותה ותחלואה ממחלות לב וכלי דם – התקפי לב, שבץ מוחי וכדומה.

פלח ניכר מהאוכלוסייה נוטל תרופות אלו באופן קבוע. תרופות ממשפחת הסטטינים מושפעות משתיית מיץ אשכוליות, ולכן שתיית מיץ כזה בדרך כלל איננה מומלצת לחולים הנוטלים סטטינים. מינון גבוה מדי של סטטינים יכול לגרום לכאבי שרירים ולנזק לשרירים, עד כדי פירוק השריר במצבים קיצוניים (מצב המכונה "רבדיומיוליזיס").

האם יש תרופות נוספות שנטילתן לא מומלצת עם מיץ אשכוליות?

הרשימה המלאה של תרופות שאסור ליטול עם מיץ אשכוליות ארוכה ומורכבת. בכל מקרה של ספק כדאי להתייעץ עם הרוקח או הרופא המטפל. בין התרופות המושפעות משתיית מיץ אשכוליות ניתן למנות את התרופות הבאות (אלו הן הנפוצות ביותר):

  • תרופות שנועדו להסדיר הפרעות בקצב הלב, כדוגמת "פרוקור".
  • ויאגרה
  • תרופות המדכאות את מערכת החיסון וניתנת בדרך כלל למושתלי איברים , כדוגמת "ציקלוספורין"
  • תרופות מרגיעות שונות, כדוגמת "ואליום" ורבות אחרות
  • תרופות כנגד נגיף ה –HIV  ממשפחת "מעכבי הפרוטאז"
  • תרופות אנטי אלרגיות ישנות ממשפחת "נוגדי ההיסטמינים"

ומה עם מיצים אחרים?

מסתבר, שהוחמרים היוצרים אינטראקציה עם אנזימי הכבד נמצאים לא רק במיץ אשכוליות, אלא גם במיצי פירות אחרים (כמו מיצים אחרים מפירות הדר). אם כי מיץ פירות זה "זכה" לפרסום הרב ביותר, ייתכנו אינטראקציות גם עם מרכיבים הנמצאים במיצים אחרים.

בכל מקרה של ספק, ובייחוד בקרב אנשים הנוטלים מספר רב של תרופות וסובלים ממחלות רקע מסובכות – כדאי להתייעץ עם רוקח קליני המתמצא בנושא או עם הרופא המטפל.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: