תות שדה וכולסטרול

מניעת כולסטרולקיימות המלצות תזונתיות רבות בכדי לנסות למנוע או לסייע לבעיות בריאותיות שגרתיות. חלק מההמלצות מבוססות על מחקרים שנעשו בתחום, וחלקם עוברים מפה לאוזן עוד מדורות קודמים.

אחד מהמחקרים, אשר פורסם בכתב העת התזונתי, חקר את הקשר שבין אכילת תות שדה והורדת רמות הכולסטרול בדם.

המחקר נערך בקרב נשים בעלות רמות גבוהות של כולסטרול ומאפיינים נוספים של הסינדרום המטבולי. נשים אלו נתבקשו לאכול 25 גרם של אבקת תות שדה מיובש, באופן יומי ועקבי. תוצאות המחקר הראו על ירידה של 5% ברמות הכולסטרול שנמדדו.

אולם ישנם מחקרים רבים אשר בדקו את הקשר הפוטנציאלי בין אכילת תות שדה וירידת רמת הכולסטרול. מחקרים אלה כוללים מספר קטן של משתתפים, ולכן הקביעה על רמת ההשפעה של הפרי על רמות הכולסטרול נוטה לא להיות מבוססת באופן מספק.

מעבר לכך, רוב המחקרים דורשים כי האנשים המשתתפים בהם יעקבו וימלאו אחר הוראות של דיאטה דלת שומנים, אשר עשויה אף היא לתרום לאפקט הנבדק במחקרים אלה.

מאפייני תות השדה

רבים מהאנשים אוהבים מאד תותי שדה, אשר ניתנים וזמינים בשווקים ובסופרים רבים לאורך כמעט כל השנה, אך אינם מודעים ליתרונותיו הרבים כנוגד חמצון, נוגד סרטן, עשיר בוויטמין C, ויטמין B ו-K ועוד. ישנם המעריכים את תותי השדה כמזונות על (superfood), אשר מצליחים לשלב מגוון ויטמינים עם יתרונות הפיטוכימקלים של הפרי עצמו וטעם אהוב.

יש לציין כי יתרונות אלו נמצאים רק בפירות טריים או קפואים. פירות אשר בושלו, חסרים מרכיבים אלה, ולכן אין בהם כל יתרון.

מרכיבי תות השדה נלמדו גם בזכות מאפייניהם האנטי דלקתיים במחלות הסרטן ומחלות לב וכלי דם שונים. בנוסף לכך, תותי שדה מסייעים גם להורדת רמות הסוכר ולבקרה עליהם בקרב חולי סוכרת.

כחלק ממחקרים אלה אשר גילו את נפלאות הפרי, נעשה גם מחקר אשר בדק את יעילות האכילה של תות השדה על ריכוזי הכולסטרול ורמתו בדם. תוצאות המחקר, נראים מבטיחים ומוסיפים יתרון נוסף לתות השדה.

מהלך המחקרים ותוצאתם

המחקרים השונים אשר עסקו בקשר שבין אכילת תות שדה ורמות כולסטרול בחנו זאת על אנשים בריאים או אנשים הסובלים מהשמנת יתר, אשר נדרשו לאכול תותי שדה למשך 3 עד 8 שבועות.

חלק ממחקרים אלה דרשו מהמשתתפים לבצע דיאטה דלת שומן, בעוד שמחקרים אחרים אפשרו לנבדקים להמשיך בתזונה הרגילה שלהם, כל עוד הם אוכלים את מנת תות השדה המומלצת היומית.

כמות תות השדה אשר נצרכה על ידי משתתפי המחקרים השונים הייתה מגוונת ובלתי ניתנת לפיקוח. בעוד שחלק מהמחקרים דרשו מהמשתתפים לצרוך אבקת תות שדה קפוא אשר אמורה הייתה להיכנס למזון או שתייה מסוימת, מחקרים אחרים אפשרו אכילת תותי שדה טריים או קפואים. במחקרים המפוקחים יותר, הכמות הנאכלת היומית נעה בין 110-500 גרם.

התוצאות אשר עלו ממחקרים אלה הראו כי אכילת תותי שדה באופן יומי מורידה את רמות הכולסטרול בין 4%-10%. בנוסף לכך, רמות ה LDL נמצאו נמוכות עד כדי 13%, בחלק מן המחקרים.

אולם, השפעתו של תות השדה על רמות הטריגליצרידים היו שונות. במחקרים מסוימים רמות הטריגליצרידים נשארו ללא שינוי מרמת הבסיס, אולם במחקרים אחרים רמות אלו ירדו עד כדי 20% מרמתם הבסיסית.

רמות ה HDL במחקרים אלה נמצאה ללא שינוי וללא השפעה מאכילת תותי השדה. ובמחקר מסוים נראה אף כי גודל חלקיק ה LDL עלה קצת, באופן אשר תורם להפחתת הסיכון למחלות לב.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: