האם גבינות מעלות את רמת הכולסטרול?

"כולסטרול וגבינה לא הולכים ביחד". סביר להניח שזו התשובה שתשמעו אם תבקשו המלצות לתזונה נכונה מהרופא או התזונאי שלכם, ואכן זוהי הדעה הרווחת והמקובלת. במשך שנים הוזהרנו שלא כדאי לנו לצרוך שומנים שמקורם מהחי מכיוון שהדבר יגרום לערכי הכולסטרול שלנו לעלות, וישים אותנו בסיכון ללקות במחלות טרשתיות של כלי דם ואפילו בהתקף לב.

עם זאת, מחקר חדש שפורסם בעיתון האמריקאי לתזונה רפואית מציג תוצאות שונות מאלה שהכרנו עד עתה, ומציע כי אולי הגבינה היא לא האויב של הכולסטרול.

קצת על כולסטרול

מדובר בתרכובת אורגנית אשר חיונית לגופנו. הכולסטרול הוא מרכיב חשוב בתאי הגוף, מהווה בסיס ליצירה של הורמונים רבים ויש לו חשיבות ביצירת מיצי מרה ובתפקודם התקין של ויטמינים שונים.

מכיוון שהכולסטרול הוא חומר שומני, הוא לא יכול לטייל בזרם הדם בכוחות עצמו ולכן הוא נע כשהוא נמצא בתוך נשאים. צפיפותו ותכונותיו של הכולסטרול משתנות כתלות בנשא בו הוא נמצא. הנשאים הנפוצים של כולסטרול מוכרים בשמות HDL ו-LDL.

LDL, הלא הוא הכולסטרול הרע, מכונה כך מכיוון שהוא שוקע בדפנות של כלי דם ויוצר את מחלת טרשת העורקים ולבסוף מוביל להתקפי לב. הכולסטרול הטוב, HDL, נקרא כך כיון שהוא יודע להוציא את הכולסטרול הרע מדפנות כלי הדם.

בכדי להימנע ממצב של עודף כולסטרול בדם, במיוחד של LDL מומלץ למעט בצריכה של מזונות המכילים שומן מהחי כמו- גבינות, חמאה, חלב, ביצים, בשר, עוף ודגים. מומלץ לאכול מזונות צמחיים כמו פירות ירקות ודגנים מלאים. כמובן שחשוב לבצע פעילות ספורטיבית, להימנע מעישון ולשמור על אורח חיים בריא.

האם גבינה לא מעלה כולסטרול?

המחקר החדש שהתפרסם בוצע על-ידי חוקרים מאוניברסיטת קופנהגן. במחקרם הם הצליחו להראות כי דיאטה המכילה גבינה לא העלתה את רמת ה- LDL בדם בהשוואה לדיאטה רגילה, ואף הורידה אותו בהשוואה לדיאטה שהכילה חמאה.

במחקר השתתפו 50 נסיינים שערכי ה-LDL שלהם נמדדו טרם הניסוי. לאחר מכן התבקש כל אחד מהנסיינים להוסיף לדיאטה שלו גבינה או חמאה למשך תרופה של 6 שבועות. שני המוצרים היו מחלב פרה וכל אחד מהם הכיל 13% מתצרוכת השומן היומית המומלצת.

לאחר 6 שבועות נמדדו ערכי ה-LDL בשנית והנסיינים התבקשו לחזור לדיאטה הרגילה שלהם למשך שבועיים. בשלב הבא, הורו לנסיינים להתחלף, כאשר אלה שצרכו גבינה החליפו לחמאה ולהיפך. לאחר תום 6 שבועות נוספים נמדדו ערכי ה-LDL בפעם השלישית.

תוצאות המחקר

תוצאות הבדיקות של כל נסיין הושוו בינו לבין עצמו. המדדים שהושוו היו רמת ה-LDL בדם בין דיאטה רגילה לזו שכללה גבינה, ובין דיאטה שכללה גבינה לבין דיאטה עם חמאה. בבואם לבחון את התוצאות הופתעו החוקרים מן הממצאים: למרות שצריכת השומן של הנסיינים שאכלו גבינה הייתה גבוהה מצריכתם בדיאטה רגילה, לא חלה עלייה ברמת ה-LDL בדמם.

לעומת זאת, כאשר הנסיינים אכלו חמאה, רמת ה-LDL שלהם עלתה ב-7% יותר מהממוצע. באופן מפתיע עוד יותר, נסיינים שהחליפו תזונה שהכילה חמאה בתזונה שהחילה גבינה הראו ירידה ברמת ה-LDL אך גם ירידה קטנה ברמת ה-HDL.

החוקרים הציעו הסברים שונים בנוגע למנגנון בו פועלת הגבינה. אחד ההסברים התייחס לעובדה שגבינה מכילה יותר סידן מחמאה, וסידן ידוע ביכולתו להגדיל את כמות השומן המופרשת ממערכת העיכול. הסבר אחר היה שלחלבון שבגבינה יש השפעה על תהליך העיכול שלה, וייתכן וצורת עיכול שונה של גבינה וחמאה היא הבסיס להבדל.

למרות ממצאים אלה, הדגישו החוקרים כי הם אינם חד משמעיים, וכי הם אינם ממליצים לשנות את המלצות התזונה הנהוגות במדינה כיום ומייעצות לצריכה מתונה של שומנים.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: