כולסטרול ולחץ נפשי

אם יצא לכם לשמוע את האזהרה: "אם תמשיך ככה, תקבל התקף לב בגיל 40 מהר מאוד", כדאי שתקחו אותה ללב, תרתי משמע. הקשר בין לחץ נפשי ("סטרס") למחלות לב הוא דבר ידוע.

הגורם המקשר בין סטרס למחלות לב הוא הכולסטרול, אותו חומר שומני שלרוב נזכר בהקשרים שליליים, אך הוא גם מרכיב הכרחי לתפקוד הגוף ולבניית התאים, ולפיכך מיוצר על ידי הגוף עצמו (בכבד) ונמצא גם במזון שאנו אוכלים.למרות מעלותיו הרבות, חשוב לשמור על רמות תקינות של כולסטרול בגוף. גבות גבוהות של כולסטרול עלולות להוות סיכון מוגבר ללקות באלצהיימר, בשבץ מוחי וכדומה.

לחץ נפשי וקורטיזול

לחץ נפשי גורם לשחרור מוגבר של קורטיזול לדם. הקורטיזול הוא החומר שמסייע לגוף להשיג אנרגיה זמינה כשהוא זקוק לו, למשל ביצוע פעילות גופנית בשעה של סכנה, מה שמאפשר לנו לברוח מתוקף או מאיום אחר בסביבתנו. אבל אם הלחץ אינו נובע מסכנה ממשית, אלא מדובר בלחץ מתמשך, הנובע מאורח חיים או ממצוקה נפשית כלשהי, ההפרשה המוגברת של הקורטיזול היא מזיקה. הקורטיזול מיוצר מכולסטרול, ולפיכך הפרשת הקורטיזול גורמת לייצור מוגבר של כולסטרול בכבד.

הקשר ההדוק בין לחץ נפשי  וכולסטרול וגם למחלות לב. קשר זה עלול להיות מסוכן: מחקרים מצביעים על כך שאנשים "עצבניים", שנוטים לכעוס ולהראות עוינות, נמצאים בסיכון גבוה פי שלוש לחלות במחלות לב. החדשות הטובות הן, שלפי מחקרם של קבוצת חוקרים מאוניברסיטת פיטסבורג, לחץ נפשי אינו בהכרח "אופי" מולד, אלא קשור גם בגורמים סביבתיים מלחיצים. לפיכך ניתן גם להפחית את הלחץ באמצעות שינוי אורח החיים.

חשיבות הכולסטרול

הכולסטרול אינו רק מזיק, כפי שאנו נוטים להתייחס אליו. למען האמת, הכולסטרול הכרחי:

  • ליצירת ממברנות התאים
  • לייצור מלחים
  • ליצירת ויטמינים
  • ליצירת הורמוני המין הזכריים
  • לבניית מעטפת תאי העצב ועוד

נהוג לחלק את הכולסטרול לשני סוגים:

הכולסטרול אינו רק מזיק, כפי שאנו נוטים להתייחס אליו. למען האמת, הכולסטרול הכרחי ליצירת ממברנות התאים, לייצור מלחים, ליצירת ויטמינים, ליצירת הורמוני המין הזכריים, לבניית מעטפת תאי העצב ועוד. נהוג לחלק את הכולסטרול לשני סוגים:

  • "כולסטרול טוב" (HDL)- כולסטרול שמגיע אל הכבד, שם הוא מפורק ומסולק מהגוף. רמה גבוהה של HDL  מסייעת למניעת מחלות לב.

כולסטרול גבוה מאובחן לפי רמות ה- LDL וכן לפי רמות השומנים והטריגליצרידים בדם. לא רבים מודעים לכך שהקשר בין לחץ נפשי לכולסטרול פועל גם בכיוון ההפוך, כלומר: כולסטרול גבוה או נמוך מדי עלול לגרום ללחץ נפשי.

מחקר צרפתי מצביע על כך שחריגה מהרמות התקינות של כולסטרול עלול לגרום לדכאון, כאשר אצל נשים הסיכון לדכאון גבוה כשיש רמה נמוכה של "הכולסטרול הטוב", בעוד אצל גברים הסיכון לדכאון גבוה כאשר יש רמה נמוכה מדי של "הכולסטרול הרע".
חשוב לציין כי לחץ נפשי הוא רק אחת הסיבות לרמות גבוהות של כולסטרול מסוג HDL. רמות הכולסטרול תלויות גם ב:

  • תזונה
  • פעילות גופנית
  • עישון
  • גנטיקה
  • משקל
  • גיל
  • מחלות שונות
  • תרופות וגורמים נוספים

טיפול טבעי בכולסטרול גבוה

תזונה

יש לבצע דיאטה להורדת כולסטרול. מומלץ לצרוך סיבים תזונתיים ומזונות עשירים באנזימים ובויטמינים, כדוגמת: ירקות ופירות, אגוזים, דגנים, שקדים ועוד. לעומת זאת כדאי להפחית שומן רווי המצוי בדגים, עופות ובקר וכן בגבינות שמנות וקמח לבן.

הרפיה

כיוון שלחץ נפשי הוא גורם עיקרי להעלאת רמות הכולסטרול, ישנה חשיבות רבה לשמירה על אורח חיים רגוע והפחתת הלחץ. טכניקות הרפיה כמו מדיטציה או דמיון מודרך, וכן פסיכותרפיה וטיפולים נפשיים וגופניים שונים יכולים לסייע להתמודדות עם חרדות, דכאון ומצוקה נפשית אחרת. גם צריכת צמחי מרפא, לפי התאמה של תזונאי או מטפל סיני יכולה לסייע להשגת רוגע נפשי.

דיקור סיני

הקשר בין רפואה סינית וכולסטרול הוא חזק. בין הענפים הבולטים ברפואה הסינית הוא הדיקור הסיני האחראי על ניקוי הכבד מרעלים, ומסייע גם להפסקת עישון ולהפחתת משקל, שני גורמי סיכון לכולסטרול גבוה.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: