שמן זית והורדת כולסטרול

בשנים האחרונות עלתה המודעות לאורח חיים בריא והכרה בחשיבות הורדת רמות הכולסטרול. למעשה, השמירה על תזונה נכונה בשילוב פעילות גופנית צריכה להיעשות בטרם מתגלות רמות חריגות של כולסטרול. אולם, בעולם המערבי, המודרני והמתועש, רוב האנשים ייטו לכיוון הבריאותי כאשר סבלם יוגבר ויהוה איום על חייהם.

רוב רובו של הכולסטרול בגוף, כ 70%, מגיע מהתזונה. שינויים תזונתיים יכולים להשפיע על רמתו והצטברותו. בכלל זה, ישנה אפשרות להשתמש בשמן זית על מנת לנסות להוריד רמות כולסטרול גבוה.

רמות הכולסטרול הנדרשות כמטרה יורדות מדי פעם, במיוחד באנשים עם מחלות נלוות כמו סוכרת או יתר לחץ דם. המלצות תזונתיות ניתנות לאנשים החולים במטרה למנוע מהם טיפול ממושך ופרוגרסיבי בתרופות כרוניות. תפריטים רבים מוצעים הכוללים שמן זית על כל סגולותיו ויתרונותיו. ייעוץ תזונאי יוכל לעזור למטופל, לרוב, לעמוד ביעדי הדיאטה כך שיימשכו לאורך תקופת זמן ארוכה.

דרכים להורדת רמות כולסטרול גבוה

כאשר התגלו כבר רמות גבוהות של כולסטרול, אחת הדרכים המומלצות להורידו היא באמצעות תזונה. התזונה חייבת לכלול אכילת מזונות דלים בשומן כמו גם הרבה פירות וירקות. התזונה, לרוב תתבסס על עקרונות של הימנעות. דיאטה זו צריכה להיות משולבת עם פעילות גופנית והפסקת עישון במקרה הצורך. מעבר ליתרונות הבריאותיים של דיאטה מאוזנת, שכר הטרחה המתלווה לה הוא ירידה במשקל. הורדה במשקל יכולה להועיל לרמות טריגליצרידים גבוהות.

במקרים בהם התזונה לבדה לא מספיקה על מנת להוריד את רמות הכולסטרול לערכים משביעי רצון, או כאשר המטופל אינו יכול או רוצה לשנות את אורח חייו, יירשמו לו תרופות כרוניות. תרופות אלו, כמו למשל הסטטינים פועלות בצורה מהירה ויעילה. חסרונם הגדול של תרופות אלה הוא בתופעות הלוואי הרבות שלהן. קיימות מגוון תרופות בשוק, וביניהן תיבחר היעילה ביותר למטופל הספציפי.

סגולותיו של שמן הזית

שמן זית ניחן בסגולותיו משום שהינו נחשב לשומן שאינו רווי, קרי: בעל חומצות שומן חד בלתי רוויות. כמו כן הוא מכיל אנטיאוקסידנטים רבים, פוליפנולים, ולכן השמן נמצא כאחד המאכלים הבריאים ביותר. שמן הזית נחשב לטוב כטיפול טבעי בגלל יכולתו להוריד את רמות הכולסטרול הרע ולעלות את זה הטוב. לשמן זית ישנם יתרונות נוספים אשר יכולים להקל במצבים של שיפור הזיכרון, איזון הסוכר ומתן יתרונות לעור נקי וחלק.

תכונותיו הטובות של השמן מתייחסות לשמן כתית לאחר כבישה קרה. בצורת הכנה זו, מתאפשר לשמור על כל אותם ערכים בריאותיים. אכילת הכמות המומלצת משמן הזית (40 מ"ל) כמנה יומית, איננה משמינה מאד או מכבידה. מנה זו היא שוות ערך לשתי כפיות, אך גם לא יותר משתי כפות. עם זאת, ההמלצה היא להשתמש בשמן זית בשילוב עם סלט או מזונות אחרים, אך לאו דווקא בטיגון אשר מעלה את ערכו הקלורי של המזון.

יתרונם של אנטיאוקסידנטים בהורדת כולסטרול

חמצון הכולסטרול מוביל לשקיעתו בדפנות כלי הדם. ולכן חומרים אנטיאוקסידנטים נחשבים כיעילים בהורדת רמות הכולסטרול. בנוסף לפעילותם זו, הם מסייעים בניטרול רדיקלים חופשיים המאיימים על התאים כולם. למרות זאת, החוקרים לא תמימי דעים בדבר חשיבות האנטי אוקסידנטים על הורדות הכולסטרול, אם כי הוויכוח אינו בדבר סגולותיו הבריאותיים של שמן הזית.

על פי הנהוג, ההמלצה לצריכת שמן זית היא במצבו הפשוט והנקי ביותר (לקיחת המנה המומלצת בכף). את שמן הזית כדאי לקחת על קיבה ריקה. מעבר לכך, מחקרים נוספים שנעשו על המים מהם נעשה שמן הזית, הראו תוצאות חיוביות המאפשרות למים אלה ליהנות מאותם יתרונות בריאותיים שיש לשמן הזית.