הקשר בין השמנת יתר וכולסטרול גבוה

מזה שנים רבות אנו יודעים כי קיים קשר בין רמות גבוהות של כולסטרול בדם לבין מחלות קרדיווסקולאריות – מחלות טרשתיות שפוגעות בכלי הדם ובלב. לא אחת מדובר על כך שעל אנשים להישמר למשקלם בכדי שלא יגיעו למצב של עודף כולסטרול בדם, אך לא בדיוק ברור מהו הקשר בין השניים.

הקשר בין השמנת יתר לעלייה ברמת הכולסטרול בדם הוכח זה לא מכבר במספר רב של מחקרים שנעשו בתחום. טרם ניתן להצביע בוודאות מה משפיע על מה אך יש הטוענים כי רמות גבוהות של כולסטרול בדם מעודדות תהליך של השמנה, ויש הגורסים כי ההיפך הוא הנכון וההשמנה היא זו שמעודדת עלייה ברמת כולסטרול בדם.

הגורמים להשמנת יתר

עודף משקל מוגדר כמצב בו ה-BMI (body mass index) של אדם הוא 25 או למעלה ממנו. השמנת יתר מוגדרת ככזו בה ה-BMI הוא 30 ומעלה. את ערך ה-BMI מחשבים על-ידי חלוקה של משקלו של האדם בק"ג, לגובהו במטרים בריבוע. BMI תקין נמצא בטווח שבין 18.5-25.

השמנת יתר יכולה לנבוע ממספר סיבות שאותן ניתן לחלק לסיבות גנטיות – תורשתיות ולסיבות נרכשות- סביבתיות. ישנם אנשים שמבנה גופם מכיל כמות גדולה יותר של תאי שומן, לאנשים אלו יהיה קל יותר לצבור שומן בגופם וכשממצא זה מגיע יחד עם חילוף חומרים איטי, הסיכוי להשמין הוא גדול בהחלט.

יחד עם זאת, הסיבה להשמנה בקרב מרבית האוכלוסייה היא סביבתית. ניתן לראות עליה מתמדת וחדה באחוז האנשים הסובלים מעודף משקל במקביל להפיכה של העולם למפותח יותר. התרבות המערבית כוללת בתוכה אכילה של מזון מהיר שהוא עתיר קלוריות ושומנים, ובנוסף מיעוט בפעילות גופנית ועבודה הכוללת לרוב ישיבה במשרד. גורמים אלה מביאים להשמנת יתר שרק הולכת וגוברת עם השנים.

רקמת השומן נוטה להתפזר בגוף באחת משתי צורות עיקריות- השמנה בצורת "אגס" בה רוב השומן מרוכז באזור הירכיים, והשמנה בצורת "תפוח" בה רוב השומן הוא באזור הבטן וזו ההשמנה המסוכנת יותר.

הקשר בין השמנת יתר לכולסטרול גבוה

השמנת יתר הקשורה באכילה לרוב מביאה איתה, פרט לעודף הקלורי, עודף של שומנים. ממשק השומנים בגוף מורכב ממספר גורמים ביניהם טריגליצרידים וכולסטרול. הכולסטרול הוא מרכיב חשוב וחיוני בגופנו והוא מהווה בסיס ליצירה של הורמונים רבים, וכן הוא מהווה מרכיב בלתי ניתן להחלפה בממברנה המקיפה את תאי גופנו.

גופנו יודע לייצר כולסטרול באופן עצמאי אולם פרט לכך אנו מקבלים כולסטרול מהמזון אותו אנו אוכלים. אנשים הסובלים מהשמנת יתר, מגיעים לעיתים למצב זה עקב תזונה לקויה – תזונה זו כוללת אוכל עשיר בשומנים המביא עימו כמות גדולה של כולסטרול חיצוני שהגוף אינו זקוק לו.

סיבה נוספת לעלייה ברמת הכולסטרול אצל אנשים עם השמנת יתר קשורה באינסולין. אינסולין הוא הורמון המופרש מהלבלב ומסייע בהכנסת סוכר לתאי הגוף. באנשים עם עודף משקל, נוצרת עמידות של התאים לאינסולין, בתגובה לכך הגוף מפריש יותר אינסולין. אינסולין זה, בנוסף להשפעתו על סוכר, משפיע גם על תאי השומן וגורם לשחרור של יותר חלקיקים שומניים לדם.

רמות גבוהות מהנורמה של כולסטרול בדם נוטות להצטבר בדפנות העורקים וכלי הדם בגוף. כולסטרול זה עובר תהליכים של חמצון שגורמים ליצירה של פלאק טרשתי בכלי הדם ולחסימה שלהם. תהליך זה הוא התהליך המאפיין את המגוון הרחב של מחלות הלב השונות, והוא זה שמוביל בסופו של דבר להתקפי לב ושבץ מוחי– מהאירועים הקטלניים ביותר שעוברים על גוף האדם.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: