תסמונת מטבולית מעלה את הסיכון לסרטן הכבד

שכיחות התחלואה בסרטן כבד עולה בהתמדה מזה שנים מספר במדינות מערביות מפותחות. כאשר מדברים על סרטן כבד ראשוני (כשמקור הגידול הוא בכבד עצמו, ולא גרורות או ביטוי של תהליך סרטני ממוקד אחר) נהוג לסווג אותו לשני סוגים:

  • Hepatic Cellular Carcinoma  -או HCC, זהו סרטן הפוגע בתאי הכבד עצמם, ה"הפטוציטים". גורמי הסיכון העיקריים לסרטן זה הם הידבקות בוירוסים HCV ו – HBV, צריכה מוגברת של אלכוהול ומחלות סיסטמיות נדירות יותר שבהן מצטברים משקעים של יסודות בגוף דוגמת מחלת ווילסון והמוכרומטוזיס.
  • Cntrahepatic Cholangiocarcinoma – או ICC, סרטן המתפתח מתאים שמקורם בדרכי המרה התוך כבדיים. שיעורי התחלואה בסוג הזה עולים בחולים שלהם מחלות ופגיעות כרוניות בדרכי המרה, כמו המחלה על שם קרולי, מקרים חוזרים של היווצרות אבנים בדרכי המרה הכבדיות ועוד.

.

תסמונת מטבולית

התעניינות גוברת נרשמת בשנים האחרונות בדבר השפעותיה של התסמונת המטבולית על התפתחותן של מחלות שונות. תסמונת זו היא למעשה מצבור של מספר מרכיבים המהווים גורמי סיכון לתחלואה מוגברת.

תסמינים אלו כוללים השמנה בטנית, הפרעה בסבילות לסוכר (כולל סוכרת מסוג 2), ירידה ברמת הכולסטרול הטוב (HDL), רמות גבוהות מהנורמה של טריגליצרידים בדם ויתר לחץ דם. אדם שלו שלושה מתוך כלל המרכיבים הללו מוגדר כסובל מההפרעה.

בעוד שהקשר בין התסמונת המטבולית למחלות קרדיווסקולרית מתועד וידוע, ההשפעה שלה על התפתחות סרטן הכבד נצפתה במחקרים מצומצמים בלבד – עם יכולת לא ברורה להשלכת התוצאות על כלל האוכלוסייה. כבד שומני, על סוגיו השונים, מהווה אף הוא מושא למחקר על אופן היווצרותו והסיבוכים המאוחרים בעקבותיו דוגמת אי ספיקה כבדית וסרטן הכבד.

כבד שומני שאינו על רקע של שימוש כרוני באלכוהול משויך לקיומה של תסמונת מטבולית. ההערכה היא שקרוב ל- 40% מכלל האוכלוסייה במדינות המתועשות מציגות כבד שומני מהסוג הזה, מה שמציב את ההפרעה כמחלת הכבד השכיחה ביותר במדינות אלו.

כבד שומני וסרטן

במחקר אשר פורסם באוגוסט האחרון, בדקו את האסוציאציה בין תסמונת מטבולית להתפתחות סרטן כבד ראשוני. לצורך כך החוקרים סקרו מאגר המידע המתעד פרטים שחלו בסרטן כבד ראשוני בין השנים 1993 ועד 2005, אותו השוו עם קבוצת בקרה מותאמת של אנשים ממיקום גיאוגראפי דומה.

הממצאים הצביעו על כך שתסמונת מטבולית הייתה קיימת ב37% מהפרטים שפיתחו מאוחר יותר סרטן כבד ראשוני מסוד HCC וב – 30% מאלו שפיתחו ICC, בהשוואה ל17% בקבוצת הבקרה שאובחנו בסופו של דבר עם אחד הסוגים. במילים אחרות, המחקר הצביע על כך שתסמונת מטבולית מעלה באופן מובהק את הסיכון לתחלואה בסרטן כבד ראשוני.

הסיכוי לפתח סרטן כבד באנשים שלהם תסמונת מטבולית הוא גדול פי 1.5 עד 2 מונים מהסיכוי של שאר האוכלוסייה. הנתונים הללו מקבלים משמעות נוספת כאשר לוקחים בחשבון את השכיחות הגבוהה של תסמונת מטבולית בקרב האוכלוסייה. שליטה בגורמי הסיכון להתפתחות התסמונת והטיפול בה, עשויים להקטין באופן משמעותי את שיעורי התחלואה בה.

מחקר זה רק מחזק את הידוע על התסמונת המטבולית והשפעותיה השליליות על תחלואה ותמותה כתוצאה מפגיעה באיברים רבים. המחקר מתווה קשר נוסף לתחלואה בסרטן הכבד בקרב אנשים עם תסמונת מטבולית, שמצטרף למחלות רבות שכבר ידוע שהתסמונת תורמת להתפתחותן דוגמת מחלות לב וסיבוכי סכרת.

שינוי אורח החיים ומעקב אחר גורמי סיכון עשוי, אם כן, לא רק לשפר את איכות החיים אלא אף להאריכם. מודעות גוברת למרכיבי התסמונת וטיפול נכון בהם – הם המפתח לצמצום נזקיה.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: