כולסטרול טוב – הכירו את ה-HDL

בדרך כלל אנחנו שומעים על כולסטרול בהקשרים רעים של מחלות, השמנה ועישון. אבל לצד הסכנות, חשוב להכיר גם את ה-HDL, המכונה "הכולסטרול הטוב".כולסטרול טוב - HDL - כולסטרול

מה זה HDL? ראשית, צריך לדעת שהכולסטרול לכשעצמו הוא לא חומר מסוכן, אלא מרכיב הכרחי בגוף. כולסטרול המועיל לגוף אינו רק מיתוס.
הכולסטרול הוא תרכובת אורגנית שנמצאת בקרום התא של תאי הגוף אצל בעלי החיים ויש לו תפקיד מכריע בבניית קרומי תאים, יצירת הורמונים ועוד.
מכיוון שהכולסטרול הוא שומני ביסודו, הוא לא יכול לנוע לבדו בגוף. לשם כך הוא צריך ליפופרוטאינים – אלה הם למעשה התיקים שנושאים אותו ברחבי הגוף. קיימים כ-5 סוגים של ליפופרוטאינים, כאשר השניים החשובים מבחינתנו הם ה-LDL (Low Density Lipoprotein), שמוביל כולסטרול מהכבד אל רקמות הגוף, וה-HDL (High Density Lipoprotein), שעושה את הדרך ההפוכה – מהגוף אל הכבד.

מה תפקיד ה-HDL ומה הסכנות? היחס בין ה-LDL לבין ה–HDL קובע במידה רבה אם הכולסטרול יתפרק בכבד או שהוא ישקע ברקמות. שיעור גבוה של LDL, או פעילות מוגברת שלו, עלולים להביא לעודף של כולסטרול בגוף וליצירת משקעים שגורמים למחלות לב שונות ולטרשת עורקים. מצד שני, שיעור גבוה של HDL מאפשר "לנקות" את הגוף מעודפי כולסטרול ולכן הוא מכונה כולסטרול טוב.

לצד הסכנות המוכרות, נמצא לאחרונה גם קשר בין רמת הכולסטרול בדם לבין בעיות זיכרון, בעיקר בגילאים מבוגרים( על הקשר בין כולסטרול ואלצהיימר).
לפי המחקר, שבדק את מצב הזיכרון של אלפי אנשים והשווה אותם לשיעור הכולסטרול ה"טוב" ו"הרע" בדמם נמצא כי רמות נמוכות של HDL קשורות באופן ישיר לבעיות של איבוד זיכרון ודמנציה. מנגד, רמות גבוהות יותר HDL נמצאו אצל אנשים שנהנים מזיכרון טוב גם בגיל מבוגר.

כמה כולסטרול טוב אנחנו צריכים? מה שחשוב הוא היחס בין ה-HDL לבין הכולסטרול הכללי בדם. לשם כך מחלקים את כמות הכולסטרול הכללי ברמת ה-HDL. ככל שרמת הכולסטרול הכללי גבוהה ורמת ה-HDL נמוכה, כך גובר הסיכון למחלות לב. לעומת זאת, רמת כולסטרול כללי נמוכה ורמת HDL גבוהה מקטינה את הסיכון. רמת HDL שנמוכה מ-40 מ"ג/דצ"ל (אצל גברים) או מ-45 מ"ג/דצ"ל (אצל נשים) נחשבת לנמוכה מדי. ישנו אף מצב הנקרא היפוכולסטרולמיה, שבו רמת הכולסטרול בגוף נמוכה באופן מסוכן. בעיקרון, רמת HDL הגבוהה מ-60 מ"ג/דצ"ל (אצל שני המינים) נחשבת לרמה בריאה.

ישנן גם מעבדות שנותנות גם יחס כולסטרול, כלומר את התוצאה שמתקבלת מחלוקת רמת ה-LDL (הכולסטרול "רע") ברמת ה-HDL (כולסטרול "טוב"). היחס הממוצע עומד על 3.6 (אצל גברים) ו-3.2 (אצל נשים).

איך בודקים?

לכל מבוגר, מגיל 18 ומעלה, מומלץ לבצע בדיקות דם שבודקות את רמת הכולסטרול בדם לפחות אחת ל-5 שנים. לצד בדיקת רמת הכולסטרול הכללית מומלץ לבדוק גם את רמת ה-HDL בדם. בניגוד לרמת הכולסטרול הכללית, ככל שרמת ה-HDL בדם גבוהה יותר, כך יורד הסיכון למחלות לב. חשוב לזכור שאת הבדיקה יש לבצע לאחר תום של 9-12 שעות, בהן ניתן לצרוך נוזלים, אך ללא סוכר או חלב.

איך עוזרים לכולסטרול "הטוב"?

פעילות גופנית קבועה מסייעת להפחתת שיעור רמת הכולסטרול בכלל, להפחתת כמות הכולסטרול "הרע" (LDL), ולהעלאת שיעור הכולסטרול "הטוב" (HDL). ככלל, מומלץ לבצע פעילות אירובית (כמו ריצה או שחייה) 3-4 פעמים בשבוע במשך כחצי שעה בכל פעם. בנוסף, מומלץ לאמץ דיאטה שכוללת הימנעות מאכילת מזונות העשירים בשומנים רווים ובחירה במזונות דלי שומן ודלי כולסטרול. העלאת כמות העמילן והסיבים בדיאטה היא תחליף מצוין לשומנים רווים וניתן למצוא אותם בדגנים, לחמים שונים, פסטות, ירקות ופירות. לבסוף, ישנו קשר ברור בין עישון לבין הגברת הסיכון ללקות במחלות לב הקשורות לכולסטרול, לכן יש להימנע מעישון או להפסיקו, למי שכבר התחיל.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: