כל האמת על הכולסטרול הרע – LDL

כשמדברים על כולסטרול, אותו דבר שאנחנו מוזהרים לגביו שוב ושוב, חשוב לעשות את ההבחנה בין כולסטרול רע לכולסטרול טוב.כולסטרול רע - LDL - כולסטרול

כולסטרול הוא רכיב שמצוי ברבים מהמזונות שאנחנו אוכלים, בעיקר מזונות מן החי: דגים, בשר, ביצים ומוצרי חלב. כולסטרול מצוי גם במזונות מעובדים שאינם מן החי ולעתים גם במקורות צמחיים. נוסף על הכולסטרול ממקורות חיצוניים, אחוז לא מבוטל מהכולסטרול מיוצר על ידי הכבד.

למרות הדימוי השלילי שדבק בו, הכולסטרול הוא רכיב חיוני לגוף, שמצוי בכל תאי הגוף. הוא נחוץ לשם בניית הורמונים (לדוגמא הורמוני המין), יצירת ויטמינים וסטרואידים, קרומי התאים וכן מיצי המרה.

יחד עם זאת, כרבע עד שליש מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מרמות גבוהות של כולסטרול בגוף. מצב כזה הוא מצב מסוכן שדורש שינוי מהותי באורח החיים ובמיוחד בתזונה.

תכונות הכולסטרול

הכולסטרול הוא חומר שומני, ולפיכך במהלך החיים הוא נוטה לשקוע, להיצמד לתאים ולהצטבר על דפנות העורקים. עם השנים מתווספים אליו סידן ותאים נוספים.
הצטברות כזו היא מסוכנת כיוון שהיא עלולה להצר את כלי הדם וכך לפגוע בזרימת הדם ובאספקת החמצן אל התאים והרקמות. תוצאות אפשריות של מצב כזה הן מגוונות: התקף לב– במקרה של פגיעה בעורק הכלילי המוביל דם אל הלב, שבץ מוחי- במקרה של פגיעה בעורקי המוח, טרשת עורקים ומחלות כלי דם נוספות.

את הכולסטרול נושאים שני סוגים של חומרים חלבוניים הקרויים ליפופרוטאינים. השוני ביניהם הוא שיוצר את ההפרדה בין שני סוגי הכולסטרול, הרע והטוב:

הכולסטרול הרע, LDL– מהווה כשני שליש מכמות הכולסטרול בגוף. נוטה להיצמד לדפנות התאים ועלול להביא להצרת כלי הדם. מחקרים אחרונים גילו סוג נוסף של כולסטרול, המכונה "כולסטרול אולטרה-רע" אשר גורם לנזק בצורה חריפה יותר מכולסטרול רע רגיל.

הכולסטרול הטוב, HDL– עושה את הפעולה ההפוכה. הוא מרחיק את הכולסטרול ממחזור הדם וכך מקטין את הסיכוי להצטברותו בדפנות העורקים ומגן מפני מחלות כלי- דם.

בנוסף לשני הסוגים שמנינו, חלק קטן מהכולסטרול נע במחזור הדם על גבי טריגליצרידים, סוג של שומנים.

צריכת כולסטרול

הכולסטרול הרע מצוי בעיקר בשומן רווי, המצוי במאכלים שמנים כגון: בשר ודגים שמנים, מוצרי חלב בעלי אחוזים גבוהים של שומן וחלבוני ביצים.
הוא מצוי גם בשומנים מן הצומח הקרויים "שומן מוקשה" או "שומן צמחי מוקשה חלקית" המצויים בחטיפים ומאכלי אינסטנט רבים. הכולסטרול הטוב לעומת זאת מצוי בשומן בלתי- רווי, מהסוג שמצוי בדגים לא שמנים, וכן במאכלים מהצומח כמו שמן זית או שמן קנולה, שקדים, אגוזים, אבוקדו, דגנים מלאים ועוד.

רמות הכולסטרול בגוף לא תלויות רק בתזונה: הכולסטרול מושפע גם מתורשה, ומגורמים כמו גיל (הכולסטרול עולה עם השנים) ומין (הכולסטרול גבוה יותר אצל גברים. בגיל המעבר גם אצל נשים רבות מתחילה לעלות רמת הכולסטרול). גורמים נוספים הם משקל (עודף משקל עלול להביא ליתר- כולסטרול) ופעילות גופנית (שמסייעת להורדת הכולסטרול).
בשניים האחרונים ניתן לשלוט, והם חשובים במיוחד במקרים של בעיות כלי דם או תורשה בעייתית.

איך מתמודדים עם הכולסטרול הרע?

קודם כל, מפחיתים צריכה של מאכלים עשירים בשומן רווי ושומן טראנס: דגים ובשרים שמנים, מוצרי חלב שמנים, חטיפים, מזון מהיר, מתוקים, מאפים וכו'.
למעשה, כל מזון שמן מכיל כמויות גדולות יחסית של שומן רווי. מגדילים את הצריכה של דגים לא שמנים ושומן בלתי רווי מן הצומח.

לצד שינוי התפריט, חשוב גם להקפיד על פעילות גופנית מכל סוג שהוא, כאשר המינון המומלץ הוא לפחות חצי שעה, ארבע פעמים בשבוע. כדאי להיבדק מדי חצי שנה כדי לוודא שרמות הכולסטרול נותרות יציבות ואם ישנה חריגה משמעותית כדאי להתייעץ עם דיאטנית כדי ליצור תכנית יציבה להפחתת הכולסטרול.

ראו גם:

תביעה כנגד ביטול ההגבלים צריכת כולסטרול

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: