טרשת עורקים וכולסטרול

טרשת עורקים - כולסטרולתר לחץ דם, סוכרת ומחלות לב, נחשבות כיום כמחלות כרוניות, המצריכות טיפולים יומיומיים ושמירה על תזונה נכונה ופעילות גופנית קבועה. מחלות אלו, עלולות לגרום לסיבוכים בריאותיים רבים והרי גורל, כגון: התקף לב, שבץ מוחי ועוד.

הגורמים של המחלות הם רבים ומורכבים, אך ממחקרים רבים שנעשו, נמצא כי באמצעות תזונה דלת כולסטרול ושומנים ניתן למנוע את התפתחות מחלת טרשת עורקים, שהיא מחלה שהגורם הראשי שלה הוא יתר כולסטרול ושומנים בדם.

מהי טרשת עורקים?

טרשת עורקים הינה מחלה כרונית, אשר מתפתחת לאיטה במשך שנים רבות וגורמת לחסימות והרס העורקים בגוף האדם.

המחלה נגרמת  בין היתר עקב צריכה מוגברת של מוצרים בעלי רמות גבוהות של כולסטרול ושומנים. במהלך השנים, הכולסטרול והשומנים נדבקים לדפנות כלי הדם ויוצרים "פלאק". הפלאק מורכב מתאי שומן, תאי כולסטרול ופסולת תאית.

עם חלוף השנים, הפלאק הולך וגדל ותחילה גורם לחסימה חלקית של מעבר תקין של דם לכיוון הלב והמוח, עם הזמן, כאשר הפלאק ממשיך לגדול, הוא עלול לגרום לחסימת עורק מלאה וכתוצאה מכך, האדם עלול לסבול מהתקף לב או שבץ מוחי. בנוסף, הפלאק גורם להתקשות ועיבוי דפנות כלי הדם.

עם השמנת הנוער היום, רמת הכולסטרול בדם ילדינו עולה והם צופיים יותר לחלות בטרשת עורקים.

טרשת עורקים יכולה להיות:

  • טרשת עורקים כלילית : בסוג זה הפגיעה היא בעורקים הראשיים והמרכזיים האחראים על העברת דם מחומצן ללב.
  • טרשת עורקים היקפית: בסוג זה הפגיעה יכולה להיות בכל עורק בגוף (גפה עליונה, גפה תחתונה, בטן, כליות, מוח, עיניים ועוד).

כיצד מאבחנים טרשת עורקים?

מכיוון, שטרשת עורקים מתפתחת לאיטה עם חלוף הזמן, במרבית המקרים קשה לאבחן אותה באופן מיידי, אך באנשים הסובלים מרמות גבוהות של כולסטרול ושומנים בדם, מחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת ועוד, קיים סיכון גבוה שהם סובלים מטרשת עורקים ללא ידיעתם.

מכיוון שלטרשת עורקים אין תסמינים ראשוניים וברגע שיש תסמינים הם בדרך כלל מהווים נורות אזהרה למצב גופני קשה, אבחון המחלה יהיה מורכב מהיסטוריה רפואית אישית ומשפחתית (כיוון שגם לטרשת נפוצה וגם ליתר כולסטרול יש קשר גנטי תורשתי), מחלות כרוניות, משקל יתר, תזונה עשירה בשומנים ו/או כולסטרול וחוסר פעילות גופנית.

בנוסף, במקרים רבים יהיה צורך בביצוע בדיקות נוספות כגון: א.ק.ג, בדיקת סיבולת במאמץ, הדמיה באיזוטופים, אנגיוגרפיה ובדיקת אולטרא סאונד- דופלר.

מהם דרכי המניעה והטיפול בטרשת עורקים?

מכיוון שאחת הסיבות המרכזיות להתפתחות טרשת עורקים היא תזונה לקויה, עשירה בשומנים ובכולסטרול, אחד מדרכי המניעה וגם חלק מההנחיות לטיפול בטרשת עורקים, יתר לחץ דם, סוכרת ועוד הוא באמצעות שינוי התפריט התזונתי, הפחתה עד מניעה מאכילת מוצרים המכילים רמות גבוהות של שומנים וכולסטרול (כגון: צ'יפס, המבורגרים, גבינה צהובה, שמנת, מוצרי חלב מעל 5%, בשרים ודגים שמנים, ממתקים, עוגות, מרגרינה, הימנעות ממאכלים מטוגנים ועוד).

בנוסף, מומלץ להוסיף לתפריט היומי יותר פירות וירקות, הוספת אומגה 3, מאכלים עתירי סיבים, דגנים, קמח מלא, שימוש בשמן סויה, אגוזים, מיץ רימונים, אכילת שן שום ועוד.

לקבלת תפריט תזונתי נכון, מומלץ לגשת לדיאטנית שתתאים לאדם את התפריט המתאים לו מבחינת גיל, משקל, העדפות ומחלות רקע. כמו כן, מומלץ לבצע פעילות גופנית באופן מסודר, שבועי וקבוע.

במקרים בהם רמות הכולסטרול והשומנים בדם גבוהות מאוד והטיפול התזונתי אינו מועיל, ניתן להשתמש בתרופות מיוחדות אשר תפקידן הוא להוריד בצורה משמעותית את רמות הכולסטרול והשומנים בדם, כגון: סטטינים או HMG-CoA reductase inhibitors. אזטרול הידועה גם בשם: אזטימייב, ניאצין, פיבראטים, תרופות לקשירת חומצות מרה (הנקראות sequestrants או resins).

בנוסף לכך, לאחרונה מצא מחקר מדעי כי תהליך ביולוגי טבעי בשם אוטופגיה יכול לסייע  גם הוא בסילוק כולסטרול עודף מהגוף.

ראו גם:
כולסטרול גבוה וסרטן השד

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: