כולסטרול לאחר הלידה

כולסטרול לאחר לידהידוע היטב שעליה ברמת הכולסטרול בדם איננה תופעה חיובית. מצב זה מעיד בדרך כלל על תזונה שאיננה תקינה ועל עליה ברמת סיכון לתחלואה, מחלות לב, סתימות בעורקים, שבץ.

עם זאת, ישנם מקרים שעליה ברמת הכולסטרול הינה טבעית ואינה מעידה בהכרח על בעיה. דוגמא למצב כזה ניתן למצוא בתקופת ההיריון והלידה. במהלך ההיריון, כך מסבירים המומחים, בהחלט צפויה עליה ברמת הכולסטרול. כאשר ערכי הכולסטרול כפי שהם נמדדים גם לאחר הלידה עדיין גבוהים, זהו מצב תקין כאשר מדובר בחודשיים – שלושה לאחר הלידה. לאחר מכן, במידה ועדיין סובלים מכולסטרול גבוהה בהחלט מומלץ לנקוט צעדים להורדת רמת הכולסטרול.

כולסטרול, היריון ולידה

כמעט כל אישה הנמצאת בהיריון בימים אלה או זאת שהייתה בהיריון בעבר יודעת היטב כיצד ההורמונים משתוללים, כיצד דומה שהגוף יצא ממצב של איזון ובין היתר כיצד משתנה מנגנון הרעב והשובע. התשוקה למזונות שונים, חלקם עתירים בשומן, הינה תופעה טבעית ונועדה לספק את האנרגיה ואת הערכים התזונתיים לאם ולתינוק המתפתח.

בהחלט אין זו סיבה לאכול ללא הפסקה ולהגזים מעבר לכל פרופורציה, אולם מיטב הרופאים מסכימים על כך שרמת הכולסטרול תוך כדי ההיריון עולה וזהו מצב תקין ונורמלי.

מחקרים מדעיים אף בדקו ומצאו שככל שגיל ההיריון הולך ועולה כך ניתן לצפות לעליה ברמת הכולסטרול. במילים אחרות, אישה בחודש השני להיריון ואישה בחודש החמישי להיריון בהחלט יכולות לצפות שתיהן לרמת כולסטרול גבוה מהנורמה, אך בחודש השמיני כולסטרול גבוה במידה ניכרת עדיין יחשב תקין מה שפחות נכון בתחילת ההיריון.

יש לציין שעליית יתר מוגזמת ברמת הכולסטרול בתקופת ההיריון נושאת סיכון מוגבר למצבים כמו סוכרת היריונית ורעלת היריון. משום כך, חשוב לשים לב תוך כדי המעקב הרפואי מהם הערכים הנמדדים. אם הכולסטרול גבוה אך הוא עדיין בטווח הנורמה בהתאם לחודש ההיריון – המצב לא מעורר דאגה.

מכיוון שאין לצפות לירידה בין לילה ברמת הכולסטרול והשומנים בדם מיד לאחר הלידה, זה בסדר להניח לגוף לחזור אט אט לאיזון. עם זאת, במידה ולאחר מספר חודשים הכולסטרול עדיין גבוה, אסור להזניח וחשוב לטפל. על פי הערכים המקובלים, בסוף תקופת ההיריון גם רמת כולסטרול של יותר ממאתיים תיחשב לתקינה, בעוד שאצל אישה שאיננה הרה, כולסטרול תקין לא יעלה בדרך כלל על 150 או 160.

איך מורידים כולסטרול

למרות הדברים הרעים שמקובל להאשים בהם את הכולסטרול, הרי שבבסיסו זהו מרכיב חיוני ובעל משמעות לבריאות תקינה. הכולסטרול הוא סוג של שומן המצוי בפלסמת הדם אך הוא חיוני גם לפעילות מערכת העצבים.

יש לו גם חשיבות בבניית קרומי התא ורמה נמוכה מדי בהחלט איננה מומלצת. חשוב, עם זאת, לדעת שכיום הבעיה הכללית באוכלוסייה נובעת בדרך כלל מעודף בכולסטרול ובפרט בכולסטרול ה"רע" (LDL). לצד העלייה המקושרת להיריון, חשוב לוודא שלאחר הלידה תחול ירידה לנורמה. אם לא כך הדבר – ניתן לנקוט לא מעט צעדים.

  1. פעילות גופנית כאשר מבצעים פעילות גופנית בהתאם לגיל, למצב הבריאות וליכולת, מפחיתים את כמות השומנים בדם ומורידים את רמת הכולסטרול. זה מומלץ לנשים לאחר לידה, ולא רק לאילו שרוצות לחזור לגזרה של לפני ההיריון.
  2. תזונה חשוב להפחית בצריכת כל אותם המזונות העשירים בכולסטרול. מנגד, חשוב לצרוך מזונות שנחשבים לעשירים בשומנים בלתי רווחים כמו גם חומצות שומן המצויות בדגי ים. במידת הצורך, ניתן לצרוך תוספי תזונה מסוג אומגה 3.
  3. במידה וערכי הכולסטרול קיצוניים – ניתן לעשות שימוש בתרופות המאזנות ומורידות את רמת הכולסטרול.
Picture of טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: