סטטינים – תרופת הפלא

טרשת עורקים הינה מחלה כרונית, אשר מתפתחת לאיטה במהלך השנים, עקב הצטברות הולכת וגדלה של רובד פלאק בכלי הדם המכיל כולסטרול, שומנים ותאי דם ותאי פסולת נוספים.סטטינים - כולסטרול

ממחקרים מרובים שבוצעו, נמצא שהפלאק נוצר עקב ערכים גבוהים של כולסטרול ושומנים בדם, אשר גורמים להצטברות והגדלת הפלאק עם הזמן. הסיבות והגורמים לערכים גבוהים של כולסטרול בדם, עלולים להתרחש עקב היסטוריה משפחתית וגנטיקה, גיל, חוסר פעילות גופנית ותזונה עשירה בשומנים ובכולסטרול.

בכדי להימנע מהתפתחות הפלאק, להקטין אותו ולטפל בטרשת העורקים, יש צורך קודם כל לשנות הרגלי תזונה ולהימנע ממאכלים המכילים כמויות גבוהות של כולסטרול ושומנים רווים.

ישנם אנשים אשר למרות השינוי התזונתי, עדיין סובלים מערכי כולסטרול ושומנים גבוהים בדם ועקב כך נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה לפתח מחלות לב, התקף לב, יתר לחץ דם, טרשת עורקים, סוכרת, שבץ מוחין ועוד מחלות והפרעות בריאותיות מסוכנות ומסכנות חיים.

במקרים בהם ניסה האדם כל דרך אפשרית, מלבד טיפול תרופתי, אך עדיין ערכי הכולסטרול והשומנים בדמו גבוהים, יהיה צורך לעבור לטיפול תרופתי באמצעות תרופות מיוחדות המיועדות להפחתת הכולסטרול והשומנים בדם.

אחת מקבוצות התרופות המיועדות לטיפול ביתר כולסטרול, אשר גרמה עם השנים לשינויים מרובים, מועילים ואף הוצעה לשימוש קבוע על ידי הזרמתה במי השתייה לכל האוכלוסייה היא תרופת ממשפחת הסטטינים או HMG-CoA reductase inhibitors.

תהליך ייצור הכולסטרול הינו תהליך מורכב, אך בכדי שיהיה ייצור יש צורך באנזים מיוחד הנקרא: HMG-CoA reductase. תרופות הסטטינים עובדת בעצם על ידי כך שהם מעכבות את הפעילות של אנזים זה ובכך תורמות להורדה משמעותית של רמות הכולסטרול בדם. בנוסף התרופה עוזרת לפינוי כולסטרול "רע" (LDL) מהדם ולהפחתת רובד הפלאק בדפנות כלי הדם, אשר עלול עם הזמן לגרום לטרשת עורקים.

כמו כן, תרופת הפלא סטטין, עוזרת במניעת התפתחות מחלות לב וכלי דם באמצעות מיתון תהליכים דלקתיים, שמירה על יציבות רובד הפלאק הטרשתי, מונעת הצטברות של פקקת (טרומבוס) בכלי הדם ומשפרת את התפקוד של האנדותל (שכבה של תאים המרפדים אתהלב, כלי הדם והלימפה).

ממחקרים מרובים שנעשו על תרופת הפלא סטטין, נמצא שהיא יעילה מאוד בטיפול באנשים הסובלים מערכי כולסטרול ושומנים גבוהים בדם.

בנוסף היא תורמת בהפחתת הסיכויים לחלות במחלות לב, התקף לב, שבץ מוחי, אין אונות, אי שליטה במתן שתן, הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית ולירידה בסיכויים לחלות בסרטן הערמונית (הפרוסטאטה).

באופן כללי, קבוצת הסטטינים מחולקת לשתי קבוצות.

  • סטטינים סינתטיים
  • Fermentation derived.

דוגמאות לסטטינים המשווקים כיום, כוללות: atorvastatin (ליפיטור), Fluvastatin (lescol), לווסטטין (mevacor), סימווסטטין (simovil).

השפעה מלאה של התרופה תורגש תוך 4-6 שבועות.

מהם תופעות הלוואי והסיכונים של סטטינים?

תרופת הסטטין ניתנת על ידי הרופא המטפל באמצעות מרשם רפואי בלבד. כמו כן, יש צורך להיות תחת מעקב רפואי קבוע, גם בכדי לבדוק את השינויים בערכי הכולסטרול והשומנים בדם וגם בכדי לעקוב אחר תופעות לוואי.

תופעות הלוואי העלולות להתרחש עקב שימוש בסטטינים כוללות: כאבי שרירים אשר עלולים להתרחש בכ-10% מהמשתמשים, עליה באנזימי הכבד מתרחשת בכ-2% מהמשתמשים, בחילות, גזים, כאבי ראש, שלשולים, נדודי שינה, פריחה, צהבת (תופעת לוואי נדירה).

על כל תופעת לוואי מומלץ לדווח לרופא המטפל, שכן אולי יהיה ניתן להחליף לתרופה אשר לא תגרום לתופעות לוואי או לתופעות לוואי מועטות.

בנוסף, אסור לשתות מיץ אשכוליות יחד עם הסטטינים, שכן האשכוליות עלולות להקטין את פעילות התרופות ולגרום להופעת תופעות לוואי נוספות.

לנשים בהריון חל איסור מוחלט בשימוש בתרופות מסוג סטטינים.

מידע נוסף בנושא:

סקירת תרופות להורדת כולסטרול

הידעתם כי סטטינים עלולים לגרום לתחושת עייפות?

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: