האם כולסטרול עלול להשפיע על התפקוד המיני?

תפקוד מיני לקוימה לא נאמר כבר על הכולסטרול? שהוא מהווה אינדיקציה להשמנת יתר, שם אותנו בסיכון למחלות לב והתקפי לב ושלל רעות חולות אחרות שהוא מביא עלינו.

למעשה נראה כי הנזקים שלהם גורמות רמות גבוהות של כולסטרול ועליהם אנו יודעים כיום הם ככל הנראה רק קצה הקרחון בכל הקשור למה שהמולקולה הזו מסוגלת לעולל לגופנו. הכולסטרול בעל השפעה על כלי הדם בכל הגוף- כולל איבר המין הזכרי ומכאן שיש לכולסטרול השפעה גם על התפקוד המיני אולם לא מדובר כאן בהשפעה חיובית כלל וכלל.

מהו כולסטרול?

כולסטרול היא אחת מהמולקולות השומניות המרכיבות את גופנו. הכולסטרול הוא חלקיק עגול המכיל בתוכו טריגליצרידים. את מולקולות הכולסטרול הגוף שלנו מקבל באחת משתי דרכים: דרך חיצונית מהמזון ודרך פנימית על ידי ייצור שעליו אחראי הכבד.

הכולסטרול חיוני לגופנו לטובת בניית קרומי תאים, יצירה של הורמונים והשתתפות בתהליכים פיסיולוגים חשובים ולמעשה ללא כולסטרול לא היינו יכולים לחיות.

יחד עם זאת, רמות גבוהות מידי של כולסטרול נוטות לשקוע בדפנות של עורקים וורידים וליצור "פלאקים טרשתיים" שיוצרים את המחלה המוכרת טרשת עורקים.

טרשת עורקים מתקדמת פוגעת באספקת הדם לאיברי הגוף השונים, יוצרת אוטמים באיברים חיוניים ומובילה לתחלואה קשה כמו התקפי לב ושבץ מוחי.

הקשר בין כולסטרול ולתפקוד מיני לקוי

ראשית גם בעיות בזקפה וגם רמות גבוהות של כולסטרול הם מאפיינים של גברים. לא כולם עושים את ההקשר בין שתי הבעיות הנ"ל אך הוא בהחלט קיים.

מנגנון היצירה של זקפה תלוי באספקת הדם ובמבנה הפין. הפין הוא איבר עשיר ברקמת כלי דם הקרויים נימים. הנימים יוצרים רשת עשירה של אספקת דם לפין שדומה במקצת לספוג. אספקת דם תקינה לפין יוצרת זקפה על ידי מילוי כלי הדם הנימיים בדם בכדי ליצור את הנפח והקשיחות שיוצרים זקפה תקינה.

חסימה של אספקת הדם לפין על ידי פלאק של כולסטרול מגבילה את זרימת הדם לפין ועל ידי כך לא מאפשרת יצירה של זקפה כלל או שמאפשרת אספקת דם במידה לא אופטימאלית כך שנוצרת זקפה חלשה שלא מחזיקה לזמן ממושך או לא מאפשרת קיום של חדירה.

השפעה מזיקה נוספת שיש לכולסטרול על מנגנון הזקפה היא העובדה שרמות גבוהות של כולסטרול בדם פוגעות בשחרור של חומר הקרוי NO (תחמוצת חנקן). חומר זה משתחרר מדפנות של כלי הדם בפין ובאזורים אחרים בגוף וגורם לכלי הדם להיות רפויים יותר- דבר המאפשר להם לקלוט לתוכם יותר דם. הדבר חשוב במיוחד בפין כי ל-NO תפקיד ביצירה של זקפה.

בעיה נוספת קשורה לפגיעה בחשק המיני- ההורמון הגברי האחראי בין היתר על יצירת החשק המיני הוא טסטוסטרון והוא מיוצר ברקמת האשכים.

ירידה בזרימת הדם עקב פלאקים טרשתיים בעורקים המובילים לשם דם גורמת לירידה בייצור טסטוסטרון וכתוצאה מכך לירידה בחשק המיני.

הטיפול בכולסטרול גבוה

הטיפול המקובל כיום לרמות גבוהות של כולסטרול בדם הוא על ידי תרופות בשם "סטטינים". הסטטינים ידועים כבעלי תופעות לוואי של פגיעה בתפקוד המיני אולם לאחר טיפול ארוך טווח, היתרונות עולים על החסרונות.

חשוב מאוד להקפיד על דיאטה דלה בשומנים וכולסטרול, להפסיק לעשן ולצרוך מזון עשיר בסיבים.

גם לפעילות הגופנית יש השפעה חיובית על סילוק עודפי כולסטרול מהדם וכמו כן, פעילות גופנית תורמת להגברת זרימת הדם לאיברי הגוף השונים, כולל הפין, ולסילוק הרובד הטרשתי מדפנות כלי הדם.

שינוי באורח החיים מביא גם לשיפור במצב הרוח ובמצב הכללי, דבר שעוזר להגעה לזקפה טובה ואיכותית.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: