המסע לבריאות המעיים שלכם עובר במזונות מותססים

בתחום הרפואה האלטרנטיבית ניתן דגש הולך וגובר ליתרונות מזונות מותססים שכן פלאים קולינריים אלה לא רק מגרים את בלוטות הטעם אלא גם מציעים שפע של יתרונות בריאותיים. בכתבה זו נכיר את אמנות התסיסה העתיקה שיכולה לקדם את בריאות המעיים ולספק מקור טבעי לפרוביוטיקה וגם ניתן לכם כמה מתכונים מעולים למזונות מותססים שכל אחד ואחת יכולים להכין לבד בבית.

מהו מזון מותסס?

מזונות מותססים הם מאכלים שעוברים תהליך טבעי של תסיסה, שבו מיקרואורגניזמים כמו חיידקים ושמרים הופכים סוכרים ועמילנים לתרכובות מועילות. תהליך זה לא רק משמר את המזון אלא גם משפר את הפרופיל התזונתי שלו. דוגמאות נפוצות למזונות מותססים כוללות כרוב כבוש, קימצ'י, קפיר, קומבוצ'ה ויוגורט אבל במילים פשוטות אפשר לומר כי מזון מזונות מותססים הם מזונות שנכנעו להשפעת חיידקי חומצות חלב ובמילים פשוטות עוד יותר, נכבשו על ידם.

Fermented foods

כיצד הליך התסיסה עובד?

בתהליך התסיסה חומרי הגלם הופכים לתחנות כוח עשירות בחומרי הזנה. חיידקי חומצת חלב ממלאים תפקיד מרכזי ומייצרים חומצה לקטית, אשר לא רק פועלת כחומר משמר אלא גם תורמת לטעם החריף של מזונות מותססים. תהליך אלכימי זה מפרק מולקולות מורכבות, מה שהופך חומרים מזינים קלים יותר לעיכול ומקדם את הצמיחה של חיידקים מועילים במעיים.

ירקות מותססים לשפע ויטמינים

ירקות מותססים נחשבים לעמוסי ויטמינים בעולם הרפואה האלטרנטיבית. מעבר לפריכות שלהם, ירקות מותססים כמו כרוב כבוש עשירים בוויטמינים A, C ו-K. ויטמינים אלה ממלאים תפקיד מכריע בתפקוד החיסוני, סינתזת הקולגן ובריאות העצמות, מה שהופך את הירקות המותססים למוצר חובה למי שמחפש אחר מזונות מותססים התורמים לבריאות באופן המקסימלי ביותר.

הפרוביוטיקה של הטבע

המזון המותסס טומן בחובו אוצר של פרוביוטיקה טבעית. חיידקים ידידותיים אלה מקדמים איזון הרמוני במעיים, מטפחים את בריאות העיכול ומחזקים את המערכת החיסונית. צריכה קבועה של פרוביוטיקה טבעית נקשרה לשיפור ספיגת חומרי הזנה בגוף, הפחתת דלקות ושיפור התחושה הכללית, מה שהופך אותם לאבן יסוד בפרקטיקות של רפואה אלטרנטיבית.

מתמודדים עם בעיות עיכול וזקוקים לסיוע? בואו והכירו מגוון טיפולים מעולם הרפואה האלטרנטיבית שיסייעו לכם.

יצירת ירקות מותססים בבית

התססת ירקות בבית יכולה להיות חוויה נהדרת של בריאות ובישול. עם כמה מרכיבים פשוטים וקצת סבלנות, תוכלו ליצור מעדנים עשירים בפרוביוטיקה משלכם ולהתנסות בעולם של מזונות מותססים שכל אחד יכול להתחבר אליהם. התחילו בירקות אורגניים, מלח ים ומים מסוננים, ותנו לקסם התסיסה להתגלגל במטבח שלכם. התנסו בטעמים על ידי הוספת עשבי תיבול ותבלינים כדי ליצור תערובות אישיות שמתאימות לבלוטות הטעם ולמטרות הבריאות שלכם. הנה כמה מתכונים שאיתם אפשר להתחיל:

המאכל

כיצד הוא תורם לנו

כיצד מכינים?

קימצ'י (חמוצים יפניים)

הקימצ'י ידוע ביתרונותיו הבריאותיים הרבים ובהם שיפור העיכול, חיסול דלקות בגוף וחיזוק מערכת החיסון.

מעקרים צנצנת זכוכית ומכניסים אליה כרוב לבן, פלפל אדום, 2 גזרים, 2 מלפפונים, 2 שיני שום כתושות, 3 כוסות חומץ, 1 כפית ג'ינג'ר מגורד, כפית מלח, כף שמן ו-4 כוסות מים. קודם מבשלים ואז מניחים להצטנן, יוצקים לצנצנת ומכניסים לקירור למינימום שעתיים.

מלפפונים במלח

צריכת מלפפונים חמוצים מגדילה את אוכלוסיית החיידקים הטובים, משפרת את העיכול ומגבירה את בריאות המעיים.

מצרכים: מלפפונים קטנים וטריים, מים, מלח.

אופן ההכנה: שוטפים את המלפפונים היטב ומסירים מהם שאריות פרחים. מערבבים את המים עם המלח (1-2 כפות מלח גס לכל ליטר מים) עד להמסה מוחלטת. מעקרים צנצנות, ממלאים אותן במלפפונים עד לגובה של 3/4 ואפשר להוסיף תוספות שונות כמו צ'ילי פרוס, שמיר או עלי דפנה ואז יוצקים את תערובת המים עם המלח עד לכיסוי של המלפפונים ולכיסוי מלא של הצנצנת – שימו לב שלא אמור להיות מגע עם האוויר. שומרים מחוץ למקרר במקום מוצל ורצוי עטוף בנייר עיתון, לאחר שבוע אפשר לאכול.

קומפוט תפוחים ודובדבנים

תפוחים מותססים מסייעים להליכי ירידה במשקל, משפרים את העיכול ואת בריאות העור. הם תומכים בבריאות הלב, מחזקים את מערכת החיסון מסייעים בניקוי רעלים ואף מקלים על כאבי גרון.

מצרכים: 4 תפוחים קצוצים וקלופים, חצי כוס דובדבנים (אפשר גם קפואים), רבע כוס סוכר, חצי כוס מים וחצי כפית קינמון.

אופן הכנה: שימו את כל המצרכים בסיר והביאו לרתיחה על להבה גבוהה, כשהתערובת הופכת אחידה, הורידו את הלהבה לאש בינונית ותבשלו את התערובת כ-20 דקות. כשהתפוחים רכים הורידו את הסיר מהאש ושימו את הקומפוט בצנצנת זכוכית, סגרו, הכניסו למקרר והגישו קר.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: