איך לשמור על רמת כולסטרול מאוזנת

כולסטרול הוא תרכובת אורגנית הנמצאת בקרום כל התאים בגוף האדם ויש לו חשיבות רבה בתהליכים ביוכימיים. יש לכולסטרול מספר תפקידים חשובים בגוף, בין היתר בייצור המיאלין שאחראי על בידוד תאי העצב, יצירת הורמונים סטרואידים, לדוגמה ויטמין D, קורטיזול והורמוני מין, הוא חיוני גם בקרום כל תאי הגוף ויש לו גם חלק בלתי נפרד בתפקוד המוחי. ישנם שני מקורות של כולסטרול בגוף – כולסטרול אנדוגני שמיוצר בכבד שלנו והוא מהווה כ-70% מכמות הכולסטרול בגופנו, וכולסטרול אקסוגני שמקורו חיצוני, זאת אומרת מהתזונה, הוא מהווה כ-30% מהכולסטרול בגופנו.  

מהם הגורמים לכולסטרול גבוה?

למרות כל התכונות הטובות שיש לכולסטרול בתפקידים השונים שהוא ממלא בגופנו, רמה גבוהה של כולסטרול בדם מהווה גורם סיכון משמעותי במיוחד להתפתחות טרשת עורקים. טרשת עורקים יכולה להוביל לשבץ מוחי ולהתקף לב. 

הכולסטרול הוא חומר שומני והוא לא יכול להתפרק בדם. כדי שיגיע לאיברי המטרה אליהם הוא צריך להגיע, הכבד שלנו מייצר חלבונים ייחודים בשם ליפו פרוטאינים, כאשר שני הסוגים העיקריים שלהם – LDL ו-HDL מהווים את שני הליפופרוטאינים העיקריים, כאשר נוצר ביניהם חוסר איזון מתפתח הכולסטרול הרע. למעשה, כאשר נוצרת בעיה, בדרך כלל יש עודף של LDL וחוסר ב-HDL, הצטברות LDL בזרם הדם עשויה בטווח הרחוק לגרום לטרשת עורקים בשל הצטברות החומר בדפנות העורקים. 

כיצד מטפלים בכולסטרול גבוה? 

כדי להפחית את רמת הכולסטרול יש לפעול בכמה מישורים. ראשית, יש להכיר את ערכי הכולסטרול בגוף באמצעות בדיקות ויש להיות במעקב אחר רמות הכולסטרול. יש לבצע פעילות גופנית של שישים דקות לפחות שלוש פעמים בשבוע ולחיות בדיאטה להפחתת כולסטרול הכוללת הפחתה של שומן רווי מהחי, זאת אומרת של בשר ומוצרי חלב. הפחתה של מזונות מעובדים ומעבר לתזונה הכוללת ירקות רבים, פירות ודגנים עשירים. יש להימנע מבשר שומני, משומן טראנס ומביצים. במקרים מסוימים הרופא המטפל ימליץ לקחת תרופות להורדת הכולסטרול וניתן לקחת אותן גם באופן קבוע. עם זאת, ניתן באמצעות תזונה ופעילות גופנית להוריד משמעותית את הכולסטרול לכן ההמלצה הנה לפעול בדרך זו שהנה טבעית ומטיבה עם הגוף. 

כיצד שינוי תזונתי יכול להוביל להורדת הכולסטרול?

שינוי הרגלי האכילה יכול בהחלט לתרום להורדת הכולסטרול בכך להוביל להורדת הסיכון מפני התפתחות טרשת העורקים. יש להימנע משומן רווי כגון שומן בשר, עור של עוף, בשר מעובד, נקניק, מוצרים חלביים שמנים, חמאות, שמנים, מאפים ומוצרים בטיגון תעשייתי. ההמלצה היא לצרוך מוצרי מזון עם שומנים בלתי רוויים כמו שמן זית, טחינה, אבוקדו, שקדים וזיתים. כמו כן, מזונות עשירים בסיבים, פירות וירקות ובכלל מזון טרי ואיכותי. 

כיום בעולם של מתכונים צמחוניים עשירים ואיכותיים ניתן ליצור תפריט שאינו מתפשר על הטעם אלא להיפך, הוא גורם להתחדשות. ניתן לשלבו עם מוצרי מזון איכותיים וטריים גם מן החי, בהתאמה להמלצות הרופאים המטפלים ותוך הקפדה על מעקב רפואי מתמיד. כמו כן, מעבר לאכילה מבוקרת של פירות וירקות מסייעת גם לשמור על הבריאות הכללית ובשילוב של פעילות גופנית מאוזנת ניתן ליהנות גם מירידה במשקל ומדדים טובים כמעט בכל תחום – שינה עמוקה וטובה יותר, ערנות גבוהה יותר במהלך היום ותחושה כללית טובה. 

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: