למה גורמת השמנת יתר?

העולם נמצא במגמת השמנה כבר שנים רבות וישראל אינה יוצאת דופן מבחינה זו. ניתן לראות שמגפת ההשמנה לא פוסחת על אף אחד – ילדים, צעירים ובני נוער ומבוגרים באשר הם, כאשר ההשמנה מובילה לבעיות בריאות נוספות כמו מחלות לב, סרטן וסוכרת. מדד ה-BMI קובע את ההשמנה, כאשר אצל אנשים בוגרים מגדיר המדד השמנת יתר בין 18.5 ל-35 יחידות, כאשר השמנת יתר קיצונית היא כשהמדד עובר את ה-40 יחידות. אז מהם נזקי ההשמנה, מה הסטטיסטיקה אומרת ומה ניתן לעשות כדי להימנע מהשמנה? הכנו עבורך את כל מה שצריך לדעת. 

נזקי ההשמנה

נזקי ההשמנה רחבים אבל הנזק המוכר והבולט ביותר הוא מחלת הסוכרת, כשסוכרת סוג 2 נקשר לאחוז גבוה במיוחד של הסובלים מהשמנת יתר ואנשים עם השמנת יתר נמצאים בסיכון גבוה לפתח סוכרת. למעשה, שקיעת שומן בלבלב מובילה להרס תאי בטא שאחראים על הפרשת האינסולין ובכך היא למעשה מונעת את הפרשת האינסולין, בו זמנית שקיעת שומן בשריר ובאיברים אחרים מובילה לכך שהאיברים אינם מגיבים לאינסולין. הרזייה תסייע להתמודד עם התופעה ולמנוע את הנזקים ממנה מבעוד מועד, אך לעיתים ההשמנה יכולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים. 

עוד נזק בריאותי משמעותי ונרחב של השמנת היתר הוא יתר לחץ הדם, זהו מאפיין של אנשים רבים המתמודדים עם השמנת יתר ומחקרים רבים בתחום מוכיחים כי בין 26 ל-28 אחוז מהמקרים של יתר לחץ דם בקרב גברים ונשים, הגורם העיקרי ליתר לחץ הדם היה השמנת היתר. עוד מצב בריאותי מורכב הוא של היפרליפידמיה, או עודף שומנים בדם, מחלות לב ושבץ מוחי שנקשרו לאורך השנים בדרכים רבות להשמנת היתר ולאנשים עם השמנת יתר יש סיכון מוגבר ביותר ללקות בהן. כמו כן, מחקרים מוכיחים שהשמנה היא גורם סיכון משמעותי להתפתחות סרטן וגידולים סרטניים שונים כמו סרטן השד, סרטן רירית הרחם, סרטן המעי הגס ועוד. להשמנה גם השפעה ישירה על בריאות הריאות, כשאנשים רבים מקרב אלו המתמודדים עם השמנת יתר סובלים מדום נשימה בשינה או מהחמרה במחלות ריאה. 

מה הסטטיסטיקה מספרת? 

הסטטיסטיקה לא מזהירה בכל הנוגע להשמנת יתר בקרב ילדים ומבוגרים בישראל, והמספרים מספרים שמחצית מהאוכלוסייה בישראל נמצאת במצב של עודף משקל או של השמנת יתר, כך על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. יותר גברים סובלים מהשמנת יתר בממוצע, אך פי שלוש יותר נשים מעוניינות לרדת במשקל. עוד הנתונים מלמדים שבני 45 ומעלה מעוניינים יותר לרדת במשקל מבני ה-20 עד ה-44, וכי 47% מאלה שהתחילו דיאטה קיבלו הנחיה מגורם מקצועי לפני שהחלו בה. 

כיצד ניתן לשמור על המשקל התקין על מנת לשמור על הבריאות?

מי שרוצה לשמור על משקל תקין ובכך גם לשמור על הבריאות הכללית של הגוף צריך להטמיע לו הרגלים בריאים לחיים. ככלל השמנה היא מגפה, אך ניתן להילחם בה על ידי יצירת אורח חיים בריא לאורך זמן ועל הקפדה על אורח חיים זה לאורך שנים. יש לאכול ארוחות קטנות מפוזרות במהלך היום, לפחות חמש או שש ארוחות הכוללות חלבון ופחמימות בריאות. יש להקפיד על שתייה מרובה של מים ועל פעילות גופנית לפחות שלוש פעמים בשבוע ולהימנע מאכילה בשעות מאוחרות של הלילה. 

**המידע הינו כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: