קושרי חומצות מרה לטיפול בכולסטרול

כמה טעים לאכול פיצה מלאה בגבינה צהובה, המבורגר שמנוני ולצידו צ'יפס מטוגן, פיתה עם פלאפל ולקנח בגלידת שמנת עם קצפת וסירופ שוקולד או עוגת שוקולד חמה.קושרי חומצות מרה - כולסטרול
כולנו אוהבים את אותם מאכלים מתוקים, מטוגנים ושמנונים, כולנו יודעים שהן משמינים ומזיקים, אך עדיין נהנים מדי פעם מאותם מאכלים "אסורים".

כל עוד זה רק מדי פעם ולא באופן קבוע ויומי, הסכנות הבריאותיות נמצאות בקבוצת סיכון נמוכה, אך כאשר אדם אוכל באופן יומיומי מאכלים משמינים, מטוגנים, מסוכרים, גבינות שמנות, גבינות צהובות, בשרים ודגים שמנים וכדומה, הוא מעמיד את עצמו בפני סכנות בריאותיות קשות.

אכילה מוגברת של מאכלים עתירי שומן וכולסטרול עלולה לגרום כמעט ב-100% מהמקרים לעלייה בערכי השומנים והכולסטרול בדם, דבר עלול לגרום להתפתחות מחלות לב, טרשת עורקים, סוכרת, שבץ מוחי, סרטן ערמונית ועוד מחלות כרוניות רבות וקשות, אשר בחלקם התוצאות עלולות להיגמר במוות.

רמות גבוהות של כולסטרול בדם מתפתחות לאיטם, במשך הזמן, עם חלוף החודשים ואף השנים. בנוסף לכך, אכילת מאכלים עתירי שומן וכולסטרול גורמים להשמנת יתר, שהיא מחלה כרונית מסוכנת בפני עצמה, הם גם גורמים למצב פתולוגי הנקרא: טרשת עורקים.

טרשת עורקים הינה מחלה כרונית אשר מתפתחת עקב אכילת יתר של שומנים וכולסטרול. עם הזמן השומנים והכולסטרול מצטברים בדפנות כלי הדם וגדלים עם חלוף השנים עד כדי מצב שהם חוסמים את מעבר הדם התקין ללב או למערכות אחרות בגוף. עקב כך, דם מחומצן מתקשה להגיע ללב ונוצר מצב רפואי חירום הידוע בשם התקף לב.

על מנת למנוע את התפתחות שרשרת האירועים הקריטית הזאת, יש צורך לשנות הרגלי תזונה, להימנע כמעט באופן מוחלט מאכילת מאכלים עתירי שומן וכולסטרול, לבצע פעילות גופנית על בסיס קבוע, להימנע משתייה מוגזמת של משקאות אלכוהוליים, להימנע מעישון ובמקרים חמורים (בהם רמות השומנים וכולסטרול בדם גבוהות מהנורמה) יהיה צורך לקחת תרופות מיוחדות לאיזון הכולסטרול והשומנים בדם.
כיום, קיימות תרופות רבות להורדת כולסטרול בדם (כגון: סימווסטטין (simovil), Fluvastatin (lescol), Bezafibrate (בזאפיבראט) ו-Ciprafibrate (ליפנור),  atorvastatin (ליפיטור), לווסטטין (mevacor).

אך כבר בשנות ה-70, החל השימוש בתרופות לקשירת חומצות מרה (הנקראות sequestrants או resins).
באופן פיזיולוגי נורמאלי, חומצות המרה מיוצרות בכבד עקב תהליך ביוכימי של סינתזה מכולסטרול. גופנו זקוק לחומצות מרה, בכדי שיכול לספוג את השומנים ואת הכולסטרול שאנו אוכלים.

תרופות לקשירת חומצות מרה (הנקראות sequestrants או resins), פועלות כאשר הן נקשרות לחומצות המרה וגורמת לכך שתהיה ירידה בכמות חומצות המרה בגופנו, עקב כך הגוף מנסה להתגבר על הבעיה שנוצרה (במכוון) על ידי ייצור עוד חומצות מרה אשר עוזרות בפירוק כמויות גדולות של כולסטרול ושומנים. עקב כך, נוצר מצב של ירידה בכמויות הכולסטרול והשומנים בדם.

נמצא כי השפעת התרופה עולה ויעילה כאשר משתמשים בה בשילוב עם תרופה נוספת בשם סטטינים.
תרופות לקשירת חומצות מרה (הנקראות sequestrants או resins) מגיעות בצורת טבליות או אבקה מסיסה במים. התרופות השכיחות כוללות: כולסטירמין, כולסטיד, welchol colesevelam , Cholestyramine ,colestipol ,colesvelam ועוד.

מהם תופעות הלוואי העלולות להיגרם מקושרי חומצות מרה?

התופעות השכיחות בלקיחת קושרי חומצות מרה מסוג זה כוללות: הפרעות במערכת העיכול כגון: שלשולים, עצירות, גזים וכדומה.

בנוסף, נמצא כי תרופות אלו עלולות להפריע בספיגת ויטמינים, כגון: ויטמין K, ויטמין D, ויטמין A, חומצה פולית ועוד. כמו כן, מומלץ לקחת תרופות מסוג קושרי חומצות מרה כמה שעות לפני או אחרי נטילת תרופות אחרות, שכן הם עלולות להפריע בספיגת תרופות מסוג אחר.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: