טיפול כפול להורדת כולסטרול ולחץ דם מספק הגנה מפני אירועים לבביים

טיפול כפולאירועים לבביים ומחלות של כלי הדם נחשבים לסיבות תמותה מרכזיות בכל רחבי העולם. מיליוני אנשים מתים מדי שנה ממחלות לב וכלי דם ושבץ, כך שהתמודדות עם המחלות הללו תוכל להאריך את תוחלת החיים ולשפר גם את איכותם.

במחקר שבוצע לאחרונה התגלה שבאמצעות טיפול ממוקד המתמקד בשני מדדים במקביל ניתן לקבל הגנה מסוימת מפני אירועים לבביים. הטיפול, שהתמקד בהורדת כולסטרול מצד אחד ובהורדת לחץ הדם מצד שני, בהחלט יכול להוות בשורה רפואית וזאת, לאחר מחקרים נוספים שירחיבו את היקף הידע בעניין זה.

מחקר בן אלפי משתתפים

המחקר בו אנו עוסקים בוצע בקרב כשלושה עשר אלף נבדקים, שנמצאו בקבוצת סיכון למחלות לב וכלי דם, אך ללא קיומה של מחלה פעילה. למטופלים חולקו תרופות אמיתיות הנחשבות ליעילות (עליהם נרחיב בהמשך) או תרופות דמה לצרכי ביקורת. על מנת לבדוק את השפעת התרופות על הסיכון לאירועים לבביים בוצע מעקב בן מספר שנים ונאספו נתונים רבים. נכון להיום, פורסמו נתונים ראשוניים שנאספו בקרב מחצית מהמשתתפים. המשך מעקב צפוי להניב נתונים נוספים, מבוססים יותר, וכן כאלה שניתן יהיה לבסס עליהם מחקרי המשך בעניין ההשפעה על אירועים לבביים ותוחלת חיים.

טיפול בתרופות

על מנת לבדוק כיצד שליטה במדדים של כולסטרול ולחץ דם משפיעים על הסיכון לאירועים לבביים הוחלט לחלק למשתתפים בניסוי סוגים שונים של תרופות. לקבוצת הביקורת סופקו תרופות דמה מסוג פלצבו שהן חסרות כל השפעה רפואית, בעוד שבקרב המשתתפים האחרים חולקו תרופות כגון Rosuvastatin, Candesartan, Hydrochlorothiazide.

  • Rosuvastatin – זוהי תרופה ידועה הנמכרת בארצות הברית גם תחת המותג קרסטור. זו תרופה המשמשת להרזיה והורדה של כולסטרול גבוה והיא מצויה בין התרופות הנמכרות ביותר בשוק האמריקאי ובוצעו אודותיה מחקרים רבים. התרופה נחשבת ליעילה בטיפול ומניעה של מחלות לב וכלי דם.
  • Candesartan – גם זוהי תרופה ידועה, המשמשת מזה שנים רבות לטיפול במצבים של יתר לחץ דם.
  • Hydrochlorothiazide – זוהי תרופה נוספת המשמש לצורך הפחתת יתר לחץ דם כמו גם טיפול במגוון מחלות ומצבים רפואיים אחרים (כגון בעיות בכליות למשל). על מנת לשפר את יעילות התרופה ממליצים עליה לעיתים בשילוב תרופות נוספות הפועלות להפחתת יתר לחץ דם. תרופה זו נחשבת לאחת הפופולריות בקבוצה זו וידועה בזמינותה ובמחירה הנוח.

תוצאות המחקר

על פי הידוע היטב בממסד הרפואי, רמה גבוהה של כולסטרול וכן לחץ דם גבוה נחשבים למעלים את הסיכון למחלות לב באופן ניכר. ההנחה של החוקרים הייתה שמתן תרופות להפחתת רמת כולסטרול ולהורדת לחץ דם באופן משולב ישיגו תוצאות טובות יותר בהפחתת הסיכון לאירועים לבבים ומחלות של כלי הדם ביחס להתמודדות עם גורם סיכון יחיד או מתן טיפול בקרב מי שכבר זוהה כחולה לב.

החוקרים דיווחו לאחר ניתוח הנתונים שכבר הצטברו שהשפעת התרופות הייתה ניכרת בקרב קבוצת הנחקרים הרבה יותר מאשר בקרב קבוצת הביקורת של מקבלי הפלצבו. בנוסף, מדידות של אירועים לבביים כגון כשל, אי ספיקה או דום לב, שבץ ומוות אירעו באחוזים נמוכים יותר בקרב מקבלי הטיפול בתרופות. החוקרים מציינים שתופעות הלוואי של הטיפול (סחרחורת, למשל) היו קלות ולא פגעו באופן ממשי במוטיבציה להמשך ההשתתפות בניסוי.

על פי המסקנות, אם כן, טיפול שמתייחס הן לרמת הכולסטרול והן ללחץ דם גבוה בהחלט מסוגל להפחית את הסיכון לאירועים לבביים, לרבות מקרי מוות. ניתן לשקול זאת כאסטרטגיה טיפולית בקרב אוכלוסייה בקבוצת הסיכון לרבות אלא שאינם סובלים עדיין ממחלות לב ותסמינים גלויים.

 

אולי יעניין אותך גם:

פרפור פרוזדורים: מה הקשר בין רמות כולסטרול לבין פרפור חדרים?

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: