יעילות בטיפול משולב לחץ דם ושומנים בדם

יעילות בטיפול משולב לחץ דם ושומנים בדםכשתרופה אחת אינה מצליחה להוריד לחץ דם, הרופא עשוי לנסות טיפול משולב ליתר לחץ דם ושומנים בדם. מחקרים מראים שאנשים רבים משיגים שליטה טובה יותר ברמות לחץ דם, באמצעות טיפול משולב, בהשוואה לטיפול בתרופה אחת.

קיימות תרופות רבות המשמשות בשילוב לסייע בשליטה על רמות לחץ דם גבוהות. המטרה ברורה: לשלוט ביתר לחץ דם ולהפחית את הסיכון למחלות לב כתוצאה מרמות כולסטרול גבוהות.

העיתוי בו נדרש טיפול משולב

טיפול משולב פירושו סוג אחר של תרופות לחץ דם, המתווסף לתרופה הראשונה, כדי להגביר את היעילות. אנשים רבים הסובלים מלחץ דם גבוה מתון, מגיבים לתרופה אחת, ונדרשים מספר ניסיונות למציאת התרופה היעילה ביותר.

יחד עם זאת, לעיתים, תרופה אחת אינה מסוגלת לשלוט בלחץ דם גבוה, בשל רמות גבוהות של שומנים בדם, והרופא עשוי להגביר את המינון או לשנות את התרופה, אך לחץ הדם נותר גבוה. זהו הרגע בו ניתן להוסיף תרופה שנייה.

כשמאובחנות רמות כולסטרול גבוהות, מטופלים הסובלים מלחץ דם גבוה זקוקים לטיפול משולב כבר בתחילת הטיפול, על מנת להשיב את הרמות לטווח הנורמאלי. טיפול משולב ליתר לחץ דם מעניק את השליטה הטובה ביותר של לחץ דם, עם תופעות הלוואי הקטנות ביותר.

השפעות הטיפול המשולב

ניסויים מוקדמים שנערכו לטיפול ביתר לחץ דם המבוסס על רמות גבוהות של משתנים או חוסמי בטא, הניבו ירידה משמעותית בסיכון לשבץ, אך ירידה פחות משמעותית בשכיחות מחלת לב כלילית. חוסר יחסי זה של יעילות הטיפול, עשויה להיות קשורה להשפעה השלילית של התרופות להורדת לחץ דם, על השומנים בדם, במיוחד כשמדובר ברמות גבוהות של כולסטרול, העשויות להגביר באופן משמעותי את הסיכון למחלות לב, במיוחד בקרב חולי יתר לחץ דם בסיסי.

תרופות לשינויים ברמות השומנים חיוניות במיוחד לחולים שלא טופלו ביתר לחץ דם ראשוני, וחווים חריגויות שומנים, כגון רמות גבוהות של כולסטרול "רע" ורמות נמוכות של כולסטרול "טוב". השמנה, סוכרת, או שתייה מרובה של אלכוהול, עשויה להיות אחראית להקשרים אלו. בנוסף, מחקרים גנטיים שנערכו על בני אדם מראים שהנטייה לפיתוח יתר לחץ דם ורמות שומנים גבוהות בדם עלולה להיגרם כתוצאה מגורמי סיכון גנטיים משותפים.

חשיבות הטיפול המשולב

אחד המחקרים הראה שטיפול משולב ליתר לחץ דם ושומנים בדם, יעיל בהפחתת הסיכון לאירועי לב בלמעלה מ – 50% מהמקרים, בהשוואה לטיפול יחיד ביתר לחץ דם גבוה. טיפול של דיסליפידמיה עם מעכבי רדוקטאז מפחית לחץ דם, כפי שהוכח במחקרים רבים.

אחד המחקרים המשמעותיים ביותר היה מחקר מבוקר פלצבו אקראי, שכלל 973 נבדקים ובחן את ההשפעה של 20 מיליגרם סימבסטטין, 40 מיליגרם פראבאסטאטין או תרופות פלצבו. התוצאות הצביעו על העובדה לפיה הפעולות החיוביות של תרופות סטטינים להפחתת לחץ דם, משפרות לחץ דם גבוה, כשהן נקבעות במקביל עם תרופות דיסליפדמיה המטפלות ביעילות בהורדת שומנים בדם.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: