שינוי רמות הכולסטרול באמצעות טיפול פסיכולוגי וארגון קוגניטיבי מחדש 

רמות גבוהות של כולסטרול קשורות זה מכבר לסיכון מוגבר למחלות לב ובעיות קרדיווסקולריות אחרות. בעוד שמקובל להמליץ  על שינויים תזונתיים ותרופות לטיפול בכולסטרול גבוה, ישנן עדויות הולכות וגדלות לכך שטיפול פסיכולוגי ושינוי חשיבה קוגניטיבי יכולים למלא תפקיד משמעותי בהורדת רמות הכולסטרול. שמי זיו ואני פסיכולוג בתל אביב בסדנה לתהליכים יצירתיים, במאמר זה אני עוסק בקשר בין רווחה פסיכולוגית לכולסטרול, ובוחן  כיצד התערבויות טיפוליות ושינויים בדפוסי חשיבה יכולים להשפיע באופן חיובי על בריאות הלב הכללית.

הבנת הקשר גוף-נפש

הקשר בין  גוף-לנפש הוא מערכת יחסים עוצמתית ומסובכת שזכתה להכרה ברפואה המודרנית. מתח פסיכולוגי, חרדה ורגשות שליליים יכולים לעורר תגובות פיזיולוגיות בגוף, כולל שחרור הורמוני לחץ כמו קורטיזול. תנודות הורמונליות אלו יכולות להוביל לעלייה בייצור כולסטרול, במיוחד כולסטרול LDL (ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה), אשר מכונה בדרך כלל כולסטרול "רע". הבנת הקשר הזה מדגישה את היתרונות הפוטנציאליים של טיפול פסיכולוגי בניהול רמות הכולסטרול.

תפקידו של טיפול פסיכולוגי

טיפול פסיכולוגי, במיוחד טכניקות כמו טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), יכול לתת מענה לדפוסי חשיבה שליליים והתמודדות  עם לחצים רגשיים התורמים לבחירות אורח חיים לא בריא. פסיכולוגים בתל אביב של הסדנה לתהליכים יצירתיים עובדים עם מטופלים כדי לזהות ולאתגר דפוסי חשיבה לא מותאמים הקשורים לתזונה, פעילות גופנית וניהול מתחים. על ידי אימוץ  אסטרטגיות התמודדות בריאות יותר וקידום שינויים התנהגותיים חיוביים, טיפול יכול לעזור לאנשים ליצור הרגלים בריאים לגוף באופן כללי ובעיקר ללב התומכים באופן טבעי בוויסות כולסטרול.

טכניקות להפחתת מתח

מתח כרוני הוא גורם משמעותי בהתפתחות רמות כולסטרול גבוהות. כאשר אנשים חווים מתח, גופם מגיב בשחרור הורמוני לחץ, מה שעלול להוביל לרמות כולסטרול גבוהות. טיפולים פסיכולוגיים כוללים לרוב טכניקות להפחתת מתח כגון מדיטציית מיינדפולנס, הרפיית שרירים מתקדמת ותרגילי נשימה עמוקה. שיטות אלה יכולות לעזור לאנשים להפחית מתח וחרדה, ובהמשך להשפיע לטובה על רמות הכולסטרול שלהם.

התייחסות לאכילה רגשית

הרגלי אכילה לא בריאים המונעים מאכילה רגשית יכולים לתרום משמעותית לרמות כולסטרול גבוהות. אנשים עשויים לפנות למזונות מנחמים עשירים בשומני טרנס רוויים בתקופות של מתח, עצב או חרדה, מה שעלול להוביל לעלייה ברמות הכולסטרול LDL. באמצעות טיפול פסיכולוגי, אנשים יכולים לפתח הבנה טובה יותר של גורמי האכילה הרגשית שלהם וללמוד דרכים בריאות יותר להתמודד עם רגשות, להפחית את ההסתמכות על מזונות לא בריאים ולשפר את ניהול הכולסטרול.

שיפור חווית השליטה העצמית והמוטיבציה

טיפול פסיכולוגי יכול לשפר את תחושת המסוגלות העצמית והמוטיבציה של הפרט, להעצים אותו ולאפשר לו לשלוט על בריאותו ורמות הכולסטרול שלו. הצבת יעדים ריאליים ופיתוח תוכניות פעולה להשגתן,  מאפשרים לאנשים  לדבוק בהרגלים בריאים ללב, כגון פעילות גופנית סדירה ותזונה מאוזנת. מוטיבציה מוגברת ואמונה ביכולתו של האדם לבצע שינויים חיוביים יכולה להיות בעלת השפעה עמוקה על ניהול הכולסטרול.

יצירת שינויים מתמשכים באורח החיים

בניגוד לפתרונות מהירים, טיפול פסיכולוגי מתמקד ביצירת שינויים מתמשכים וארוכי טווח באורח החיים המקדמים את בריאות הלב ומנהלים את רמות הכולסטרול בעתיד הרחוק והקורוב. על ידי טיפול בשורש הגורמים להתנהגויות לא בריאות ומתן כלים לשיפור עצמי מתמשך, הטיפול מצייד אנשים בכישורים הדרושים לשמירה על שינויים חיוביים מול אתגרי החיים.

קצת עלינו:

"הסדנה לתהליכים יצירתיים" -היא מרכז לטיפול פסיכולוגי יצירתי, המאגד פסיכולוגים בתל אביב, פסיכולוגים ברחובות, פסיכיאטרים ופסיכותרפיסטים– המאמינים שיצירתיות היא מרכיב מרכזי בבריאות הנפשית ובעצם תחושת החיות שלנו . אנו רואים ביצירתיות -במובנה הרחב והעמוק ביותר, את מרכזה של היכולת שלנו כבני אדם להתמודד עם המציאות- זו הפנימית וזו החיצונית.  "להיות אותנטי" -כותבת סימון דה בבואר-"פירושו להפוך ליצירתיים ולתבוע בעלות על מי שאנחנו, על האני שלנו, המעוצב באמצעות הבחירות שלנו." אנו מספקים גם שירות פסיכולוג אונליין לטיפול מרחוק.

סיכום

שילוב טיפול פסיכולוגי ושינוי מבנה קוגניטיבי בניהול כולסטרול יכול להיות מחליף משחק עבור אנשים המעוניינים לשפר את בריאות הלב שלהם. על ידי התייחסות לחיבור גוף-נפש, ניהול מתח ושינוי דפוסי חשיבה שליליים, הטיפול מעצים אנשים לבצע שינויים בר-קיימא באורח החיים המשפיעים לטובה על רמות הכולסטרול שלהם. אמנם חיוני להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות בנוגע לניהול כולסטרול, אך שילוב טיפול פסיכולוגי בתכנית הטיפול הכוללת יכול להוביל לגישה הוליסטית ויעילה לבריאות הלב וכלי הדם. זכרו, נפש ולב בריאים הולכים יד ביד במסע לעבר רווחה כללית.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: