הקשר המסקרן בין כולסטרול וטיפול פסיכולוגי

כולסטרול ידוע כבר מזמן כקשור לבריאות הלב וכלי הדם, אך מחקרים מדעיים עדכניים חשפו קשר מפתיע בין כולסטרול לרווחה פסיכולוגית. מעבר לתפקידו בבריאות הלב, נראה שכולסטרול ממלא תפקיד משמעותי בבריאות הנפש ובתפקוד הקוגניטיבי. שמי רונן גור ואני פסיכולוג בתל אביב  במסגרת הסדנה לתהליכים יצירתיים. מאמר זה בוחן את הקשר המסקרן בין כולסטרול וטיפול פסיכולוגי, ושופך אור על ההשלכות האפשריות על טיפול בבריאות הנפש.

 

הבנת הכולסטרול

כולסטרול הוא חומר שעווה דמוי שומן הקיים בכל תא בגוף האדם. הוא משרת פונקציות חיוניות, כגון תרומה למבנה קרומי התא ופועל כקודמן (Precursor) לסינתזה של הורמונים, ויטמין D וחומצות מרה. ישנם שני סוגים עיקריים של כולסטרול: ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL) וליפופרוטאינים בצפיפות גבוהה (HDL). כולסטרול LDL מכונה בדרך כלל "כולסטרול רע" מכיוון שרמות גבוהות עלולות להוביל להצטברות פלאק בעורקים, להגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם. לעומת זאת, כולסטרול HDL ידוע בשם "כולסטרול טוב" מכיוון שהוא מסייע בהסרת כולסטרול LDL מזרם הדם.

 

כולסטרול ובריאות המוח

בעוד שרוב הכולסטרול נמצא בזרם הדם, המוח מכיל כ-25% מהכולסטרול בגוף, מה שמדגיש את חשיבותו ומשמעותו לתפקוד הקוגניטיבי. כולסטרול חיוני לשמירה על שלמות ממברנות תאי המוח ותמיכה בתקשורת הנוירונית, מה שהופך אותו לגורם מכריע בבריאות המוח.

 

במסגרת יום עיון רפואי של פסיכולוגים בתל אביב במסגרת "הסדנה",  בחנו מחקרים עדכניים שהוכיחו שכולסטרול משפיע על התפתחותם ותפקודם של נוירוטרנסמיטורים, השליחים הכימיים האחראים על העברת אותות בין תאי מוח. נראה שכולסטרול מעורב בשחרור, בספיגה מחדש ובמיחזור של נוירוטרנסמיטורים, ומשפיע על מצב הרוח, הקוגניציה והוויסות הרגשי.

 

תפקידו של כולסטרול בהפרעות פסיכולוגיות

הקשר בין כולסטרול לטיפול פסיכולוגי נעוץ בקשר בין רמות הכולסטרול ומצבים מסוימים של בריאות הנפש. מחקרים הצביעו על כך שרמות כולסטרול חריגות עשויות להיות קשורות לסיכון מוגבר להפרעות פסיכולוגיות שונות, כולל דיכאון, חרדה וירידה קוגניטיבית.

 

דיכאון וחרדה:

מחקרים העלו כי אנשים עם רמות נמוכות יותר של כולסטרול HDL עשויים להיות רגישים יותר לחוות דיכאון וחרדה. נראה כי כולסטרול HDL מגן מפני הופעת הפרעות במצב הרוח, בעוד שרמות נמוכות עלולות להוביל לפגיעות מוגברת לבעיות נפשיות.

 

ירידה קוגניטיבית ודמנציה:

כולסטרול ממלא גם תפקיד בתפקוד הקוגניטיבי ועשוי להשפיע על הסיכון לפתח מצבים נוירודגנרטיביים, כגון מחלת אלצהיימר. מחקרים מסוימים קישרו רמות גבוהות של כולסטרול LDL עם סיכון מוגבר לירידה קוגניטיבית, בעוד ששמירה על רמות כולסטרול בריאות עשויה לסייע בשימור היכולות הקוגניטיביות בגיל מבוגר.

 

טיפול פסיכולוגי וניהול כולסטרול

לאור הקשר המסקרן בין כולסטרול לבריאות הנפש, חוקרים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות בודקים את היתרונות הפוטנציאליים של ניהול כולסטרול  כחלק מטיפול פסיכולוגי.

 

תרופות וטיפולים פסיכולוגיים:

כמה מחקרים העלו כי תרופות מסוימות להורדת כולסטרול, כגון סטטינים, עשויות להשפיע לטובה על מצב הרוח ולהפחית את הסיכון לדיכאון. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף כדי להבין היטב את ההשפעות של תרופות אלו על בריאות הנפש.

 

התערבויות באורח חיים:

טיפול פסיכולוגי כולל לרוב התערבויות באורח חיים כחלק מהטיפול. שינויים באורח החיים, כגון פעילות גופנית סדירה, תזונה בריאה וטכניקות לניהול מתח, יכולים לשפר את רמות הכולסטרול ובהמשך לתרום לתוצאות טובות יותר של בריאות הנפש.

 

גישות משולבות:

מטפלים בבריאות הנפש מתחילים להכיר בחשיבות של התחשבות בגורמי בריאות גופניים, כולל רמות כולסטרול, בתוכניות הטיפול שלהם. שילוב ניטור וניהול כולסטרול בטיפול פסיכולוגי עשוי לשפר את יעילות הטיפול הכוללת.

 

מי אנחנו:

"הסדנה לתהליכים יצירתיים" –הינה מרכז לימודי אמנות וטיפול פסיכולוגי יצירתי,  המאגד הן מורים לאמנות בתחומים שונים, והן פסיכולוגים, פסיכיאטרים ופסיכותרפיסטים- הנהנים וצריכים ליצור עבור עצמם ומאמינים שיצירתיות היא מרכיב מרכזי בחיות בבריאות הנפשית. אנחנו לא עוסקים בתרפיה באמנות- והחוגים שאנו מציעים אינם באוריינטציה טיפולית -אלא רואים באמנות וביצירתיות בפני עצמה מרכיב של בריאות נפשית.

 

סיכום

כולסטרול, שנתפס פעם כקשור אך ורק לבריאות הלב וכלי הדם, התגלה כגורם פוטנציאלי בתחום המורכב של בריאות הנפש. בעוד שהקשר בין כולסטרול וטיפול פסיכולוגי עדיין נחקר, עדויות מצביעות על כך שרמות הכולסטרול עשויות להשפיע על מצב הרוח, התפקוד הקוגניטיבי והסיכון להפרעות פסיכולוגיות. על ידי שילוב ניהול רמת כולסטרול בתוכניות טיפול פסיכולוגיות, אנשי מקצוע בתחום הבריאות עשויים לפתוח אפיקים חדשים לשיפור תוצאות טיפולים פסיכולוגיים ככל שהמחקר בתחום זה מתקדם, יש בו הבטחה לספק גישה מקיפה והוליסטית יותר לטיפול בבריאות הנפש.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: