תרופות להורדת כולסטרול והפחתת הסיכון לסרטן הרחם

תרופות להורדת כולסטרול מסייעות בהפחתת הסיכון לסרטן הרחםבמחקר שבוצע לאחרונה בבייג'ין נמצא כי תרופות להורדת כולסטרול תורמות בהפחתת הסיכון לסרטן הרחם. המחקר, שמתמקד בהשפעתן של תרופות אלו על אחוזי התמותה בקרב אלו שחלו במחלה בחן קרוב ל-200,000 נשים, החולות בסרטן השד. המחקר אמנם טרם פורסם, אך ממצאיו הוצגו בכלי תקשורת ברחבי העולם וכן בכנסת ASCO.

הקשר בין סטטינים להפחתת הסיכון לסרטן

במחקר נבחנו שני סוגים של סטטינים, הידועים כיום כתרופה נפוצה בקרב נשים, הסובלות מכולסטרול גבוה. מדובר בסטטינים ליפופיליים (סטטינים המתמוססים בשומן) וסטטינים הידרופיליים (סטטינים המתמוססים במים). תוצאות המחקר הראו כי הסטטינים המתמוססים בשומן, סטטינים ליפופיליים הורידו את אחוזי התמותה ב-43 אחוזים בהשוואה לנשים שלא נטלו תרופות אלו כלל.

לעומת זאת, אחוזי התמותה בקרב נשים שנטלו סטטינים המתמוססים במים ירדו ב-6 אחוזים בלבד (שיעור לא משמעותי בהיבטים מדעיים). מעבר לכך, נמצא כי שימוש בסטטינים בקרב נשים החולות בסרטן השד הוביל לירידה של 27 אחוז בסיכון בתמותה מהסרטן וגם לירידה של 28 אחוז בסיכון לתמותה מכל סיבה רפואית אחרת.

הסיבות לכך

המדענים שערכו את המחקר מסבירים כי ייתכן והדבר קשור לעובדה שמדובר ברכיבים המעכבים את התפשטותם של התאים הסרטניים ואת התרבותם ובמקביל גם משפיעים לטובה על תפקודה של המערכת החיסונית, הנלחמת במחלה במלוא העוצמה.

אחד מעורכי המחקר, ד"ר בינליאנג ליו, טוען שייתכן ואותן תרופות, אותם סטטינים, ישמשו בעתיד כחלק מהטיפול השגרתי במחלת הסרטן. למרות שהמחקר לא בחן גם את עניין המניעה והאם השימוש בתרופות להורדת כולסטרול יכול למנוע את המחלה, מדובר במחקר פורץ דרך עם ממצאים שקשה להתעלם מהם.

פרופסור תמר פרץ, מבית החולים הדסה, בהתייחסותה אל המחקר, מזכירה כי בעבר ניתן היה למצוא רמזים לכך שאותם סטטינים אכן קשורים במניעת המחלה וגם בירידה במספר מקרי התמותה. אותם רמזים מוכיחים את הקשר שבין הסטטינים עצמם לשיפור תפקודה של המערכת החיסונית ולמניעת דלקות, המתפתחות בגוף בשל אחוזים גבוהים של שומן בדם.

הדבר קורה לא אחת בקרב נשים עם משקל עודף, נשים עם סיכון גבוה ללקות במחלת הסרטן. מחקר אחר שבוצע בהמשך ומסתמך על המחקר שבוצע ביפן, בחן 8,000 נשים למשך תקופה של 8 שנים. ממצאיו של המחקר הראו כי שיעור הישרדותן של נשים שנטלו תרופות להורדת כולסטרול וכבר בשלביו המוקדמים של המחקר היה גבוה ב-18 אחוז בהשוואה לנשים שלא נטלו תרופות אלו.

יתרונות התרופות להפחתת כולסטרול

תרופות להורדת כולסטרול ידועות כטיפול יעיל מאד עוד מאז שנות ה-70. הן נפוצות בכל העולם, לרבות בישראל, ואף הוכח מדעית במהלך העשורים האחרונים, כי הן אף עוזרות למנוע מחלות לב, התקפי לב וגם שבץ מוחי. עתה הצטרף לרשימה, לאור המחקרים שבוצעו לאחרונה, יתרון נוסף – יכולתן של התרופות הללו לסייע בהפחתת הסיכון לסרטן.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: