הנחיות חדשות: בדיקות כולסטרול החל מגיל 40

הנחיות חדשות: בדיקות כולסטרול החל מגיל 40משרד הבריאות האמריקאי הוציא לאחרונה הנחיות חדשות, הממליצות לבני 40 עד 75 לערוך בדיקות למדידת רמות הכולסטרול ורמות השומנים בדם.

הנחיות אלו יצאו לאור פרסום מחקרים, שבוצעו בשנים האחרונות, הטוענים כי טיפול באמצעות סטטינים, תרופות המסייעות בהורדת רמות הכולסטרול, כחלק ממניעה יכול להאריך חיים ואף להפחית מקרי מוות ותחלואה.

חשיבות בדיקות הדם כחלק מטיפול מונע

בדיקות דם תקופתיות, המומלצות לבני 40 עד 75, נועדו לבחון את רמות הכולסטרול ורמות הטריגליצרידים בדם, כדי למנוע מקרים של תחלואה ומוות. במידה ויתגלו רמות גבוהות במהלך הבדיקה, ניתן יהיה להתחיל במתן טיפול מתאים, כלומר – טיפול תרופתי/סטטינים, המסייע בהפחתת הכולסטרול. הנחיות חדשות אלו, שפורסמו בכתב עת רפואי אמריקאי, הן חלק מתפיסה כללית הגורסת כי ישנו קשר בין רמות גבוהות של כולסטרול ושומנים בדם למחלות לב.

תרופות להורדת רמות הכולסטרול – למי מיועדות?

ד"ר אוונס, חוקר מאוניברסיטת סטנפורד, הסביר, לאור מחקריו ומחקרים נוספים שבוצעו בשנים האחרונות, שמחלות הלב הן גורם התמותה מספר 2 בעולם המערבי אחרי מחלת הסרטן וכי התקפי הלב ושבץ מוחי הן שתי התופעות השכיחות ביותר המהוות הגורם למותם של 1 מכל 3 מבוגרים בארצות הברית. גם אנשים ללא סימפטומים כלשהם או היסטוריה משפחתית של מחלות הקשורות ללב ולכלי הדם נמצאים בגילאי 40 עד 75 בקבוצת הסיכון, ותרופות המסייעות בהורדת רמות הכולסטרול יכולות להאריך את חייהם ואף למנוע מקרים של שבץ מוחי והתקף לב. גם מי שנמצא ברמת סיכון נמוכה יכול ליהנות מטיפול זה במידה ורמות הכולסטרול שלו גבוהות.

אין הכוונה, לדבריו, שכל אחד החל מהיום יתחיל ליטול תרופות להורדת כולסטרול, אולם לאנשים בני 40 ומעלה מומלץ לפנות לרופא המשפחה כדי לעבור בדיקת דם הבוחנת את רמות השומנים ורמות הכולסטרול בדם, תוך היוועצות עם הרופא איזה טיפול הוא המתאים והנכון ביותר כדי להוריד את רמות הכולסטרול לרמות התקינות.

טיפול תרופתי לנמצאים בקבוצת סיכון

הכולסטרול נמצא בגופנו באופן טבעי בכל אחד מתאי הגוף. רמות גבוהות שלו נחשבות כיום לאחד מגורמי התמותה המובילים בעולם המערבי. כולסטרול ברמות גבוהות נוטה לשקוע בדפנות כלי הדם, להיווצרות תהליך דלקתי החוסם, בסופו של דבר, את כלי הדם עצמם וגורם לשורה של תסמינים מסכני חיים, כמו התקף לב, שבץ מוחי וגם כבד שומני. לפי ההערכות, המוני ישראלים סובלים כיום מערכים גבוהים מאד של כולסטרול, כשנכון להיום מדובר בכל אלה שרמות הכולסטרול שלהם הן מעל ל – 80 מיליגרם לדציליטר.

המצב בארצות הברית ובישראל

איגוד הלב האמריקאי פרסם לפני כשנתיים הנחיות חדשות, הממליצות על טיפול מונע באמצעות סטטינים לצורך הורדת כולסטרול. טיפול זה יינתן מאותו הרגע לכל אלה, הנמצאים בקבוצת הסיכון ללקות במחלות לב, וגם אם הם אינם סובלים מרמות גבוהות של כולסטרול. הדבר רלוונטי למשל לחולי לב, לחולי סוכרת ולאנשים, כאמור, שנמצאים בקבוצת סיכון ללקות במחלות לב, וגם אם ערכי הכולסטרול שלהם בדם תקינים. בישראל, נכון לעכשיו, הנחיות אלו לא אומצו ואין המלצה על טיפול מונע שכזה.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: