אין צורך בצום לפני בדיקת כולסטרול וטריגליצרידים

אין צורך בצום לפני בדיקת כולסטרולמחקר חדש שנערך בדנמרק, קנדה וארצות הברית, עקב אחר למעלה מ-300,000 משתתפים, ומצא שמטופלים אינם צריכים לבדוק את רמות הכולסטרול והטריגליצרידים שלהם על קיבה ריקה.

עד כה נדרשו נבדקים להיות בצום טרם ביצוע בדיקות אלו בכל המדינות מלבד דנמרק, שם דגימת דם ללא צום נמצאת בשימוש כבר משנת 2009.

צום מהווה בעיה למטופלים רבים, והמחקרים האחרונים מראים שרמות כולסטרול וטריגליצרידים זהות בין אם אדם צם או לא. לכן, מומלץ כיום על הימנעות מצום טרם הבדיקות, מתוך ממטרה לשפר את ציות המטופלים לקבלת טיפול מניעתי שמטרתו הפחתת מקרי התקפי לב ושבץ, הנחשבים לרוצחים העיקריים בעולם. המחקר פורסם בכתב העת האירופאי Heart.

בדיקות ללא צום אינן מניבות תוצאות סותרות

במאמר בכתב העת, דנו החוקרים בצום ובפרופיל בדיקות שומנים ללא צום, והמליצו לרוב הנבדקים לא לצום. יחד עם זאת הם מציינים כי קיימים מקרים בהם נדרש לעיתים צום לבדיקות כולסטרול וטריגליצרידים, שכן הבדיקות צריכות להניב תוצאות משלימות שאינן סותרות.

בדנמרק, שימוש בבדיקות כולסטרול אקראיות ללא צום בכל שעה ביום ללא קשר לצריכת מזון, משמש בהצלחה משנת 2009. רופאים ומעבדות חווים יתרון מהליך פשוט זה, ומטופלים עובדים, ילדים, חולי סוכרת, מטופלים על טיפול תרופתי יציב, מטופלים עם תסמונת כלילית חמורה, וקשישים מוצאים שיטה זו יעילה במיוחד כשהם נדרשים לספק דגימות דם לכולסטרול וטריגליצרידים, ונדרשים לעבור בדיקות שומנים חוזרות במועד מאוחר יותר, היות והצום מוריד ריכוזי שומנים.

צום אינו מומלץ לרוב המטופלים, במיוחד אם הבדיקה מיועדת לבחון את פרופיל השומנים הראשון שלהם, אם היא מבוצעת להערכת הסיכון למחלות לב, או אם המטופלים מביעים את העדפתם לבדיקה ללא צום.

המלצה בינלאומית

זוהי ההמלצה הבינלאומית הראשונה הטוענת שצום כבר אינו נחוץ לפני בדיקת כולסטרול וטריגליצרידים. בדיקות אלו, המבוצעות לאחר צום, גורמות בדרך כלל למטופלים חוסר נוחות כשהם מתבקשים לשוב על בדיקות נפרדות לאחר קבלת תוצאות שגויות.

בנוסף, בדיקות המבוצעות לאחר צום מהוות נטל נוסף על הרופאים, המתבקשים לבדוק ממצאי כולסטרול במועד מאוחר יותר, מה שכרוך בשיחות טלפון נוספות, הודעות דואר אלקטרוני או אף ביקורי מעקב במרפאה. מצבים אלו מציבים עומסי עבודה נוספים על הצוות הקליני, ובעיות אלו ניתנות לפתרון באמצעות בדיקות כולסטרול  וטריגליצרידים ללא צום.

במצב זה, יותר מטופלים יבדקו את רמות הכולסטרול והטריגליצרידים שלהם, ויקבלו בקלות יעוץ מרופאים בנוגע לשיטה הטובה ביותר למניעת התקפי לב ושבץ בעתיד. המדענים שביצעו את המחקר מקווים כי בדיקת כולסטרול וטריגליצרידים ללא צום תגרום ליותר מטופלים להרכיב ביחד עם רופאיהם תכניות לשינויים באורח החיים ותכניות טיפול שמטרתן להפחית את הנטל העולמי של מחלות לב, כלי דם ומוות בטרם עת.

חולי סוכרת נדרשים גם לעבור בדיקות ללא צום בשל הסיכון הגבוה יותר להיפוגליקמיה, ובשל העובדה שצום עלול להסוות רמות גבוהות של טריגליצרידים. בדיקה לאחר צום עשויה להידרש לעיתים אם תוצאות הבדיקה מראות על רמות טריגליצרידים שאינן ברמות הטווח התקין.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: