האם כולסטרול גבוה יכול לסייע בהארכת חיים לקשישים?

מחקרכולנו יודעים ומורגלים לחשוב שכולסטרול גבוה הוא דבר רע ששם אותנו בסיכון לחלות במחלות לב, בשבץ ולגרום לחולי באופן גורף. בשנים האחרונות עולות וצצות שוב ושוב טענות כי בגיל המבוגר, כלומר בקרב אנשים שחצו את גיל 65, רמות גבוהות מהנורמה.

מחקר שנערך בבית החולים בילינסון בראשותו של ד"ר אברהם וייס סגן מנהל המחלקה הגריאטרית בבית החולים, ופורסם בחודש נובמבר האחרון במגזין Clinical Nutrition, מצביע על כך שכולסטרול גבוה בקרב קשישים נמצא קשור בהארכת תוחלת ואיכות החיים.

מהו כולסטרול ומה לו ולהארכת חיים?

כולסטרול היא אחת המולקולות השומניות המרכיבות את גופנו. לכולסטרול תפקידים רבים וחשובים אולם כאשר רמותיו בדם עולות, ובייחוד הרמות של ה"כולסטרול הרע" הקרוי בעגה הרפואית LDL, הדבר מהווה גורם סיכון ליצירת פקקים בעורקים שיכולים ליצור סתימות שמובילות לעלייה בלחץ הדם, למחלות לב וכלי דם, להתקפי לב ואף לשבץ.

ההמלצות הרפואיות כיום הן לשמור על רמות כולסטרול מסוג LDL נמוכות מ-200 מ"ג לדצ"ל בדם ובקרב אנשים שכבר סובלים ממחלות על רקע של כולסטרול גבוה בדם, ההמלצה היא לשמור על רמות הכולסטרול שתהיינה נמוכות אף יותר מכך.

מחקר שפורסם לא מזמן מצא קשר בין עודף משקל לבין הארכת תוחלת חיים בקרב קשישים – המחקר טען כי לקשישים עם יותר רקמת שומן בגוף היו יותר מאגרי אנרגיה שסייעו להם להתמודד עם מצבי חולי ודחק.

המחקר הנוכחי מתבסס על אותו עיקרון באומרו כי עודף של מאגרי כולסטרול וחלבון בשם אלבומין מעידים על יכולת בניית אנרגיה טובה של הגוף ויכולת לנצל אותה במקרה הצורך.

המחקר ותוצאותיו

לצורך המחקר, שארך כחמש שנים, גויסו כ-500 קשישים שגילם הממוצע היה 82 ואושפזו במהלך תקופת המחקר במחלקה הגריאטרית בבית החולים בילינסון. כלל הקשישים שגויסו היה תפקודיים באופן עצמאי ולא טופלו לפני או במהלך תקופת המחקר בתרופות להורדת כולסטרול.

במסגרת המחקר נמדדו ערכי הכולסטרול של כל אחד מהם במהלך האשפוז, וכן נמדדו ערכי החלבון אלבומין שמהווה מדד ליכולת התפקוד של הכבד. כן שני המדדים הנ"ל יחדיו מהווים אינדיקציה טובה לצורך הערכה של המצב התזונתי של אדם. במקביל האחיות שטיפלו בקשישים התבקשו לדווח על מצבם ועצמאותם התפקודית, יכולת התקשורת שלהם, חיוניות כללית ועליה או ירידה במשקל.

בתום שלב איסוף הנתונים החוקרים ערכו הצלבה שלהם וגילו כי קשישים שלהם היו רמות כולסטרול גבוהות מהנורמה היו בעלי תוחלת חיים גבוהה יותר וכן המדדים הקוגניטיביים שלהם ויכולת התקשורת והתפקוד העצמאי היו טובים יותר מאשר בקרב קשישים שרמת הכולסטרול שלהם הייתה נמוכה ואף בטווח הנורמה.

מסקנות ומחשבות לגבי העתיד

מחקר זה ומחקרים דומים שנערכו בנושא מצביעים על כך כי ערכי הנורמה של רמות כולסטרול בדם אינם נכונים לכל הגילאים.

רמות גבוהות של כולסטרול בדם אכן מהוות גורם סיכון לתחלואה של מערכת הלב וכלי הדם, אולם הדבר נכון רק לאנשים שנמצאים בגיל הביניים, דהיינו נמצאים בין הגילאים  35-64. בקרב אוכלוסיית הקשישים ייתכן ונושא רמות הכולסטרול התקינות בדם יהיה צריך לעבור הערכה מחדש שכן ניכר כי לכולסטרול יש מספר יתרונות בגיל הקשיש והוא תורם להתמודדות עם מצבי דחק.

יחד עם זאת, אין להסיק מתוצאות המחקר הנ"ל כי לרמות גבוהות של כולסטרול בקרב קשישים אין גם השפעה שלילית, ומחקרים נרחבים יותר בנושא יצטרכו להיות מבוצעים על מנת שמסקנה ברורה יותר תוכל להתגבש.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: