מיתוסים על כולסטרול

הכולסטרול תמיד מזיק לגוף

לא נכון. הכולסטרול הוא מרכיב חשוב והכרחי בגופם של רוב היצורים החיים. כולסטרול נחוץ לייצוב ומבנה תקין של ממברנת התא בתאי גופנו, והוא משמש גם כחומר מוצא לבנייתם של הורמונים חיוניים בגוף, כמו הורמוני המין, טסטוסטרון ואסטרוגן. ישנו אפילו מצב הנקרא היפוכולסטרולמיה, שבו רמות הכולסטרול נמוכות באופן מסוכן.

עם זאת, רמות גבוהות מדי של כולסטרול עלולות לשקוע בעורקים ולגרום לטרשת עורקים, להתקפי לב, להפרעה בזרימת הדם למוח, לכליות ועוד.

רמתו של הכולסטרול הכללי חשובה מאוד לבריאותנו

לא ממש נכון. רמתו של הכולסטרול הכללי מורכבת מהכולסטרול הטוב – HDL, ומהכולסטרול הרע – LDL ו – VLDL. הכולסטרול הטוב עוזר בסילוק כולסטרול עודף מהרקמות. כדי להעריך את רמת הסיכון של הכולסטרול, מסתכלים בדרך כלל בנפרד על הכולסטרול הטוב ועל הכולסטרול הרע.

רמה כללית של כולסטרול יכולה להטעות, וזאת משום שייתכן שהיא משקפת רמות גבוהות של כולסטרול טוב דווקא. לעיתים מודדים את היחס בין הכולסטרול הכולל לכולסטרול מסוג HDL כדי להעריך את הסיכון שברמות הכולסטרול בגוף.

לא ניתן להעלות את רמתו של הכולסטרול הטוב (HDL) בדם

לא נכון. אומנם אמצעיים תרופתיים המשמשים להפחתת רמת הכולסטרול בדם, בעיקר התרופות מקבוצת הסטטינים, יעילים פחות בהעלאת רמת הכולסטרול הטוב, אם כי לסוגים שונים יש השפעות שונות על כולסטרול זה.

עם זאת, הוכח שפעילות גופנית מתאימה וסדירה מביאה לעלייה ברמת הכולסטרול הטוב בגוף.

תזונה היא הדרך היעילה ביותר להפחת כמות הכולסטרול בגוף

לא ממש נכון. בגופנו ישנם מנגנונים ביוכימיים משוכללים שנועדו לווסת את רמת הכולסטרול בגוף. במצב של מיעוט כולסטרול בתזונה, למשל, גופנו יתחיל לייצר כולסטרול באופן מוגבר.

האמצעי היעיל ביותר הידוע כיום להפחתת הכולסטרול הרע הוא תרופות מקבוצות הסטטינים, שמשפיעות על האנזים שאחראי לייצור כולסטרול בגוף. נטילתם של תרופות אלו מומלצת היום לאנשים רבים עם הפרעה במאזן הכולסטרול והשומנים בגוף, לאור יעילותן ומיעוט תופעות הלוואי שלהם.

עם זאת, גם לתזונה מקום חשוב בטיפול בעודף כולסטרול. מעריכים שתזונה מתאימה ודלה בכולסטרול יכולה להפחית את רמת הכולסטרול בדם בקרוב ל– 30%.

קיימים מאכלים שמורדים את רמת הכולסטרול בדם

נכון. מאכלים מסוימים, בעיקר כאלו המכילים שומנים ממקור צמחי, מפחיתים את רמות הכולסטרול הרע, LDL, בדם. חומרים כאלו הם סטנול ממקור צמחי, ואסטרי סטרול.

ניתן למצוא מרכיבים אלו בממרחים שונים, ברטבים לסלטים, ובחטיפי בריאות. לעיתים גם מוסיפים אותם למוצרי חלב ומאכלים אחרים. עם זאת, חסר מידע מדעי מבוסס על מחקרים בנוגע ליעילות של צריכת מוצרי מזון אלו בהשוואה או בנוסף לטיפול התרופתי.

שמן דגים עם אומגה 3 מפחית את רמת הכולסטרול בדם

נכון. מספר מחקרים הראו שכמה סוגים של חומצות שומן מסוג אומגה 3, הנמצאים בשמן דגים וזרעי פשתן, משפיעים לטובה אצל רוב החולים על רמות הכולסטרול הרע. חומצות השומן מפחיתות את הסיכון לאירועים לבביים אצל חולים עם מחלות קרדיווסקולריות.

ניתן לחוש ברמות כולסטרול גבוהות בדם

לא נכון. למרבה הצער, רמות כולסטרול גבוהות בדם אינן גורמות לסימפטומים מיידיים. בהחלט ייתכן שאדם לא יחוש ברע בכלל, ורמות הכולסטרול בדמו יהיו גבוהות.

לעיתים ניתן לראות סימנים חיצוניים של הצטברות כולסטרול בגוף; כתמים צהובים מסביב לעיניים או במקומות אחרים בגוף הידועים בשם קסנטומות. רמות גבוהות יכולות לגרום לנזקים מצטברים בכלי הדם שיתפתחו במהלך השנים, לעיתים ללא סימנים מוקדמים כלל, למחלות לב חמורות.

לכן, כדאי לבצע בדיקות דם לבירור רמת הכולסטרול בדם, בייחוד לאנשים בקבוצות הסיכון (סובלים מהשמנת יתר, ניזונים מתזונה רוויות שומנים, וכדומה).

Picture of טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: