האם יש קשר בין צריכת סוכר לבין רמות כולסטרול בדם? חוקרים בדקו

רמות לא מאוזנות של סוכר וכולסטרול לא כוללות מכנה משותף רחב מדי, מלבד אולי העובדה שמדובר בבעיה לא פשוטההאם יש קשר בין צריכת סוכר לבין רמות כולסטרול בדם? להתמודדות, שעלולה להתפתח לכדי מחלה כרונית מסכנת חיים. כמויות גבוהות של כולסטרול "רע" (LDL) עלולות ליצור משקעים בסמוך לדפנות העורקים, מה שגורם לדלקות, להצרת עורקים ועקב כך למצבים מסכנים חיים דוגמת התקפי לב או שבץ מוחי. רבות נכתב על ההשפעות השליליות של הסוכר, ובכלל זה הגדלת הסיכון ל"מגפה" המשמעותית ביותר של המאה ה-21 – מחלת הסוכרת.
אבל האם ישנו קשר הדוק יותר בין שני הרכיבים האלו? באופן מעט מפתיע, מחקר שפורסם לאחרונה מראה שבהחלט יכול להיות קשר – והוא אולי הפוך ומנוגד ממה שאתם מצפים לו. אז האם הסוכר, עם כל החסרונות הבריאותיים המובהקים שלו, עשוי להפחית את רמות הכולסטרול בדם?

ממצאי המחקר חושפים צד מפתיע של הסוכר

המחקר המדובר נערך על ידי קבוצת חוקרים מגרמניה. האחרונים בחנו עכברים להם הייתה ידועה נטייה גנטית לרמות גבוהות של כולסטרול בדם. הם האכילו אותם במאכלים בעלי רמות גבוהות של שומן, על מנת "להגשים" את אותה נטייה תורשתית. קבוצה אחת של עכברים קיבלו סוכר מסוג ציקלודקסטרין, אשר נחשב לכיום לנפוץ במיוחד בתעשיית המזון בעולם המערבי. העכברים האחרים, שהיו על תקן קבוצת הביקורת, לא קיבלו את תוספת הסוכרים.

כעבור פרק זמן מסוים, בחנו החוקרים את רמות הכולסטרול בדם העכברים מכל אחת מהקבוצות. רמות הכולסטרול היו דומות באופן יחסי, כך שהחוקרים הסיקו שאין הבדל ניכר כתוצאה מאכילת הסוכרים. עם זאת, הם כן מצאו הבדלים בכל הנוגע להצטברות כמויות הפלאק בעורקי העכברים, עם מסקנה כמעט חד משמעית: עכברים מקבוצת המחקר, שטופלו באמצעות ציקלודקסטרין, היו בעלי רמות פלאק נמוכות בכ-40%. כמו כן, אצל אותם עכברים הדלקות באותו אזור היו פחותות. הסוכר למעשה הביא לכיווצם של הפלאקים ותרם למניעת שקיעת הכולסטרול בכלי הדם, מה שכמובן עשוי לסייע ברמה התיאורטית גם לאנשים אשר סובלים מעודף כולסטרול.

כיצד מסבירים החוקרים את ממצאי המחקר?

את הממצאים המעניינים הסבירו החוקרים בכמה אופנים. ראשית, הם גרסו שהשימוש בסוג זה של סוכר אינו מקרי. ציקלודקסטרין ידוע בעובדה שהמולקולות שלו מביאות ליצירת מבנה ייחודי, בתוכו נכלא הכולסטרול – כך שסילוק הכולסטרול מהגוף עשוי להתבצע בצורה פשוטה פי כמה. ההשפעה הזו ידועה זה מכבר בתעשיית המזון, ומסבירה מדוע למשל רבים מהמוצרים שמוגדרים כנטולי כולסטרול כוללים בתוכם את הציקלודדקסטרין. החידוש העיקרי במחקר הוא שהוא הראה שהתהליך הזה יכול להתבצע גם בגופם של יצורים חיים. תחילה עכברים, אבל ככל הנראה גם בני אדם.

הסבר אחר של החוקרים קשור להשפעת הסוכר על תאי המערכת החיסונית, ובעיקר המאבק שלהם נגד הכולסטרול. הסוכר עשוי להביא לתקיפה של הפלאקים ולהשמדת הכולסטרול העודף.

פריצת הדרך מקדמת אותנו צעד נוסף בדרך לתרופה

המחקר הנוכחי הוא פורץ דרך, במידה לא מבוטלת, אולם עדיין צפויות תחנות רבות עד שאפשר יהיה לממש אותו לכדי טיפול של ממש בעודף כולסטרול. מעבר לעובדה שיש צורך בניסויים נוספים ובמחקר קליני מקיף על מנת לבחון את תקפותן של התוצאות על בני האדם, אסור לשכוח שהסוכר כשלעצמו הוא בעל השפעות בריאותיות שליליות על הגוף. צריכה של הסוכר אמנם מזיקה לגוף בכמה וכמה אופנים, אולם בהזרקה שלו ליצורים חיים עלולים להיווצר סיבוכים דוגמת פגיעה בכבד או אפילו בחוש השמיעה.

עם זאת, ברור מדוע הממצאים שהועלו במחקר מסקרנים כיום רבים בקהילה הרפואית. התקווה היא שיהיה אפשר בסוף הדרך למצוא תרופה יעילה – ומפתיעה מאוד – לבעיה הנפוצה וההרסנית של עודף כולסטרול בגוף.

 

אולי יעניין אותך גם:

טיפול טבעי בעודף שומנים בדם

הקשר בין השמנת יתר וכולסטרול גבוה

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: