טיפול טבעי בעודף שומנים בדם

לשומנים בדם יש מספר תפקידים חיוניים, כגון יצור מעטפות התאים, ספיגה של ויטמינים מסוימים, בידוד והגנה על איברי הגוף, מחסני אנרגיה חיוניים ועוד מגוון רב של תפקידים. כאשר קיימת כמות שומנים בדם גדולה מהרצוי עולה הסיכון ללקות במחלות מסוימות כגון התקפי לב, שבץ מוחי, וחסימות עורקים בגפיים ובמעיים, לכן יש חשיבות רבה בשמירה על רמות מאוזנות של שומני הדם.
השומנים העיקריים אשר נמדדים בבדיקות הדם הם טריגליצרדים וכולסטרול.

כ-70% מהכולסטרול מיוצר על ידי הכבד ו-30% הנותרים מסופקים על ידי התזונה. מדידת ערך הכולסטרול מורכבת משני פרמטרים- "הכולסטרול הרע" או LDL , אשר בעצם מייצג חלבון המוביל כולסטרול מהכבד אל שאר רקמות גוף ו"הכולסטרול הטוב" או HDL , חלבון המוביל כולסטרול עודף מרקמות הגוף בחזרה אל הכבד, ובעצם משמש כמעין "משאית זבל" המנקה את הדם. ככל שהיחס בין הכולסטרול הרע לטוב יהיה גבוה יותר, כך יעלה הסיכון לתחלואה . הטריגלצרדים משמשים כמאגרי האנרגיה העיקריים של הגוף. רמה גבוהה שלהם גם כן תעלה את הסיכון לחסימות עורקים ולמחלות הנלוות לכך ולדלקות לבלב.

מהן רמות הכולסטרול התקינות?

לבן אדם ללא כל מחלות רקע וגורמי סיכון כגון היסטוריה משפחתית ועישון, מומלץ כי רמת הכולסטרול הכללי (TOTAL ) המורכבת מ-HDL ו-LDL תהיה פחות מ-200 מיליגרם וכי מרכיב ה-LDL  לא יהווה יותר מ-160 מיליגרם. לאנשים אשר סובלים ממחלות לב או סכרת, מומלץ כי רמת ה-LDL  תיהיה פחות מ-100 מיליגרם.
ערך תקין של טריגליצרדים צריך להיות פחות מ-150 מיליגרם, וערך מעל 200 מיליגרם נחשב לגבוה. חשוב לזכור כי יש צורך בצום של 12 שעות לפני בדיקת דם של פרופיל השומנים.

מה גורם לעליית השומנים בדם?

תרבות האכילה וצורת החיים בעולם המערבי תורמות חלק ניכר בסיבה לבעיה זו, גורמים כגון עישון, חוסר פעילות גופנית, עודף מתח ואכילת מזון בעל שומן רווי לאורך שנים, עלולים להעלות את הסיכון בצורה משמעותית. המרכיב התורשתי משחק תפקיד חשוב גם כן, חלק מהגנים האחראים על תפקוד לקוי של "ניקוי" השומנים ידועים, דבר המאפשר זיהוי מוקדם יותר של אוכלוסיות בסיכון.

דרכי טיפול טבעיות להורדת שומני הדם

טיפול טבעי בעודף שומנים בדם יתחיל תמיד בשינוי אורח החיים, הימנעות מעישון, שיגרת פעילות גופנית וביצוע דיאטה מאוזנת. מומלץ על אכילת מזונות עשירים בנוגדי חימצון כגון שעועית, אוכמניות ,ארטישוק, תפוחים, זרעי פשתן טחונים, תות שדה ואגוזי מלך. מזונות אלו יפחיתו את "אגירת" ה-LDL  בדפנות העורקים, ועל ידי כך את הסיכון ללקות במחלת טרשת עורקים. אכילה של סיבים תזונתיים גם כן נמצאה יעילה, כגון פירות, ירקות ושיבולת שועל.

לאחרונה בוצעו מחקרים רבים על שתיית מיץ מגרעיני רימון לבנים. אחד המחקרים אף הראה על ירידה של כ-44% מנגעים טרשתיים בעורקים. נטילה יומית של חומצות השומן הבלתי רוויות אומגה 3, גם כן נמצאה כיעילה בהפחתת הטריגליצרידים בדם ובסיכון לטרשת עורקים. בשילוב עם תזונה נכונה ניתן להוסיף צמחי מרפא מסוימים אשר נמצאו כמסייעים בהורדת רמת הכולסטרול, דוגמאות לצמחים אלו הם למשל הקומפירה מוקול והמרכיב הפעיל בו הנקרא גוגוליפיד.

תכשיר טבעי נוסף שקיים נקראCAIGUA , אשר מגודל בדרום אמריקה באזורי האמאזונס. מחקרים הראו כי בצמח קיימים חומרים מסוימים המורידים את רמת ה-LDL  ואף מעלים את רמת הכולסטרול הטוב – HDL. לא ידוע על סיבוכים כלשהם מלקיחת תכשיר זה. בכל מקרה מומלץ להתייעץ בנתורופט על כל נטילה של צמחי מרפא ותוספי תזונה.

Picture of טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: