מחקר ישראלי: הורדת יתר של הכולסטרול הרע לא מגנה מפני התקפי לב

מחקר ישראלי: הורדת יתר של הכולסטרול הרע לא מגנה מפני התקפי לבכולסטרול מעלה באופן ניכר את הסיכוי לפתח מחלות לב והתקפי לב. כאשר רוצים לדייק, מדגישים ואומרים שהאשמה בתחלואת ובתמותה נופלת על כתפיו של הכולסטרול הרע – LDL.

נהוג להעריך שאם רמה גבוהה של כולסטרול היא מסוכנת אז עדיף להוריד אותה לרמה הנמוכה ביותר האפשרית, אך מחקר ישראלי חדש טוען אחרת. יותר מכך, מכיוון שלהורדת כולסטרול באמצעים מלאכותיים יש תופעות לוואי, בהחלט אפשר לומר שהורדה מוגזמת על ערכי הכולסטרול הרע מסיבה יותר נזק מתועלת.

להימנע משימוש מוזגם

בישראל אלפי חולי לב, רבים מהם חווים התקף לב מסכן חיים. במצבי חירום, חשוב להתפנות לבית החולים בהקדם האפשרי, מיד כאשר מרגישים כאבים או לחץ בחזה. מכיוון שהתקפי לב נובעים מגורמי סיכון כגון צריכת מזון בעל תכולת שומן גבוהה, עישון, חוסר בפעילות גופנית, עדיף כמובן לעשות כל שניתן בכדי להקטין את השפעתם של כל מרכיבי הסיכון הללו.

פעילות גופנית סדירה, צריכת פחות מזון שמן ושומן רווי, הימנעות מעישון והקפדה על ביקורת תקופתית אצל הרופא כאשר ידוע על מצב רפואי וגנטי המהווים סיכון, מאריכים חיים וגם משפיעים לטובה על איכות החיים. עם זאת, אין לזלזל גם בתרופות להורדת כולסטרול, תרופות המכונות סטטינינם.

מחקר חדש שנעשה בישראל, מגלה ששימוש מוגזם בתרופות אלה, המביאות להורדה ברמת הכולסטרול, לא בהכרח מספק את ההגנה הרצויה מפני התקפי לב. יש לשים לב שלא מדובר בשלילת השימוש בתרופות הללו. ממצאי המחקר באים להצביע על כך שיותר תרופות – אין משמעות הדבר יותר הגנה מפני התקפי לב. כאשר עוברים רף מסוים, כבר לא מקבלים יותר הגנה אך משלמים מחיר בתופעות לוואי אפשריות.

סטטינים והורדת כולסטרול

הכולסטרול המזיק, זה המצוי בגוף בכמות עודפת, מיוצר על ידי הגוף בתהליך טבעי. הסטטינים פועלים על ידי חסימת פעילותו של אנזים המשמש כגורם מפתח בייצור הכולסטרול הרע. בכך, נוצרת הורדה של רמת הכולסטרול בדם, דבר שכמובן נחשב לחיובי בהקשר של מניעת מחלות לב והתקפי לב מסכני חיים. יחד עם זאת, יש לזכור שכמו תרופות רבות אחרות, השימוש בסטטינים איננו נטול בעיות.

במידה מסוימת יש לסטטינים יכולת להשפיע לרעה על תפקודי כבד, יש להם השפעה על השרירים ותופעת לוואי ידועה היא כאבי שרירים המופיעים בקרב לא מעט מטופלים. על מנת להימנע ככל האפשר מההשפעות הפחות טובות של התרופה חשוב, אם כן, לעשות בה שימוש במידה הראויה. מהי בדיוק המידה הזאת? בדיוק על כך נותן המחקר הישראלי תשובה טובה.

הפחתה מוגזמת – מיותרת

המחקר הישראלי שביקש להרחיב את הידע אודות הורדת ערכי כולסטרול והגנה מפני התקף לב בוצע על ידי ניתוח נתונים של עשרות אלפי מטופלים שסובלים ממחלות לב ונוטלים סטטינים לפי מרשם רפואי. המחקר בהחלט מאשש את מה שהיה ידוע – שהורדת רמת הכולסטרול מגינה מפני התקפי לב, אך מחדד את הרמה הרצויה של רמת כולסטרול אליה יש לחתור.

על פי הממצאים, כאשר מצליחים להוריד את רמת הכולסטרול ולהגיע לפחות מ-100 (מיליגרם) משיגים בכך הפחתה ניכרת בסיכוי להתקף לב. כאשר מעלים את מינון התרופות ומגיעים להפחתה של 70 ולמטה מכך, מדובר בהפחתה מוגזמת של רמת הכולסטרול, שלא נושאת עימה תועלת נוספת. רמת הכולסטרול שיש לחתור אליה, כך על פי המחקר, עומדת על בין 70 לבין 100. בכך מושג האיזון הרצוי בין התועלת הבריאותית לבין הימנעות מתופעות לוואי בשל שימוש יתר בתרופה.

אולי יעניין אותך גם:

מכון שיקום לאחר התקף לב

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: