תבלינים להורדת כולסטרול

כולסטרול הינה מולקולה שומנית, אשר עטופה במעטפת ליפופרוטאינית. ליפופרוטיאינים אלו מתחלקים לשני סוגים, הנקראים LDL  או הכולסטרול "רע", ו-HDL הידוע ככולסטרול "טוב".

חלוקה גסה זו הפכה מקובלת משום שכאשר LDL שוקע בדפנות העורקים הוא עלול להשפיע על התפתחות טרשת עורקים, ולהביא לשיבוש אספקת הדם לאיברים חיוניים. המצב יכול להוביל עד כדי סתימה מוחלטת של העורקים. כל זאת, לעומת HDL, אשר מונע ומרחיק את הכולסטרול מזרם הדם. רמות הכולסטרול הרע יכולות להיות מבוקרות בכל גיל, גם בשנות הנעורים וגם בגיל הזהב. טיפול דרך תזונה או דרכים טבעיות הינו נפוץ, ומסייע בשלבים מוקדמים יחסית של עודף כולסטרול בדם.

רמות גבוהות של כולסטרול מהוות גורם סיכון עיקרי לפיתוח מחלות לב ואף לאירועים מוחיים. על מנת להפחית רמות אלה יש צורך באימוץ אורח חיים בריא, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת. הוספת תבלינים מסוימים לתזונה יכולה להשפיע גם היא על הורדת רמת הכולסטרול.

הקשר בין תזונה מאוזנת להורדת הכולסטרול

הרפואה המודרנית מציעה מגוון תרופות להורדת רמות הכולסטרול. אולם אנשים רבים תרים אחר פתרונות טבעיים יותר וחודרניים פחות. אכילה מסודרת ודיאטה מאוזנת יכולות להוריד את רמות הכולסטרול בצורה יעילה לא פחות.

הדיאטה צריכה להיות עשירה בדגנים מלאים, פירות וירקות, אגוזים, עלים ירוקים, שמנים טבעיים וחלבונים. בנוסף, במחקרים אחרונים נמצא קשר בין תבלינים להורדת רמת הכולסטרול. מלבד הטעם אותו הם מוסיפים לאוכל, התבלינים נתגלו גם כבריאים ביותר ומוסיפים ערך מוסף לתזונה בריאה.

במחקרים, תבלינים נמצאו כיעילים להורדת רמות הכולסטרול, כמו גם בירידה במשקל, בהגברת קצב חילוף חומרים, בעיות עור, ובעיות בתפקוד המיני. עם זאת, כדאי לזכור כי גם לצמחי תבלין שונים ישנם תופעות לוואי, וצריכתם באה לצד המלצות לצריכה מוגבלת. בגלל הדומיננטיות הגדולה של התבלינים וטעמם, לא כדאי לצרוך כמות גדולה ורבה מהם.

לקבוצות סיכון, כמו נשים בהריון, או אנשים אשר נוטלים תרופות כרוניות באופן קבוע (כמו מדללי דם למיניהם), כדאי להימנע מהם, או לפחות להיוועץ עם רופא טרם אכילה מוגברת.

תבלינים המסייעים בהורדת רמת הכולסטרול

התבלינים אשר נמצאו יעילים בהורדת הכולסטרול הם שום, ג'ינג'ר וכורכום. לכל אחד מהם יש את השפעותיו הספציפיות בשילוב של הורדת הכולסטרול באופן גורף. נדרשים עוד מחקרים רבים על מנת להבין את אופן פעילותם, אולם נראה כי השפעתם ניכרת.

שום, אשר נחשב כמרפא הטבעי הטוב ביותר, ידוע ביכולותיו האנטיביוטיות, וכנוגד חימצון (אנטיאוקסידנט). כמו כן, יש לו גם יכולות והשפעות אנטי ויראליות ופטרייתיות. לשום יש גם השפעה על רמות ה-LDL, והוא יכול להוריד את רמות לחץ הדם. על ידי הוספת השום למרק, רטבים, סלטים ומזונות אחרים, אפשר ליהנות הן מהטעם הפיקנטי העשיר והן מההשפעות הבריאותיות.

גם ג'ינג'ר יכול להוריד את הצטברות רמות ה-LDL ולמנוע את הצטברותו על כלי הדם. השפעה זו היא רבת משמעות להורדה והפחתת האתרוסקלרזיס, הנאשם העיקרי אשר מוביל למחלות לב ואירועים מוחיים. ג'ינג'ר יכול להוסיף טעם לתה ולמשקאות אחרים, כמו גם לתבשילי בשר ומאפים.

ניסויים פרה-קליניים אשר נעשו בחיות מעבדה מצאו השפעה דומה גם באכילת כורכום, אשר נמצא יעיל להמסת קרישי דם. הכורכום מכיל גם כורכומין, אשר נחשב לאנטיאוקסידנט אפקטיבי אשר נלחם ברדיקלים החופשיים. על אף שכמות הכורכום הנדרשת להשפעותיו המיטיבות על הבריאות עוד נחקרת, ניתן לעשות בו שימוש בבישול מאכלים מגוונים, ובהכנת גבינה, חמאה וחרדל.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: