כולסטרול ורפואה סינית

דיקור סיני לטיפול בכולסטרולכולסטרול הוא מונח ידוע לשמצה בקרב האוכלוסייה הכללית. מתקשרים אליו מונחים כמו השמנה והתקפי לב. אבל כל אדם שמכיר את המונח קצת יותר מקרוב יודע שלכולסטרול יש תפקיד חיוני בגוף שלנו. למעשה רב הכולסטרול מיוצר על ידי הגוף עצמו – בכבד. כולסטרול מסייע לגוף שלנו לבצע פעולות רבות ובסיסיות החשובות לקיומו. עם זאת, כמו בכל דבר, חוסר איזון בו עלול להיות מסוכן לבריאות. הכוונה לעודף או חוסר בכולסטרול, כשברב המקרים מדובר על עודף.  עודף כולסטרול נוצר או כתוצאה מנטייה גנטית ומחלות גנטיות, או כתוצאה מתזונה לקויה וחוסר פעילות גופנית או כתמהיל בין השניים.

יש להבחין בין שני הסוגים של הכולסטרול

אייץ' די אל – HDL הוא כולסטרול טוב המוביל את הכולסטרול אל הכבד.

אל די אל – LDL הוא כולסטרול רע, והוא מוביל את הכולסטרול מהכבד אל כל שאר הגוף.

חוסר איזון בין השניים גורם, למעשה, לעודף כולסטרול. זאת כיוון שכך נוצרים משקעי כולסטרול על דפנות כלי הדם, כלומר הם מסתיידים, וזרימת הדם נהפכת למשובשת. במידה ומצב זה מתמשך, במהלך הזמן הגוף נחשף לסיכונים מהותיים שחשוב לטפל בהם במהירות האפשרית. הסיכונים כוללים מחלות לב שונות ובמקרים החמורים גם התקף לב או שבץ מוחי.

הרפואה המודרנית מציעה כפתרון לבעיית עודף כולסטרול שילוב של תזונה, פעילות אירובית כלשהי ותרופה ממשפחת הסטטינים או משפחות דומות, שמעכבות את יצירת הכולסטרול בגוף. עם זאת השפעות התרופות הללו לטווח ארוך עלולה להיות מזיקה לגוף.

טיפול בכולסטרול ברפואה הטבעית

ברפואה הטבעית, לעומת זאת, מציעים תחליפים שונים ושמים דגש על שינוי תזונתי כפיתרון לבעיה. בשילוב של פתרונות רפואיים צמחיים על פני תרופות מרשם, כיוון שאלו לא מזיקים לגוף לא לטווח הקצר ולא לארוך. הגישה של הרפואה הסינית היא חיזוק כללי של המערכות ובכך שיפור העמידות של הגוף בפני גורמים מזיקים, ביניהם עודף כולסטרול אבל לא רק. מובן שבשתי הגישות ממליצים על הפסקת עישון, כיוון שלעישון השפעות ברורות ומוכחות על רמת כולסטרול גבוהה בדם.

כולסטרול – תזונה מתאימה

על מנת לטפל בעודף כולסטרול בראי הרפואה הסינית ראשית כל חשוב להפחית במאכלים המכילים אחוז גבוה של שומן רווי כמו בשר אדום, גבינות שמנות, מאכלים מקמח לבן למיניהם וביצים. במקביל מומלץ להעשיר את התפריט במזונות המכילים שומן בלתי רווי כמו שמן זית, אבוקדו, טחינה ובתוספי מזון כניאצין, פוליקוסנול שום ואומגה שלוש. עד כה גישה זו של רפואה סינית מסונכרנת יחסית עם זו של הרפואה המערבית, שמאמינה אף היא בשינוי תזונתי כחלק מפתרון בעיית הכולסטרול. עם זאת ברפואה הסינית קיים דגש על התאמת מזונות ודיאטה אינדיבידואליים.

מסיבה זו אדם המעוניין בטיפול בכולסטרול על פי רפואה סינית יזומן למומחה שיתאים לו תפריט ייחודי על פי התנהלותו הפיזית והנפשית. על המטופל להקפיד על התפריט שניתן לו כיוון שזה האחרון הוא שינוי תזונתי ארוך טווח ומטרתו היא שינוי יסודי של התנהלות הגוף.

כולסטרול – דיקור סיני וצמחי מרפא

מעבר לשינוי תזונתי, הרפואה הסינית מציעה מגוון טיפולים משולבים באמצעים כמו דיקור וצמחי מרפא. מטרת הדיקור היא ניקוי הכבד מרעלים, כמו גם ניקוי של שאר מערכת העיכול וחיזוקה. טיפולים נוספים שמסייעים להורדות רמת הכולסטרול הם שיאצו, רפלקסולוגיה, וטווינה שתורמים לחיזוק מערכות הגוף.

צמחי מרפא הם עוד צורת טיפול שמסייעת לחיזוק המערכות והורדת הכולסטרול. בנוסף ועל פי הרפואה הסינית, הם מסייעים לתהליך הרגעה של הגוף מתוך אמונה שגם זו משפיעה לטובה על רמות הכולסטרול בדם, לעומת לחץ מתמשך שמביא לתוצאה ההפוכה.

יש לזכור: קיים קשר הדוק בין כולסטרול ולחץ נפשי, לסובלים מבעיה זו מומלץ לתרגל, יוגה, מדיטציה, אומנויות ליחמה ועוד.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: